SME Consultancy
[ Segítünk a növekedésben ]

Kik a belső vállalkozók?

2019 február 22.

Intrapreneur - belső vállalkozó

  • nagycéges, multi környezetben dolgozol?
  • sikeresen valósítasz meg "rád osztott" projekteket?
  • saját ötleteiddel szeretnéd gazdagítani a kínálatot, növelni a bevételt vagy javítani a brandet?
  • csalódott vagy, ha a vezetőség nem fogadja el az innovációs indítványaidat?
  • Neked szól ez a cikk.

A mi meghatározásunk szerint az intrapreneur azaz belső vállalkozó olyan vezető, középvezető alkalmazott (általában nagycéges, multinacionális környezetben), aki vállalkozói kompetenciákkal rendelkezik, és ezt a cég javára hasznosítja, vagy hasznosítani szeretné (de akadályba ütközik).

A belső vállalkozó csapata gyakran az adott projektre lett csak összeállítva, a vállalat több különböző osztályán dolgozó kollégákból ("cross-functional team"). Előnyös, ha a projekt idejére egyetlen közös irodában kapnak helyet.

 
Kik a belső vállalkozók? - Fotó: William Iven @ Unsplash
Fotó: William Iven @ Unsplash
 

Melyek a belső vállalkozó jellemzői?

A HRPortál szerint: "magas szintű tudatosság, önbizalom, kezdeményezőkészség, kockázatvállalás, kreativitás, problémamegoldás, közgazdasági és pénzügyi jártasság, kommunikációs és prezentációs készségek, tervezés képessége, csapatmunka, üzleti és tulajdonosi szemlélet" - forrás itt, kiemelés tőlünk.

Két lefgontosabb, megkülönböztető tulajdonság

A proaktivitás és a prezentációs készség

A fenti felsorolásban megadott tulajdonságok többsége a legtöbb vezetői pozíció esetén alapelvárás. Aki dolgozott már nagycégnél, maga is ismer különböző vezetőket, akik természetesen - mint minden más pozíció esetén - egymástól gyökeresen eltérő személyiségek lehetnek.

Van olyan, aki elvégzi a rá bízott feladatot, levezeti a megkapott projektet. Nem lebecsülendő, sőt! Az ilyen kollégát meg kell tartani hoszú távon.

Ugyanakkor olyan is van, aki folyton új és új megoldásokat, innovációkat, termékeket keres - még akkor is, ha ez nem tartozik szorosan a munkaköréhez. Azaz, megvan a kezdeményezőkészség, a proaktivitás. Az ötleteit természetesen el kell fogadtatnia a felsővezetőkkel, ehhez szükséges a másik kiemelt tulajdonság, a prezentációs készség.

Belső vállalkozó = startupper?

Ha megnézzük egy belső vállalkozó projektjeit, a körülmények a startup-okéra hasonlítanak.

  • Vadonatúj ötletek új vagy meglévő, külső vagy belső ügyfelek csoportjai számára;
  • Az új ötleteket beruházás (költségigénylés, jóváhagyatás) előtt alá kell támasztani (validálás);
  • A vezetőség elé kell tárni az ötleteket (pitch);
  • Ehhez nem árt egy koncepciódemó vagy bármilyen egyéb prezentáció - de röviden!
  • A projekt gyakran nagyfokú bizonytalanság közepette zajlik (új termék, agilis/lean fejlesztés);
  • Egyszerű termék, melyet olcsón, nagy számú vevőnek adunk el (vagy prémiumtermék magas áron, VIP vevők számára).
  • A siker többszörösen túlszárnyalhatja az elvárásokat, de bukhat is az elképzelés.

Problémák

Milyen problémákkal szembesül az intrapreneur?

  • Hogyan validáljam az új ötletemet? 
  • Hogyan tudom mindezt a felsővezető által rám szánt két és fél perces kávészünetben hatásosan előadni?
  • Hogyan vigyem sikerre, ha hajlandó vagyok menet közben rugalmas módon változtatni a projekt hatókörén (scope), de a bukást nem engedhetem meg magamnak?

Megoldások

A célcsoport meghatározására, a megoldás csiszolására, a modellezésre és a feltételezéseink validálására a Lean Startup módszertan ad megoldást. 

A nagycégen belül előírt metodológiák létezhetnek. Elfogadott lehet a hagyományos üzleti terv készítése, a hagyományos vízesés-projekttervvel és függésekkel (dependenciákkal). Ezeket nem is kell száz százalékosan elvetni. A kötelező riportálást például követni kell. Azonban ezen az elváráson például gyakran túlmutat, ha a heti projektdokumentációt (egyszerű memo az előző heti elvégzettekről és a következő heti elvégzendőkről) elérhetővé tesszük a vezető számára.

A belső vállalkozó csapata önálló, amint írtuk, gyakran cross-funkcionális szervezet, amelynek a változó körülményekre gyorsan kell reagálnia, különben bukásra van ítélve. A "gyors reagálású" módszer létezik, mi is ennek a követői vagyunk. Irodalma széles körű, melyre a nyitólapon hivatkozunk.

Létező eszköztár, toolkit áll rendelkezésre

Ide tartozik a Value Proposition Canvas, a Business Model Canvas, a Lean Canvas, a Customer Factory Model és a Customer Forces Canvas. Ezek egy részét a korábbi blogposztokban mutattuk be (lásd lentebb a felsorolást).

Az eszközök segítségével validálható az ötlet, elvégezhető a kockázatelemzés (risk assessment), egy-két elem megváltoztatásával a kockázat csökkenthető (risk mitigation), végül a kikristályosodott ötletet pár A4-esen gyorsan bemutathatjuk a vezetőségnek.

[ A cikk a kép után folytatódik ]

 
Kik a belső vállalkozók? - Fotó: rawpixel @ Unsplash
Fotó: rawpixel @ Unsplash
 

Te is belső vállalkozó vagy?

Ha már eddig is tudtad, vagy most jöttél rá, hogy ide tartozol, és segítségre van szükséged a fejlődéshez, az ötletek módszeres validálásához, hatékony prezentálásához, a vezetőid meggyőzéséhez, keress minket! 

Segítünk akár nagyobb létszámú tréninggel, akár 1-on-1 megbeszélésekkel.

A Facebook poszt alatt tudtok kérdezni vagy a fentiekkel vitába szállni.

Kapcsolat Szólj hozzá Facebookon!

Összes blogbejegyzésünk:


Vélemények

FFStudio

Agg Dániel, Ügyvezető tulajdonos, FFStudio építésziroda

Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
SCB Creations

Shane Bridges, Alapító tulajdonos, SCB Creations, Kanada

Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Pointman Kft.

Posfai Tünde, Ügyvezető tulajdonos, Pointman Kft.

Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Stitch Budapest

Víg Zsuzsi, Alapító tulajdonos, Stitch Budapest

Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége

Kik vagyunk? A-tól Z-ig:

 
Annamária

Annamária

EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.

Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.

"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
  • British Know How Fund
  • PHARE programok
  • EU Turkey ABIGEM
  • Viasat Broadcasting
  • HBO
  • RTL Motorsport Klub
  • Campona Shopping Centre
  • World Bank: PSSP International Training Mission
  • Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és hálózata
  • LinkedIn profil
Zoltán

Zoltán

Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.

Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.

Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.

2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.

"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."
  • IDOM2000 Konzulens Kft.
  • Deloitte
  • Manpower
  • KPMG
  • Számos kisvállalkozás tanácsadója
  • LinkedIn profil