SME Consultancy
[ Segítünk a növekedésben ]

Könyvajánló, 2. rész: Value Proposition Design

2019 július 9.

Alex Osterwalder és csapata adta ki a Value Proposition Design c. kötetet.

A könyv az azonos nevű canvas kitöltését, használatát és kiértékelésének részleteit mutatja be, melyről itt már írtunk.

Az eszköz (mely egy 9 mezőből álló űrlap) használatát ezért most nem részleteznénk, azt a fenti cikkben megtettük.

Mi az, ami miatt mégis érdemes elolvasni? Miről szól több mint 280 színes és informatív oldal, mi az, amit ekkora terjedelemben le lehet írni egyetlen A4-esről?

A kép után kiderül.

 
Könyvajánló, 2. rész: Value Proposition Design - 1. kép

 

Az első ötven oldalon

Az első ötven oldalon letudja magának az űrlapnak, a Value Proposition Canvas-nak a kitöltését, melyről a fenti linken már mi is írtunk.

A hat mező kitöltése tömören:

  • Az ügyfél-célcsoport tevékenységei, melyeket napi tevékenységük során végeznek;
  • A célcsoport fájdalmi pontjai a jelenlegi tevékenység során;
  • A célcsoport számára a megoldáson túl hozzáadott értéket felmutató tulajdonságok;
  • Termékünk jellemzői és tömör leírása;
  • Termékünk tulajdonságai, melyek megoldást adnak a fájdalmakra;
  • Termékünk tulajdonságai, melyek hozzáadott értéket biztosítanak.

Minden mezővel kapcsolatban megismerhetjük a (kitöltés során elkövethető) leggyakoribb hibákat, és tanácsokat kapunk ezek elkerülésére.

A kitöltött lap elvezet az egyedi értékdefiníciónkhoz (Unique Value Proposition / Unique Selling Point).

A második részben

Kapunk tíz egyszerűen kiértékelhető szempontot, mely tükröt állít az elkészült értékdefiníciónkkal szemben. 

Lépésekre bontott módszereket olvashatunk a prototípusok tervezésével kapcsolatban.

Tíz újabb szempont segít a prototípusunk ütőképességének felmérésében.

Az ötletelési fázistól kezdve kapunk könnyen követhető gyakorlatokat a csapatmunka hatékonyságának növelésére.

Olyan példákon keresztül ismerjük meg a kitöltés fortélyait, mint: Hilti, Nespresso, Swatch, Airbnb.

Hat módszert illetve nézőpontot kapunk, melyek az ügyfélprofilt elemezve jobb termékhez, újabb innovációkhoz vezetnek. Újabb példák: iPhone, Apple, Hilti, Mini Cooper, Amazon.com, Bosch, stb.

Megismerjük a jellemző ügyféltípusokat (valamiért a szabotőr, a munkánkat gátló kolléga nincs köztük), és a velük való tárgyalás apróbb trükkjeit. 

Gyakorlati módszereket kapunk, melyek segítik a csapatmunkát, segítenek a kritikák értelmezésében és feldolgozásában.

Külön alfejezet segít abban, hogy milyen módon vihetjük be ezeket az alapvetően startup-jellegű innovációs módszereket a (multinacionális) nagyvállalatok rigid struktúráján belülre. 

Az egy- vagy többnapos workshopok felépítéséhez építőköveket kapunk, és alapos instrukciót a tréning felépítéséhez.

[ A cikk a kép után folytatódik ]

 
Könyvajánló, 2. rész: Value Proposition Design - Nyolc cégvezető és vállalkozó a BCC-nél tartott workshopunkon.
Nyolc cégvezető és vállalkozó a BCC-nél tartott workshopunkon.
 

A továbbiakban

A Lean Startup-nak megfelelően a vázlatunkban kockázati pontok illetve igazolható feltételezések rejlenek. Ezeket meg kell találnunk, és ügyfélinterjúk és egyéb eszközök segítségével a kockázatok csökkennek, a kérdőjelek eltűnnek.

Tíz rövid instrukciót kapunk ennek a folyamatnak a könnyítésére.

Steve Blank könyve alapján megjelenik a "Célcsoportfejlesztés" négy lépése:

  1. Az ügyfelek megismerése
  2. Az ügyfelekkel kapcsolatos feltételezéseink igazolása
  3. A célcsoport "létrehozása"
  4. A vállalatépítés.

Szintén visszaköszön Eric Ries és többek által lefektetett Fejleszt-Mér-Tanul (Build-Measure-Learn) ciklus.

Egy hosszabb fejezetrészen keresztül a tesztelésre, a feltételezéseink igazolására/elvetésére használható gyakorlati megoldásokat kapunk az A-B teszteléstől kezdve a fókuszcsoportos megbeszéléseken és egyéb lehetőségeken át a csoportmunkáig.

A zárszóban

Arról esik szó, hogy az elkészült, és a fentiek szerint finomított értékdefiníciós tervnek mi lesz a további sorsa. Mikor módosítsuk, vagy mikor archiváljuk és kezdjünk teljesen új verziót. Hogyan fejlesszük tovább? Hogyan illesszük a vállalati küldetésbe, az üzleti modellbe.

Összegzés

Akinek először adom a kezébe a könyet, elmosolyodik - gyakran nézik mesekönyvnek, egyszerű kis képregénynek. Valóban inspiráló a sok rajz, fotó, a fényes papírra nyomott színes oldalak. Kinézetre olyan, mint egy majd 300 oldalas képregényfüzet.

Ezzel szemben pártíz oldal után már zsong a fejünk az információmennyiségtől, amelyet inspiráló, kedvcsináló módon tár elénk a szerző. Az olvasó alig várja, hogy saját üzleti modelljének célcsoportját és termékdefinícióját elkészíthesse, csapatával a csoportmunka-gyakorlatokat végrehajthassa, és így jobbíthassa termékét, szolgáltatását.

Segítünk, csináljuk közösen!

Vállalkozásfejlesztési tanácsadásunk keretében a kezdeti rövid beszélgetést általában a Value Proposition Canvas kitöltése követi. Keress minket, töltsük ki együtt.

Hozzászólni a FB-poszt alatt tudtok.

Kapcsolat Szólj hozzá Facebookon!

Összes blogbejegyzésünk:


Vélemények

FFStudio

Agg Dániel, Ügyvezető tulajdonos, FFStudio építésziroda

Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
SCB Creations

Shane Bridges, Alapító tulajdonos, SCB Creations, Kanada

Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Pointman Kft.

Posfai Tünde, Ügyvezető tulajdonos, Pointman Kft.

Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Stitch Budapest

Víg Zsuzsi, Alapító tulajdonos, Stitch Budapest

Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége

Kik vagyunk? A-tól Z-ig:

 
Annamária

Annamária

EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.

Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.

"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
  • British Know How Fund
  • PHARE programok
  • EU Turkey ABIGEM
  • Viasat Broadcasting
  • HBO
  • RTL Motorsport Klub
  • Campona Shopping Centre
  • World Bank: PSSP International Training Mission
  • Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és hálózata
  • LinkedIn profil
Zoltán

Zoltán

Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.

Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.

Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.

2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.

"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."
  • IDOM2000 Konzulens Kft.
  • Deloitte
  • Manpower
  • KPMG
  • Számos kisvállalkozás tanácsadója
  • LinkedIn profil