Facebook-csoportokban, vállalkozói fórumokon nagyon sokan keresnek fizetett marketingre (PPC), webes megoldásokra szakembert. Nagyon gyakran derül ki, hogy az alapok hiányoznak. Így a fenti szakemberek sem tudnak dolgozni, hiszen ők azokra az alapokra építkeznek, amelyeknek ekkor már készen kellene lenniük. De mik ezek az alapok?
FONTOS: ez a cikk az egyéni vállalkozók világáról íródott. Követi majd a KKV-s cikk is!
Miért hiszed, hogy a PPC (fizetett hirdetések Google-n, FB-n) a megoldás a vállalkozói problémádra? Ezért:
Nagyon sok az olyan hirdetés a Facebookon, ahol akár sablon (előadás, letölthető anyag, képzés (???) stb), akár egyedi (konzultáció, kampánymenedzsment, stb) marketing-megoldásokat értékesítenek.
Első, amit le kell szögezni, és ezért tettem a három kérdőjelet az előző bekezdésbe: a vállalkozás elején igen, lehet játszadozni posztokkal, posztkiemelésekkel, egy kis Ads-szel (lánykori nevén AdWords). Később mindenképpen szakember kell, különben csak pénzt égetünk. Newsflash: nem, nem lehet pár nap alatt online marketingszakértővé válni! Ezt csak azok mondják, akik a kurzusokat értékesítik... A kurzusok a kezdeti rövid időszakra jelentenek átmeneti segítséget. Komplex kampányt nem fogsz tudni menedzselni általuk.
A vállalkozók arcába tolják a fenti kommunikációt - ezután nem kell csodálkozni, hogy mindenki azonnal rohan a PPC-shez, honlapkészítőhöz. Közülük a becsületesebb azonnal visszadobja a dolgot: ő csak akkor tud dolgozni, ha tudja, hogy mit, miért, kinek és hogyan próbálunk eladni. Amíg ez nincs meg, ő sem tud dolgozni.
A képen látható jéghegyről kiderül, hogy nemcsak a csúcsa létezik... és lentről kell indulni.
Ezt a blogcikket azért írtuk, hogy bemutassuk, mi minden szükséges ahhoz, hogy egy hirdetésmenedzser vagy online marketing szakértő JÓL dolgozhasson. És nem ez a cél. A cél, hogy általa növekedjen a profitod, több legyen a vevőd/ügyfeled.
"Minden fejben dől el". Ez azt jelenti, hogy az egyéni vállalkozás lelke, azaz az egyén "teljesen rendben legyen". Aki először vállalkozik, annak tisztában kell lennie ennek az életformának az előnyeivel, hátrányaival. Nem sorolom, aki már benne van, tudja. Aki még nincs benne, az nézzen utána annak a kifejezésnek, hogy "komfortzóna". A komfortzóna az, amiben a vállalkozó általában nincs benne. Ezt bírni kell...
Egyéni vállalkozásról van szó: a személy adottságai fontosak. Mi az az érték, amit úgy tudsz képviselni, hogy azzal egy bizonyos piaci szegmenst és azon belüli al-szegmenst (réspiacot) úgy tudsz kiszolgálni, ahogyan más nem? Mi az az egyedi értékajánlat, amit egyedi módon tudsz nyújtani?
Ez általában hosszabb szakmai tapasztalat, ismeret. Két, különböző szakterület olyan "metszete", ami másnál nem fordul elő, mert vagy az egyiket, vagy a másikat ismerik, te viszont mindkettőt! Lehet akár egy egyedi beszerzési forrás vagy más egyéb. Lényeg, hogy legyen egy "tőled el nem vehető versenyelőnyöd", "unfair advantage"-ed. Persze, minden elvehető, de ha ehhez nyolcéves tanulási periódus kell, akkor kevesen akarják elvenni... és persze olyan dolog legyen, amit szeretsz csinálni.
Egy fórumban megkaptam, hogy aki például webshopot üzemeltet, annak ne jöjjek a fenti maszlaggal - igen, a kereskedelem elég földhözragadt dolog. Ez esetben maga a kereskedői véna lehet az az elkötelezettség, ami által valami pluszt tudsz hozzáadni, a többiekhez képest.
Igen, az előző kettő meghatározása után érdemes megnézni, hogy mit is akarunk eladni. Ezt pedig úgy kell megfogalmazni és kommunikálni, hogy mindenki értse.
Saját esetünkben például a "vállalkozásfejlesztési tanácsadás"-t senki sem érti. Ezért hoztuk létre a "dobozos" termékeket, ahol teljesen egyértelmű, hogy mennyi pénzért egészen pontosan mit (és mennyi idő alatt) kap az ügyfél.
Kinek akarunk eladni? Mi az ő problémájuk, amire megoldást adunk? A megoldásunk miben több, mint az összes többi versenytársé? (Igen ritka, hogy üres piacra megyünk be!). Ennek felméréséről, megtervezéséről itt írtunk. Egy A4-es lapon át lehet tekinteni.
Bónusz: ha több célcsoportunk van, vagy ugyanazon célcsoport számára több termék/szolgáltatás, akkor külön vizsgáljuk meg őket.
A célcsoport vizsgálata és hozzá a kínálatunk pontosítása után meglesz az egyedi értékajánlatunk! Ez a UVP (Unique Value Proposition) vagy USP (Unique Selling Point). Erről később külön cikk is lesz, most csak röviden:
A UVP összeállítását a következőképpen szoktuk javasolni:
Most legyen egy kép, unaloműzőnek, mert másként nem olvastok tovább :)
Ha megvan a termék és a célcsoport, ki kell találni, hogy hogyan találjuk meg őket (mármint a célcsoportot), hogyan értékesítünk nekik, ehhez milyen partnerek és erőforrások szükségesek. Mik a kiadások, bevételek (mindkettőhöz ismétlődőket és egyszerieket is nézzünk). A modellbe pontosan illeszkedik a már meghatározott célcsoport, hozzá a termék és a UVP. Mindezt gyorsan felvázoljuk egy A4-esen - erről itt írtunk.
Utána ezt az üzleti modellt megvizsgáljuk a makrokörnyezetben, hiszen a vállalkozásunk nem légüres térben működik, hanem: folyton fejlődő technológiai környezetben, versenytársakkal teli helyi gazdasági környezetben, új piaci trendeknek engedelmeskedő nagyobb piaci környezetben, változó adófeltételek mellett, stb.
És azt is megnézhetjük, hogy az üzleti modellünk segítségével mennyire könnyen hozzuk át az ügyfeleket a konkurenciától? Ennek a vizsgálatnak a során akár új ötletek is felmerülnek, és visszalépünk a 4-es ponthoz, majd "újratervezés". Ez is unalmasan hangzik, az azonban már izgalmasabb, hogy elúszott befektetések helyett eddig csak három darab A4-esbe került a kísérletezgetés...
Ahány vállalkozás, ahány termék vagy szolgáltatás, annyiféle ötlet merül fel ennél a pontnál. A lényeg az, hogy legyen terv. Nem hosszútávú (erre igaz, hogy "planning is guessing"), hanem rövid távú. Nem kell túlbonyolítani, de legyen meg a terv. Kiket keresünk meg az ötlettel, mikor tervezzük az indulást, kik lesznek a "korai befogadók", az első ügyfelek, milyen csatornákon hozzuk be őket, mekkora indulókészlet kell, mi az a minimum, amivel elindulhatunk, stb.
Általánosságban azt szoktuk javasolni, hogy komplexebb szolgáltatás vagy termékskála esetén is először kis költségvetéssel indítsunk egy kisebb részt (egy szolgáltatás, pár termék). Amikor ez már megy, és eltartja magát a vállalkozás / helyiség / üzlet stb., ("traction" fázis), akkor tegyük mellé a többi ajánlatunkat. Így kisebb kockázat mellett juthatunk el a skálázódás (hirtelen erős növekedés) fázisába.
A marketingstratégiánál, a hetes pontnál kezd csak kilátszódni a jéghegy!
Ezt a feliratot félig a víz alá, félig fölé tettem, nem véletlenül.
Itt már érdemes szakembert bevonni, de nem bízunk rá mindent, ez közös munka. Ő kérdezni fog sokmindent a megelőző 1-6 pontok tartalmából. Ha a fentiekkel felvértezve mész a konzultációra, sikeres lesz a közös munka!
Átnézzük online jelenlétedet (Web, SEO, Face, Insta) és egy átfogó listát adunk a teendőkről. Az eredményt részletesen elmagyarázzuk egy 90 perces konzultáció során, a kivitelezést pedig képernyőmegosztással vagy személyesen mutatjuk.
BővebbenAz előző, 1-7 pontok alapján érdemes írni egy max 1 oldalas (másfeles sorköz, rövid sorok, nagy margó...), szóval egy rövid "brief"-et azaz leírást az igényekről. Mekkora a cég, mivel foglalkozik, mióta létezik, ki a célcsoport és mit kínálunk számára, milyen üzenet (UVP) mellett? Ki a konkurencia, mivel különböztetjük meg magunkat a konkurenciától?
Ez alapján jön létre a weboldal, a Facebook-jelenlét, az Instagram-jelenlét, a LinkedIN-jelenlét.
A Facebookot, Instát és LinkedIn-t önállóan is el lehet kezdeni. A honlapkészítésnél azonban van egy kis probléma. Rengetegen kínálnak WordPress-kurzusokat, hogy majd saját magadnak készítesz honlapot. NEM, ez nem működik. Nem fúrod ki a saját fogad, nem veszed ki a kisfiad vakbelét, és hacsak nem ez a hobbid, nem cserélsz csapágysort az autód motorjában... honlapot sem fogsz tudni JÓT készíteni.
Bővebben erről két cikk is íródott: Olcsó-e az olcsó honlap és Pár szó a WordPress honlapokról.
de csak a kép után :)
Igen, a fizetett hirdetések.
A magadnak létrehozott FB-oldalon egyes posztokat ki tudsz emelni, ehhez földrajzi, demográfiai és érdeklődési kör szerinti célzásokat lehet beállítani, a konverzió (azaz, amit a látogatóid tesznek) lehet link-kattintás, oldal- vagy poszt-lájkolás, Messenger-üzenet, stb. Viszonylag kis pénzből elég sok embert elérhetsz. Utólag fizetsz.
Az Ads-hirdetések (ez a Google) drágábbak, a pénzed hamarabb el fog égni. És előre fizetsz.
A legfontosabb a megtérülés. Kétezer forintot felesleges kiadni, ha ezer forint belőle a bevételed. De ha húszezerből négyszázezret csináltál, akkor megérte. Ez a ROI, azaz Return On Investment (megtérülés).
Hosszú távon, igen, szakembert kell vele megbízni, aki havonta jelentéseket ad neked a számokról. Látni fogod, hogy magadnak nem tudtál olyan ROI-t elérni, mint a szakember. Ha ő sem, akkor azonnal cseréld le. (Tudunk segíteni abban is, hogy kire!).
Ez a bekezdés rövid lett, de a cikk lényege nem a PPC taglalása volt, hanem annak a bemutatása, hogy mi minden kell a jó PPC-hez!
Véleményeket, hozzászólásokat a FB-poszt alatt várunk.
Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége
EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.
Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.
"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.
Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.
Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.
2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.
"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."