SME Consultancy
[ Segítünk a növekedésben ]

Hogyan ne írj üzleti tervet?

2019 február 8.

Üzleti terv helyett

Vannak  helyzetek, amikor szükség van klasszikus üzleti tervre. Pályázatíráskor, banki kölcsön felvételekor, vagy éppen diplomamunka részeként. Nálunk a közös munka azonban nem ezzel kezdődik.

A Lean Startup módszertanra épülve különböző olyan modellek láttak napvilágot, melyek 1-1 A4-es lapon visszaadják az üzleti modellünk működőképességét (Lean Canvas, Business Model Canvas). Ebbe belenagyítva feltérképezzük az ügyfelek problémáinak és a rá adott megoldásunknak a viszonyát (Value Proposition Canvas), vagy éppen távolabbról nézve az üzleti/gazdasági környezetet vázoljuk.

Sokakat - leendő ügyfeleket, vásárlókat - nehéz kimozdítani helyzetükből, még akkor is, ha jobb terméket, szolgáltatást nyújtotok nekik a jelenlegihez képest. A rájuk ható erőket a Customer Forces Canvas segít összeszedni.

Az anyagi növekedés görbéjét pillanatok alatt meghatározza a Customer Factory Model: számol a vevők mennyiségével, a nálunk eltöltött idővel, az ez alatt elköltött pénzzel, a referált és a visszatért vevők számával, stb.

Emellett persze létrehozhatunk egy Excel-táblát a cashflow, a tervezett kiadások és bevételek összegzésére. 

Miért érdemes ezeket a viszonylag új eszközöket választani?

[ 11 indok a kép után! ]

 
Hogyan ne írj üzleti tervet? - Fotó: DropTheLabelMovement @ Unsplash
Fotó: DropTheLabelMovement @ Unsplash
 

Az egyes szempontoknál  piros X jelzi a hagyományos üzleti terv hátrányait, zöld pipával jelöljük az általunk is használt üzleti modellezés előnyeit.

Alex Osterwalder: Value Proposition Design c. műve alapján (179.o.)

1. Hozzáállás

"Majd mi azt tudjuk"

Vevőinknél, ügyfeleinknél és partnereinknél van a tudás.

2. Eszközök

Üzleti terv, hagyományos formában. Jogilag szükséges lehet, a kockázati tőkebefektetők, leendő partnerek azonban nagy valószínűséggel nem olvassák végig.

Business Model Canvas, Lean Canvas, Value Proposition Canvas, Customer Factory Model, Customer Forces Canvas. Ez öt oldal, de nem minden esetben van szükség ezek mindegyikére. Némelyik canvas-t több példányban is el szoktuk készíteni (például minden célcsoportra külön).

3. Folyamat

Tervezés;

Célcsoport megismerése, fejlesztése. Lean Startup megközelítés. ("Fejlesztés - mérés - tanulás" ciklus folyamatos ismétlése).

4. Helyszín

Az irodában, az asztal mellett;

Terepen, az ügyfelekkel.

5. Elsődleges cél

A terv végrehajtása;

Folymatos kísérletezés és tanulás, a körülményekhez való legjobb alkalmazkodás.

6. A döntéshozatal alapja

Történeti adatok és régebbi sikerek tanulságai;

Kísérleti úton alátámasztott vagy elvetett tények, ismeretek.

7. Kockázat

Nem megfelelően kezelt;

Tanulás révén minimalizált.

8. Bukás

Minden áron elkerülendő. Általában a teljes projekt, vagy annak jelentős része bukik ilyenkor.

A bukást a tanulás és fejlődés alapjaként kezeljük. Nem valódi bukás, hanem kisebb elemek elvetése. Igazolható feltételezések összegyűjtése, ezek kísérleti vagy interjúalapú elvetése vagy megtartása.

9. Bizonytalanság

A minden részletre kiterjedő terv kivédi (elméletben), vagy inkább elfedi;

Tudomásul vesszük a létező bizonytalansági tényezőket, és kísérleti úton próbáljuk igazolni vagy elvetni őket.

10. Részletek

Részletes tervdokumentáció, xls-ek, stb;

A kísérletekből, interjúkból származó adatok, részletek.

11. Számszerű adatok

Feltételezéseken alapulnak;

Bizonyítékokon alapulnak.

Nem állítjuk,

hogy a hagyományos üzleti terv elkészítése felesleges. Bizonyos üzleti helyzetekben elengedhetetlen. Ugyanakkor rövidebb idő alatt, kevesebb papírmunkával is tükröt állíthatunk új ötletünkkel szemben.

Saját ügyfeleinknél ezt a megközelítést alkalmazzuk, így néhány konzultáció során reális kép rajzolódik ki a fejlődési lehetőségekkel kapcsolatban. 

Hozzászólni a Facebook-poszt alatt lehet.

Kapcsolat Szólj hozzá Facebookon!

Összes blogbejegyzésünk:


Vélemények

FFStudio

Agg Dániel, Ügyvezető tulajdonos, FFStudio építésziroda

Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
SCB Creations

Shane Bridges, Alapító tulajdonos, SCB Creations, Kanada

Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Pointman Kft.

Posfai Tünde, Ügyvezető tulajdonos, Pointman Kft.

Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Stitch Budapest

Víg Zsuzsi, Alapító tulajdonos, Stitch Budapest

Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége

Kik vagyunk? A-tól Z-ig:

 
Annamária

Annamária

EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.

Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.

"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
  • British Know How Fund
  • PHARE programok
  • EU Turkey ABIGEM
  • Viasat Broadcasting
  • HBO
  • RTL Motorsport Klub
  • Campona Shopping Centre
  • World Bank: PSSP International Training Mission
  • Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és hálózata
  • LinkedIn profil
Zoltán

Zoltán

Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.

Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.

Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.

2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.

"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."
  • IDOM2000 Konzulens Kft.
  • Deloitte
  • Manpower
  • KPMG
  • Számos kisvállalkozás tanácsadója
  • LinkedIn profil