SME Consultancy
[ Segítünk a növekedésben ]

Eladó az ötletem, mennyit ér?

2021 június 22.

Gyakori kérdés a fórumokon: "van egy ötletem, hogyan értékesíthetném? Mennyit ér?"

Rövid válasz: sehogy. Az ötlet (önmagában) nem ér semmit.

Bővebben a kép után.

 
Eladó az ötletem, mennyit ér? - Kép: Matteo Kutufa @ Unsplash
Kép: Matteo Kutufa @ Unsplash
 

Mit értünk ötlet alatt (ebben a cikkben)?

Ez az értékesítési kérdés többnyire mobilapp vagy webapp ötletekkel, esetleg vállalkozói ötletekkel (szolgáltatás, termék) kapcsolatban merül fel.

A klasszikus "találmányokat" és ezekkel kapcsolatos innovációkat (gépjárműipar, egészségügy, stb) most ne értsük ide, ezeken a területeken szabadalmi problémák merülnek fel, védendő lehet akár már maga az ötlet.

Ebben a cikkben a gyakoribb esettel foglalkozunk: app, webes szolgáltatás, egyéb szolgáltatás vagy termék "ötlete". 

Mi az, hogy egy ötletet nem lehet eladni?

Ötlete mindenkinek van. Ha leülsz egy vállalkozóval, startupperrel, programozóval, tanácsadóval, és adsz neki fél órát, rögtön lesz 5-10 új ötlete. El is mondja. Hisz egy ilyen ötet önmagában semmit sem ér. 

Az ötlet, megvalósítás nélkül, éppen ezért senkinek sem kell.

A befektetőnek nem kell ötlet, mihez kezdjen vele? Neki működő prototípus, validált üzleti modell, és lehetőleg emögött lévő cég kell a befektetéshez. Olyan nincs, hogy van egy ötlet, és a befektető ehhez keres majd magának csapatot, aki megvalósítja. Ez nem befektetői szerepkör.

Fejlesztőcsapatnak sem kell ötlet. A fejlesztők nem ötletgazdák. A fejlesztők megfelelő óradíjon a megbízó által specifikált alkalmazást fejlesztik és szállítják. Saját tőkéből (szabadidőből), későbbi esetleges siker kockázata mellett nem fognak dolgozni. Megvett ötleten biztosan nem.

A következő válaszod, tudom, az, hogy a fejlesztőcsapatnak - mivel megfizetni nem tudod őket - nem adjuk el az ötletet, hanem "szálljon be", dolgozzon ingyen, későbbi részesedésért. Profi csapat ebbe nem megy bele. Lelkes kezdő csapat esetleg igen...

Ezután szokott következni, hogy mindezek ellenére mégiscsak bedobod a témát (FB-csoportban, stb), de még mindig attól félsz, hogy valakinek kell az ötlet, és ellopja. Ezért azzal jössz, hogy NDA-t (titoktartási nyilatkozat) íratnál alá azokkal, akiknek elmondanád. Persze "csak privátban"... ez még kevésbé fog menni. Hidd el, ingyen sem kell az ötleted (bocsi). Mindenkinek van sajátja, akár több tíz! Az NDA-s téma csak bizalmatlanságot szül irányodban.

Ez a "megveszik az ötletemet" sztori nem  működik.

Mihez kedzdjek akkor az ötletemmel?

Ha még mindig csak eladni akarod, felejtsd el.

Ha sajátodnak érzed és hasznot remélsz tőle, és/vagy befektetőt keresel hozzá, akkor:

  • Legyen működő pretotípus, majd prototípus.
  • Ismerd a célcsoportot és az igényeit.
  • Ismerd a jelenlegi konkurenciát és hozzájuk képest a saját pozíciódat.
  • Építs fel egy üzleti modellt.
  • Lehetőleg az üzleti modell legyen igazolt (de a Google űrlapos kérdezgetés nem validáció!)
  • Lehetőleg legyenek eladásaid (regisztrált felhasználóid), vagyis a kereslet is legyen igazolt.
  • Ezután sem lesz rá "vevőd", de saját magadnak beindíthatsz rá egy vállalkozást, startup vagy hagyományos befektetést szerezhetsz.
  • Ha az ötleted egy app (általában az szokott lenni), akkor először webapp készüljön, és ha ez sikeres - azaz igazolt az ötleted -, akkor jöhet a mobilapp. (Kivéve, ha csak mobilon működtethető, pl a szenzorok vagy egyéb miatt). A webfejlesztés sokkal olcsóbb, mint az appfejlesztés.
  • Legyen költségvetésed. Ha rákérdeznek, hogy mire kell a befektetés, tudjál válaszolni (lásd Cápák közt c. műsor)

Fenti lépésekről már vannak korábbi blogcikkeink, érdemes átolvasni a tartalomjegyzéket lentebb.

Jó egyáltalán az ötletem?

Főleg az x-edik zseniális és egyedülálló app-ötletnél szokott előjönni ez az egyszerű validáció: nézd meg, van-e már olyan. Ha nincs, rossz az ötlet. Ha van legalább tíz hasonló app, akkor nézd meg, a tiéd miben jobb az összes többinél. Ha nem találsz ilyen tulajdonságot, akkor ezen gondolkozz: vagy legyél jobb az összesnél (és validáld a rá való igényt), vagy felejtsd el.

Ajánlott olvasmány a témához: Turcsán Tamás - Az elveszett recept

Kapcsolat Szólj hozzá Facebookon!

Összes blogbejegyzésünk:


Vélemények

FFStudio

Agg Dániel, Ügyvezető tulajdonos, FFStudio építésziroda

Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
SCB Creations

Shane Bridges, Alapító tulajdonos, SCB Creations, Kanada

Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Pointman Kft.

Posfai Tünde, Ügyvezető tulajdonos, Pointman Kft.

Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Stitch Budapest

Víg Zsuzsi, Alapító tulajdonos, Stitch Budapest

Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége

Kik vagyunk? A-tól Z-ig:

 
Annamária

Annamária

EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.

Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.

"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
  • British Know How Fund
  • PHARE programok
  • EU Turkey ABIGEM
  • Viasat Broadcasting
  • HBO
  • RTL Motorsport Klub
  • Campona Shopping Centre
  • World Bank: PSSP International Training Mission
  • Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és hálózata
  • LinkedIn profil
Zoltán

Zoltán

Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.

Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.

Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.

2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.

"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."
  • IDOM2000 Konzulens Kft.
  • Deloitte
  • Manpower
  • KPMG
  • Számos kisvállalkozás tanácsadója
  • LinkedIn profil