Olvasási idő: kb. 7 perc.
Több vállalkozói, üzleti, startup és egyéb fórumon rendszeres téma a WordPress (a továbbiakban WP).
A FB-posztunk alatt több profi WP-fejlesztő kifejezte sajnálkozását, hogy ez a cikk elfogult és pontatlan. A pontatlanság onnan ered, hogy a WP-motort néhány éve néztük meg utoljára. Az eredeti cikk végén külön említettük, hogy kiigazítást elfogadunk. Az elfogultság oka, hogy több ügyfelünk is trehány módon összedobott WP-oldal miatt csalódottan érkezett hozzánk.
Ezért a következő kiegészítéseket szeretnénk tenni:
Mondhatnánk, hogy akkor a WP-vel semmi baj, hiszen minden más rendszerben (Joomla, Drupal, egyedi fejlesztés) is történhet jó és rossz munkavégzés egyaránt. Igen, magával a WP-vel mint eszközzel vagy műszaki megoldással eszerint semmi baj.
Miért van akkor mégis fenntartásunk?
Van, aki magának rakja össze (örül, mert ingyenes), olyan is van, aki WP fejlesztőt keres (gondolja, hogy olcsó). Van, aki WP-ben fejleszt olcsón (vacakot!), és olyan is van, aki WP-ben fejleszt jót (rendes áron - amit a piac nem ért).
Itt is igaz, hogy "jót, olcsón, gyorsan - Ön kettőt választhat". Webfejlesztői és üzleti szempontból szeretnénk körbejárni a témát, és segíteni azoknak, akik a WP iránt akarnak elköteleződni. Miért jelent ez elköteleződést? Bővebben a kép után.
A WP-ről mindenki tudja, hogy "ingyenes". Ezért megpróbálják önállóan használni, esetleg egy párnapos tréninget követően. Talán egy ügyes marketingtanácsadó igyenesen (bocsánat, emailcím-megadásért cserébe) letölthető PDF-je alapján. Hamar kiderül, hogy ez nem olyan egyszerű.
Ekkor a megrendelő keres egy olyan honlapkészítőt, aki vállalja a WP-t. Mivel amúgy ez ugye - mint kiderült - ingyenes eszköz, ezért a webfejlesztő is dolgozzon olcsón (hisz ingyenes az alap, amiből kiindul).
Az ügyfél/megrendelő ezen a ponton valamennyi pénzt már kiadott a honlapért, amely esztétikailag rendben is van, csak éppen semmilyen SEO eredményt nem hoz, és az első egyedi fejlesztési ötletnél elakad a fejlesztő. Természetesen a fenti 1. csoportról beszélünk, nem a profikról.
1: Kiválasztott fejlesztőnk széttárja karjait: WP-ben ez nem megoldható, "nem találok rá bővítményt".
2: A profibb fejlesztő megajánlja, hogy mennyiért fejleszti le a kért megoldást.
Az ügyfél mindkét válaszon meglepődik. A következő meglepetés akkor éri, amikor kiderül, hogy ha új webfejlesztőt keres, akkor az árajánlat nem a régi oldal kijavításáról fog szólni, hanem a nulláról való új építésről... vagyis másodszor is meg kell fizetni egy teljes egész árát.
3: A harmadik, legrosszabb opció, amikor legyintünk, és nem az informatikai rendszert (azaz a weboldalt/webshopot) igazítjuk az ügyfél üzleti igényéhez. Ehelyett meghatározzuk, hogy mit tud a rendszer (a WP), és üzletileg erre korlátozzuk magunkat. Ez már 20 éve is vicc kategória lett volna.
[ A cikk a csapda illusztrációja után folytatódik. ]
A WP alap installációban egyszerűen nem jó. Nem jó SEO-szempontból, nem jó a közösségi média integrációjának szempontjából, és régebben a jelszavas kezelőfelülete sem volt jó. Ezen kívül sok egyéb szempontból sem jó (közismert security célpont, folyamatosan támadják, ezért folyamatosan biztonsági frissítéseket kell telepíteni, stb).
Ugyanakkor nagyon könnyű egy alap installációval elindulni. Az ember rádob egy ingyenes designt (ami vagy szembejön a következő utcasarkon, vagy sem), és látszólag kész.
A jobbá tétele nem lehetetlen! Azok miatt írom le még egyszer, akik a szakmában vannak, és jót csinálnak WP-ben. Ez így van, nem vonja senki kétségbe.
Az alap WP-installációt jobbá lehet tenni bővítmények letöltésével, telepítésével és megfelelő (hozzáértő!) konfigurálásával, a kód optimalizálásval. Mindez idő, azaz mindez pénz.
Maga a honlap, ami WP-ben készül, csak az alap. Nem dőlhetünk hátra, tárcánkat jól becsukva és elrakva. Az olcsó megoldás még nem hoz ügyfelet, ráépülnek további költségek:
Már az elkészülte előtt nem árt egy grafikai arculattal, legalább kisarculattal rendelkezni (fizetünk a grafikusnak). Utána keresőoptimalizáljuk (SEO), vagy ebben tanácsadót fizetünk meg. Később jönnek a fizetett hirdetések (PPC: Facebook és Google Ads - korábban AdWords). Pénzbe kerül. És mi az, amit fizetett hirdetéssel promótálunk? A szöveges és képi (sőt, videós) anyag, melyet szintén el kell készíteni (idő) vagy készíttetni (pénz).
A végén kiderül, hogy maga az alap honlap igazából majdnem mindegy, hogy olcsó, vagy normál árú volt. További - ráadásul ismétlődő, lásd PPC - költségeink lesznek az ügyfélszerzésben. Márpedig a site erre készül: ügyfélszerzésre.
[ A konkrét problémák a kép után olvashatók ]
Még egyszer kiemelnénk, hogy a problémák áthidalhatóak, csak az pénzbe kerül, és mivel a WP-vel alapelvárás az olcsóság (sőt, ingyenesség), az ügyfél nem szeret többet fizetni a szakembernek sem, mint amennyiért a középiskolás Szomszéd Pistike összedobja neki. (Mindig van olcsóbb ugyanis).
Ismerünk profi ügynökséget, aki több profi WP-fejlesztőt is alkalmaz - elárulom, hogy nem Szomszéd Pistike óradíjában dolgoznak. Az eredmény viszont kiváló.
Nézzünk párat. Ha az újabb WP-verziók már nem ilyenek, FB-commentben nyugodtan tegyétek szóvá, link a poszt végén.
[ A cikk a fentiek miatt komor fiatalember képe után folytatódik ]
A WP-t arra használjuk, amire való, de legyen kéznél profi SEO-s és fejlesztő, aki gatyába rázza nekünk.
Ha csak egy alapkonfigurációt használnánk, az például remek a blogolásra... á, inkább arra sem. Hiszen ott a blog.hu, vagy valamelyik nemzetközi platform, amely "alapból" jól SEO-zott.
Több fórumban is látható, hogy a honlapkészít(tet)és fázisába érő vállalkozások - azaz rögtön az elején - ezt a pénzügyi/informatikai csapdát választanák, és mivel nincs szakértő segítségük, gyakran bele is lépnek. Utána nem értik, hogy miért nem első oldalasak a Google találati listájában.
Akik webfejlesztők szeretnének lenni, és WP-fel foglalkoznának. Ha egy profi cég rendes fizetésért felvesz juniornak, az OK. De a webfejlesztői piacon szintén csapda a WP - mindenki olcsón várja a megoldást. Olcsó terméket pedig ki akar árulni? Ha valakinek nincs fejlesztői vénája, az nem baj. Akkor WP-bővítmények egymásra dobálása helyett más szakterületek is rendelkezésre állnak azok számára, akit az online világa vonz: SEO-tanácsadás, tartalommarketing, PPC, és még egy halom további speciális irány, melyhez valóban nem kell programozni.
Mi segítünk! Ha nem sikerül eligazodni a webes beszállítók tengerében, keressetek minket, összerakjuk az üzleti modelleteket, közösen megírjuk az árajánlatkérőket, és olyan webes és PPC szállítót választunk ki, akivel jó áron és jól tudtok együtt dolgozni.
Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége
EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.
Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.
"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.
Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.
Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.
2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.
"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."