SME Consultancy
[ Segítünk a növekedésben ]

Egyéni vállalkozás: ötlettől a profitig

2019 április 30.

  • olvasási idő kb. 10-15p
  • végigmegyünk az egyéni vállalkozókat segítő módszereinken.
  • új KATA-törvény miatti frissítés dátuma 2022-08-12.

Vállalkozásfejlesztés alatt különféle méretű új, vagy már meglévő cégek növekedésének segítését értjük, és ebbe szinte minden beleértendő a stratégia kidolgozásától az üzleti modell felállításán keresztül a beszállítók kiválasztásáig, a struktúrák és folyamatok kialakításáig.

Ebben a cikkben arról lesz szó, hogy mikrovállakozói környezetben, azaz egyéni vállalkozók ("EV") számára mit tudunk nyújtani, mi az a folyamat, melyen általában végig kell menni.

Az ügyfeleink többsége egy ötlettel keres meg, miközben napi kiadásait egészen másból fedezi. Innen szeretne eljutni odáig, hogy az ötlet letisztult, piacképes, profitot termel, és újabb stabil lábként járul hozzá a bevételekhez.

 
Egyéni vállalkozás: ötlettől a profitig - Kép: Trent Szmolnik @ Unsplash
Kép: Trent Szmolnik @ Unsplash
 

A kiindulás

Az itt leírt folyamatot minden esetben testre szabjuk, tehát a szüséges lépéseket tesszük csak meg, feleslegesen nem raboljuk egymás idejét: ami már készen van és jó, azt nem feltétlenül kell átalakítani.

Példaként vegyünk egy teljesen új vállalkozási ötletet egy olyan leendő vállalkozótól, aki jelenleg alkalmazottként dolgozik. Hasonló példa lehet egy már működő vállalkozás új üzleti ötlete, új terméke, melyet az eddigiek mellett szándékozik bevezetni a piacra.

Mielőtt...

Mielőtt cégalapításra kerülne a sor, megvizsgáljuk az ötlet életképességét.

Először egy kötetlen beszélgetésre, közös ötletelésre van szükség. Gyakran már az is nagy előrelépés, ha az üzleti szempontból szerteágazó ötleteket, gondolatokat mederbe tereljük, közösen megtaláljuk az irányvonalat, a fókuszt.

Már a kezdeti fázisban tudunk partnereket, vevőket, ügyfeleket hozni, de erről később.

3/1: Célcsoport és termék

A teljes vállalkozási ötletet ügyfélközpontúan javasoljuk felépíteni, véleményünk szerint csak így lesz életképes az üzlet. Termékfejlesztés helyett "ügyfélfejlesztésben" érdemes gondolkodni. Ebben a témában bővebben Steve Blank: The Four Steps of Epiphany c. könyvét javasoljuk.

Először tehát felvázoljuk a célcsoport jellemzőit, az ő legnagyobb problémáit (a jelenlegi folyamataival kapcsolatban). Emellé sorra vesszük a termékünk jellemzőit, különösen azkat a jellemzőit, melyek a célcsoport fájdalmi pontjaira adnak megoldást. 

Ehhez a Value Proposition Canvas nevű eszközt (lásd cikkünket) használjuk.

 
Egyéni vállalkozás: ötlettől a profitig - Value Proposition Canvas - a dorm8 startup csapata 2019-ben
Value Proposition Canvas - a dorm8 startup csapata 2019-ben
 

Az ügyféligények és a terméktulajdonságok átgondolt és vezetett feltérképezése során már alakul a termék, illetve újabb ötletek körvonalazódnak. Gyakran az eredeti ötlet annyira összetett, hogy a kezdeti fázisban inkább csak egy kisebb részét javasoljuk megvalósítani, a további "bővítményeket" pedig a kezdeti sikerek utánra időzítjük.

A legkisebb, önmagában is működő termék, mely eladható, az MVP azaz a Minimal Viable Product. Legtöbb esetben a tanácsadás / közös munka egyik fő eleme az MVP meghatározása.

Az elkészült Value Propositon Canvas objektív értékeléséhez egy kb. tízkérdéses lapot használunk.

Az ügyfelek viselkedésének feltérképezéséhez tartozik továbbá a Customer Forces Canvas (itt írtunk róla), mely a LeanStack eszköztár része. Ennek segítségével végigvesszük, hogy mekkora erőfeszítés szükséges az ügyfeleink megmozdításához az új termékünk irányában. Ez 4 fő erő eredője, melyek további összetevőkre bonthatók.

 
Egyéni vállalkozás: ötlettől a profitig - Customer Forces Canvas, kitöltve
Customer Forces Canvas, kitöltve
 

3/2: Termék és üzleti modell

Az ügyfelek/vevők vizsgálatától egy lépéssel távolabb lépve összeállítjuk és megvizsgáljuk az üzleti modellt. Ehhez a LeanStack eszköztár Lean Canvas űrlapját, vagy a Business Model Canvas-t használjuk.

Ez a modell rávilágít az üzleti ötletünk működőképességére. Meghatározzuk (egyebek között) az elérési csatornákat (pl: szájhagyomány, Facebook-hirdetés, szórólap, AdWords kampány, stb.), a kiadások és bevételek struktúráját, az egyedi versenyelőnyt és az értékdefiníciót.

Az üzleti modell helytállóságát az előzőhöz hasonlóan itt is egy egyszerű kérdéssor segítségével vizsgáljuk.

 
Egyéni vállalkozás: ötlettől a profitig - Lean Canvas - egyoldalas üzleti modell
Lean Canvas - egyoldalas üzleti modell
 

3/3: Üzleti modell és a piac

Még egy lépéssel távolabbról szemlélve megnézzük az üzleti modell illeszkedését a makrokörnyezetbe: piaci helyzet és előrejelzések, törvényi szabályzások, adókörnyezet, konkurenciavizsgálat, nemzetközi kitekintés, stb. 

4 fő szempontot vizsgálunk meg, szempontonként kb. 6-8 kérdés segítségével.

Kérdések és kockázatok

A fenti eszközök használata során számtalan kockázati pontot, kérdéses területet fogunk találni. Nem MI, mint tanácsadók, hanem MI: az ügyféllel, azaz Veled közösen. Mi csak segítjük azt a folyamatot, melynek során a feltett kérdések segítségével saját magad csiszolod egyre jobbá a kezdeti ötleteket.

A feltárt kockázatok és kérdéses területek közelebbi vizsgálatához többnyire a leendő ügyfelekkel (fókuszcsoport) kell beszélni, azaz itt az ideje elhagyni az irodát! 

A célzott ügyfélinterjúkat előre megbeszélt forgatókönyv és stratégia felállításával segítjük. A kérdések igazolása/elvetése során a kockázat folyamatosan csökken.

Hosszútávú stratégia

Mire idáig jutunk, a bemutatott eszközök révén letisztulnak a rövid-, közép-, és hosszútávú tervek. Ezekhez pontosan kitűzött célok (időpont+terv) tartoznak, melyek megvalósítását részletesen megtervezzük.

 
Egyéni vállalkozás: ötlettől a profitig - Fotó: Bradem Collum @ Unsplash
Fotó: Bradem Collum @ Unsplash
 

Végre belevághatunk...

A legtöbb induló ötlet és vállalkozás számára szükséges az online jelenlét, hiszen innen lehet a legolcsóbban összeszedni a kezdeti ügyfélbázist: iparágtól és terméktől függően a Facebook-ról, illetve a weben keresztül (a Google segítségével).

Brand, értékmegjelölés

Legtöbbször ki kell találni egy brand-nevet (márkanevet), illetve az egyedi értékdefiníciónkat "desztillálva" érdemes egy jelmondatot, értékmegjelölést összehozni. Ha nem sikerül 2-3 szóra csökkenteni, semmi baj: elképzelhető a "cím + alcím" jellegű mottó is. 

Ez megjelenik a honlapon, a szórólapokon, névjegyen, Facebook-oldalon, Instán, stb.

Arculat

Az arculatot a közösen összeszedett elvárások alapján grafikai stúdiótól rendeljük meg. Segítünk a megrendelés elkészítésében (megírjuk a design brief-t), majd az elfogadási körök után jutunk el a véglegesített anyagig. Ami ilyenkor elvárás: logó, színek, betűtípus, névjegykártya-sablon, Word doksi sablonja. Ez egy korábbi írásunk az arculat kialakításával kapcsolatban.

Facebook- és Instagram-oldal

Az arculat és a brand+értékmegjelölés birtokában létre lehet hozni a Facebook oldalt, amihez igény szerint tudunk segítséget nyújtani az egyszerű jótanácsoktól a teljes menedzsmentig.

Honlap

Mindenképpen javasolt egy honlap létrehozása, akár csak egy egyoldalas formában. Sokan gondolják, hogy a Facebook egy az egyben átveszi az online megjelenés szerepét - az azonban ciki, ha a vállalkozás nevét egy böngészőbe beírva 404-es hiba jön.

Sokan kínálnak olcsó, sőt, ingyenes honlapkészítést, ezek eredménye sajnos többnyire kétséges. Milyen a szép és mégis rossz honlap? Erről itt írtunk bővebben.

Hirdetések

A fizetett hirdetéseket iparágtól, terméktől és célcsoporttól függően a Facebookon és a Google-n (AdWords) érdemes futtatni. Ennek egyszerűbb változataiban örömmel segítünk (Facebook poszt-kiemelés), komolyabb kampányok menedzselésére partnereink közül szoktunk megfelelő céget ajánlani.

A hivatalos része - feketeleves?

Jöjjön az, amitől jópáran tartanak, és a bizonytalanság mellett gyakran hozzák fel érvként a "vállalkozósdi" ellen. Okmányirodai sorbanállással kapcsolatos rémségek, NAV-tól való rettegés, ismeretlen TB-viszonyok, stb...

 
Egyéni vállalkozás: ötlettől a profitig - Sorbanállás? Nem :)
Sorbanállás? Nem :)
 

Természetesen meg kell vizsgálni, hogy mely cégforma a legelőnyösebb, és ehhez szükség esetén adószakértőt is be tudunk vonni.

Egyéni vállalkozás indítása esetén a leggyakoribb adózási formák:

KATA

Átalányadózás

  • 40, 80, 90%-os költséghányaddal (60, 20, 10%-os adóalappal) lehet számolni, körülményektől függően. Aki nem kizárólag kereskedelemmel vagy mezőgazdasági termeléssel foglalkozik, többnyire a 40%-ba fog esni.
  • Több szabály létezik (egy "mentesített" évi 2MFt-os keret is), és a katával szemben itt érvényesíthető a családi adókedvezmény is. Részletek tekintetében érdemes adótanácsadóval, könyvelővel konzultálni.
Vállalkozói tanácsadás, egy alkalom

Vállalkozói tanácsadás, egy alkalom

Vállalkozásfejlesztési tanácsadásaink egyesével is igénybe vehetőek, időtartamuk 90 perc, és ez alatt már eredményt tudunk elérni!

Bővebben

Az elindulás után

Az üzleti modellben meghatározott, a működés sikerességét tükröző mérőszámokat folyamatosan figyelni kell.

A tapasztalatok alapján folyamatosan csiszolni tudjuk az üzleti modellt, a marketingstratégiát, stb.

Amikor a növekedés lassul, az gyakran annak a jele, hogy valamin változtatni kell, ezt nevezik a startup-világban "pivot"-nak. A pivot-nak többféle változata létezik, annak megfelelően, hogy az üzleti modell mely területét vagy területeit érinti. 

Fontos, hogy ne kapkodjunk összevissza, hanem egyszerre csak egy dolgon változtassunk, majd ismét figyeljük a számokat.

Ezt a folyamatot rendszeres konzultációk során tudjuk segíteni. 

Növekedési fázis

A növekedési fázisban az ügyfélszerzési csatornákat tovább optimalizáljuk, illetve megvizsgáljuk az ügyfélmegtartás és a referálás erejét. Ezek mind hozzájárulnak a növekedéshez. Amikor a vállalkozás valóban növekedni kezd, szükségessé válik a vállalati folyamatok, struktúrák bevezetése, az alkalmazottak felvétele, stb.

Szervezetfejlesztés terén partnereinket tudjuk bevonni a közös projektbe.

 
Egyéni vállalkozás: ötlettől a profitig - Kép: Ian Schneider @ Unsplash
Kép: Ian Schneider @ Unsplash
 

Pénzügyi háttér

Általában a lehető legkisebb tőkebevonással (beruházással) járó elindulást szoktuk javasolni, ez az úgynevezett "bootstrapping" a startup világban.

A fenti módszerekkel létrehozzuk az MVP-t, amelynek piacra dobása igazolja vagy elveti az üzleti modellünket. Pozitív eredmény esetén a bevétel szép lassan növekedik (ez a "traction" fázis), melyet a vállalkozásba visszaforgatva egyre gyorsul a növekedés. 

A kezdeti költségek a vállalkozás-alapítást és az online jelenlétet leszámítva így minimálisak. Ez az optimum, de nem minden üzleti modell, iparág és ötlet esetén ilyen ideális a helyzet.

A kezdeti tőkenövelésről szóló cikkünk itt olvasható.

Pénzügyi finanszírozás terén partnereink segítségével tudunk közreműködni.

 
Egyéni vállalkozás: ötlettől a profitig - Fotó: Sharon McCutcheon @ Unsplash
Fotó: Sharon McCutcheon @ Unsplash
 

Egyéb segítség

A fenti folyamaton kívül is adódhatnak kérdések, melyeket akár párhuzamosan is tudunk kezelni.

Árazás

Problémát szokott jelenteni a leendő termék vagy szolgáltatás árazása. Általában a legtöbben túl alacsonyra tennék az árszínvonalat, hogy biztosabb legyen az ügyfélszerzés.

Mi általában nem ezt javasoljuk, a frissen kialakított vállalkozás egyedi értékdefiníciója ne az olcsóság (rossz minőség) legyen. Az árazással kapcsolatban külön konzultációt szoktunk javasolni. Volt olyan eset, hogy ez kétszeres bevételnövekedést hozott. Erről bővebben itt írtunk.

Idő

Aki korábban vállalati alkalmazott volt, elbizonytalanodhat, ha vállalkozóként saját maga kell beossza az idejét. Mennyit dolgozzak egy nap? Minden napra legyen egy tárgyalásom, vagy tegyem a tárgyalásokat egyazon napra, és a többin dolgozzak? Hogyan osszam be a napi, heti, havi és éves naptáramat? Mi lesz, ha túl sok feladatot vállalok, hogyan birkózok meg vele? Segítünk.

Tárgyalások, ajánlatok

Segítünk a tárgyalásokra való felkészülésben, vagy akár együtt is mehetünk. Az egyes alvállalkozók felé megírt árajánlatkérők megírásában, a tendereztetésben is rendelkezésre állunk. A beérkezett ajánlatokat szakmai szempontból kiértékelve részt veszünk a döntéselőkészítésben.

Az ügyfelektől érkező megkeresések esetén segítünk olyan árajánlatot összerakni, amely növeli az üzletszerzés esélyét. Az árajánlatírásról szóló cikkünk az egyik legnépszerűbb az oldalon.

Árajánlat-tuning Csomag

Árajánlat-tuning Csomag

Segítünk feljebb igazítani az árazást, úgy, hogy el is fogadják. Megszerkesztünk és átadunk egy számodra testre szabott árajánlati doksit, melyet újra és újra fel tudsz használni. Átnézzük az árajánlatodat, mielőtt kiadnád.

Bővebben

Kapcsolatok - a végére hagytuk az ütőkártyát :)

Saját kapcsolati rendszerünk minden álszerénység nélkül kiterjedtnek mondható. Ezen felül több iparágból tudunk partnereket, ügyfeleket, vevőket és ajánlásokat hozni a BCC Hungary tagságunk által.

Keress minket, ha...

...a fenti területek közül akár csak egyben is segíthetünk.

Kérdezni, kommentelni ér, a FB-poszt alatt:

Kapcsolat Szólj hozzá Facebookon!

Összes blogbejegyzésünk:


Vélemények

FFStudio

Agg Dániel, Ügyvezető tulajdonos, FFStudio építésziroda

Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
SCB Creations

Shane Bridges, Alapító tulajdonos, SCB Creations, Kanada

Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Pointman Kft.

Posfai Tünde, Ügyvezető tulajdonos, Pointman Kft.

Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Stitch Budapest

Víg Zsuzsi, Alapító tulajdonos, Stitch Budapest

Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége

Kik vagyunk? A-tól Z-ig:

 
Annamária

Annamária

EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.

Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.

"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
  • British Know How Fund
  • PHARE programok
  • EU Turkey ABIGEM
  • Viasat Broadcasting
  • HBO
  • RTL Motorsport Klub
  • Campona Shopping Centre
  • World Bank: PSSP International Training Mission
  • Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és hálózata
  • LinkedIn profil
Zoltán

Zoltán

Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.

Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.

Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.

2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.

"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."
  • IDOM2000 Konzulens Kft.
  • Deloitte
  • Manpower
  • KPMG
  • Számos kisvállalkozás tanácsadója
  • LinkedIn profil