SME Consultancy
[ Segítünk a növekedésben ]

Customer Forces Canvas - mozdítható a célcsoportunk?

2018 december 5.

Mire jó ez?

A Customer Forces Canvas több verzióban létezik, a V1 és V2 közötti változások ebben a cikkben olvashatóak.

A Lean Canvas-hoz hasonlóan ez is egy egyetlen A4-esen kinyomtatható anyag, melyet kitöltve képet kapunk vállalkozásunkról. Míg a Lean Canvas a termék/szolgáltatás megvalósíthatóságát térképezi fel a célcsoport és a piac szempontjából, addig itt kifejezetten a célcsoportunkról és annak mozgósításáról van szó.

Sajnos ugyanis nagyon kevés az olyan termék vagy szolgáltatás, mely üres piacra "megy be". Legtöbb esetben egy már meglévő megoldás helyett szeretnénk jobbat, szebbet, gyorsabbat, vonzóbbat nyújtani.

[ a poszt a kép után folytatódik ]

 
Customer Forces Canvas - mozdítható a célcsoportunk? - 1. kép

 

Meglepő módon az emberek nem mozdulnak meg azonnal, és nem mozdul mindegyikük. Gyakran maradnak a kényelmetlenebb szituációban, munkakörülményben, felhasználói élményben.

A váltáshoz (azaz a MI termékünkre való átálláshoz) meg kell mozdulniuk, és ezt leginkább fizikai elmozdulásként értelmezhetjük, különböző erők és ellenerők eredőjeként.

Részletezzük ezeket egyetlen lapon, néhánytíz perc alatt!

[ a poszt a képek után folytatódik ]

 
Customer Forces Canvas - mozdítható a célcsoportunk? - Forrás: © LEANSTACK, leanstack.com
Forrás: © LEANSTACK, leanstack.com
 
 
Customer Forces Canvas - mozdítható a célcsoportunk? - A dorm8 startup által kitöltött Customer Forces Canvas
A dorm8 startup által kitöltött Customer Forces Canvas
 

Azt várjuk, hogy a vevőink a jelenlegi helyzetükből egy előnyösebb, jobb helyzetbe kerüljenek, azaz szerződést kössenek velünk :). Ehhez egy képzeletbeli lejtőn kell felkapaszkodniuk, és eközöben különböző utakat járnak be (ezek akár az egyes sales funnel-jeink is lehetnek).

1. Tolóerő / push: késztetés a jelenlegi helyzet megváltoztatására

  • Kiváltó ok: általában történik valami, aminek hatására az ügyfél elkezd új megoldások iránt érdeklődni, kutatni. Írjuk le, hogy mi (lehet) ez.
  • Meglévő megoldás: írjuk le a jelenleg alkalmazott megoldások jellemzőit, főként azok hátrányait, hiszen ez okozza a szándékot.
  • A változtatás eredménye: az az állapot, melynek elérése az ügyfél szeme előtt lebeg, amikor elhatározza a váltást. Pl: gyorsabb adatfeldolgozás, hatékonyabb munka, stb.
  • Kockázatok. A maradással járó kockázat.

2. Tehetetlenség: a régi helyzet megszokottsága

  • Szokások, ismerős helyzet: az emberek belekényelmesednek a meglévő helyzetükbe, nem feltétlenül kutatnak új megoldások vagy lehetőségek után.
  • A váltás kötségei: ha (látszólag!) túl nagy a váltással járó befektetés (anyagi / idő), az sajnos ellenünk dolgozik.

3. Húzóerő / pull: az új megoldás vonzereje.

  • A váltás során megfontolt tényezők, elvárt előnyök.
  • A kiválasztott módszer leírása, előnyei.
  • Az egyedi értékdefiníciónk (UVP, Unique Value Proposition).
  • Értékesítési csatorna, árképzés. Hogyan jutunk el az ügyfélhez, hogyan jut el ő hozzánk? Mit kommunikál az árazási stratégiánk?

4. Ellenállás az új megoldással szemben.

  • Bizonytalanság érzése, stressz, idegesség, mely a váltással jár.
  • Új szokásokat kell bevezetni, a régieket le kell cserélni.
  • Példa: egy-egy megszokott operációs rendszer vagy közösségi-/hírportál megváltoztatásakor milyen felhördülés látható a fórumokon...
Találd meg a célcsoportodat

Találd meg a célcsoportodat

Segítünk megtalálni és kiemelni a terméked, szolgáltatásod egyediségét, és közösen meghatározzuk, kik a vevőid és mire van szükségük. Hozzájuk kell szólnod - de milyen csatornán szólítod meg őket?

Bővebben

A Lean Canvas-hoz hasonlóan a Customer Forces Canvas-t is iparágtól és terméktől/szolgáltatástól függően kisebb módosításokkal, egyes mezők elhagyásával vagy hangsúlyozásával lehet kitölteni. Egyes esetekben sokat hozzátesz a helyzet felméréséhez, máskor inkább formaságnak tűnik.

Tapasztalatunk mégis az, hogy a legtriviálisabb megállapításokat is érdemes leírni, mert az összkép biztosan az újdonság erejével fog hatni. Gyakori az aha!-élmény.

Ez az eszköz is a módszertanunk része. További részletekért keressen minket elérhetőségeinken!

Kapcsolat Szólj hozzá Facebookon!

Összes blogbejegyzésünk:


Vélemények

FFStudio

Agg Dániel, Ügyvezető tulajdonos, FFStudio építésziroda

Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
SCB Creations

Shane Bridges, Alapító tulajdonos, SCB Creations, Kanada

Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Pointman Kft.

Posfai Tünde, Ügyvezető tulajdonos, Pointman Kft.

Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Stitch Budapest

Víg Zsuzsi, Alapító tulajdonos, Stitch Budapest

Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége

Kik vagyunk? A-tól Z-ig:

 
Annamária

Annamária

EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.

Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.

"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
  • British Know How Fund
  • PHARE programok
  • EU Turkey ABIGEM
  • Viasat Broadcasting
  • HBO
  • RTL Motorsport Klub
  • Campona Shopping Centre
  • World Bank: PSSP International Training Mission
  • Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és hálózata
  • LinkedIn profil
Zoltán

Zoltán

Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.

Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.

Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.

2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.

"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."
  • IDOM2000 Konzulens Kft.
  • Deloitte
  • Manpower
  • KPMG
  • Számos kisvállalkozás tanácsadója
  • LinkedIn profil