SME Consultancy
[ Segítünk a növekedésben ]

Könyvajánló, 0. rész: bevezető

2019 május 31.

Mit olvassak?

Több fórumban felmerül a kérdés, majd gyakran ismétlődik: vállalkoznék (startupot indítanék), mit olvassak el?

A válasz teljesen egyén- és helyzetfüggő.

Mi azokat a könyveket olvassuk, melyek kiegészítik a multi- és KKV-környezetben elsajátított projektalapú gondolkodást, startégiai tervezést, a nagyvállalatoknál tapasztalt és megértett struktúrákat és folyamatokat. A minket inspiráló vállalkozók, cégtulajdonosok sikeréhez vezető utat is igazolják, alátámasztják.

 
Könyvajánló, 0. rész: bevezető - 1. kép

 

Lean Startup

Amint látni fogjátok, a felsorolt irodalom a Lean elvekre épül. A Lean Startup elvek - és az ezekre épülő módszertanok - a startupok támogatására lettek kitalálva, de mindez adaptív: bármilyen üzleti ötletet, termék- vagy szolgáltatás-bevezetést hatékonyan tudunk általa támogatni.

A könyvajánló-sorozatunk 0. részében minden kötetről pár szót szólnánk. A felsorolt irodalom a mi eddigi hozzáállásunkban képviselt nézeteket részben megerősíti, részben kiegészíti. Segít az ügyfeleinkkel való hatékonyabb együttdolgozásban.

Kinek a pap, kinek a papné

Nem szeretnénk azt állítani, hogy mindenkinek ugyanezt kellene elolvasnia!

Szerintünk a mai, gyorsan változó piaci és gazdasági környezetben a Lean Startup módszerek biztosítják a leghatékonyabb adaptációt a legkisebb kockázat mellett - de ezzel nem kötelező egyet érteni.

Kétszer olvassuk el

Még egy fontos javaslat: az ember először, a tudásszomjtól hajtva, végigolvassa, esetleg aláhúzogat vagy postit-ezik... érdemes másodszor is végigolvasni mindent, és a számunkra fontos újdonságokat kijegyzetelni. Van egy-két olyan oldal, melynek minden mondatát egy-egy business mémben kellene megörökíteni...

Sorrend

Megmutatjuk, hogyan épülnek ezek a kötetek egymásra. Vicces, hogy nálunk az olvasás szinte teljesen fordított sorrendben történt :)

Itt az általunk javasolt sorrendet látjátok.

Lean szemlélet (HVG)

 
Könyvajánló, 0. rész: bevezető - 2. kép

 

A Lean szemlélet és módszer az iparból származik. A Toyotánál vezették be termelési és logisztikai területeken, lényege pedig a felesleges tevékenység, raktárkészlet, folyamat, stb (a "szemét") csökkentése. 

Fontos, hogy a felszabaduló emberi erőforrást nem elbocsátották, hanem átképezték és a termelés hatékonyságának tövábbi növelésére, egyéb munkakörökben továbbra is alkalmazták.

Ebből a könyből inkább az iparban és logisztikában alkalmazott elméleti hátteret ismerhetjük meg.

The Lean Startup / The Four Steps...

 
Könyvajánló, 0. rész: bevezető - 3. kép

 

Steve Blank: The Four Steps to the Epiphany

A Lean Startup mozgalmat elindító kötet. A hatékony startup- (vállalkozás-) indítást négy szakaszra bontja, minden szakaszt fázisokra, ezeket pedig további lépésekre. Minden lépéshez egy-egy elkészítendő dokumentum tartozik, közben validációs szakaszok is vannak. Akkor léphetünk a következő fázisra, majd szakaszra, ha validáltuk a feltételezéseinket.

A teljes folyamatot végigjárva részletes dokumentációnk lesz az ügyfélről, a problémáról, az arra adott megoldásunkról. Ennek terjedelme eléri egy hagyományos üzleti terv oldalszámát, de sokkalta hatékonyabb annál.

A múlt módszere a termékfejlesztés, a jelen módszere az ügyfélfejlesztés.

Az egyes szakaszok és fázisok bevezetője olvasmányos, példákkal alátámasztott. A módszertani részeknél kicsit száraz: az angolszász, klisé-alapú gondolkodáshoz illeszkedő. Magyarok ennél rugalmasabb eszközre vágynak általában. Ami pedig:

Eric Ries: The Lean Startup

Mindvégig olvasmányos, letehetetlen kötet. Teendők, canvas-ok, dokumentum-minták nincsenek benne. Példákon keresztül mutatja be a Build-Measure-Learn (Fejleszt-Mér-Tanul) ciklus fontosságát.

Definíciója szerint a startup: minden olyan emberi szerveződés, mely célját extrém bizonytalanság közepette szeretné elérni.

  • Ha az itt felsoroltak közül csak egyet olvasol el, ez legyen az. Magyarul is megjelent.

Alex Osterwalder: Value Proposition Design

 
Könyvajánló, 0. rész: bevezető - 4. kép

 

A startupoknál ismert "problem/solution fit" hatékony elérése. 

Ismerjük meg ügyfeleinket és az ő problémáikat. Elemezzük főbb fájdalmi pontjaikat és egyéb kényelmi igényeiket. Vizsgáljuk meg a termékötletünket, hogy mennyiben oldja meg ezeket a fájdalmakat, és mennyi hozzáadott értéket ad. 

Mindezt egyszerű, könnyen ismételhető módon, mely nagyvállalatoknál a csoportok közötti információcserét és együtt gondolkodást is javítja. Új ötleteknél segít annak igazolásában vagy elvetésében, hogy valós ügyfélproblémára adunk-e megoldást.

Alex Osterwalder: Business Model Generation

Ash Maurya: Running Lean

 
Könyvajánló, 0. rész: bevezető - 5. kép

 

Ha megvan az ügyfél és a probléma alapos elemzése, továbbléphetünk az üzleti modell egyoldalas (A4) felvázolásához. Az üzleti modell az egyszerűsége mellett nagyon hatékony, megmutatja a piaci, illetve a termékkel és az ügyfelekkel kapcsolatos kockázatokat. 

Iterációk során csiszoljuk modellünket egyre jobbá, közben ügyfélinterjúk történnek.

Ez a product/market fit fázis.

A két kötet hasonló, 9 mezőből álló űrlappal dolgozik, de 3-4 mezőben ezek eltérnek. Részünkről mindkettőt használjuk, helyzettől függően választunk. A Value Proposition kötetben megismert ügyfél- és megoldás-elemzés mindkét módszerbe illeszkedik.

Scaling Lean / Scaling Up

 
Könyvajánló, 0. rész: bevezető - 6. kép

 

Ash Maurya: Scaling Lean

Ha a megoldásunk illeszkedik az ügyféligényekre (problem/solution fit) és az üzleti modellünk piacképes (product/market fit), azt a kezdeti bevételek folyamatos növekedése (traction szakasz) fogja igazolni.

A lassú növekedés egyszer csak exponenciálissá változik, ez a scaling fázis. Alkalmazottat kell felvenni, több hardvert kell vásárolni/bérelni, irodát nyitunk, stb.

Az "ügyfélgép" (Customer Factory Model) és a hozzá tartozó egyszerű számítások segítenek megjósolni a felívelési pont idejét, és segítenek az arra való felkészülésben. Akit váratlanul ér, az bukik.

Verne Harnish: Scaling Up

Ha már vannak akalmazottak, és a vállalat komolyan növekedik, előbb-utóbb kiderül, hogy mindezt megfelelően kiosztott és delegált szerepköröknek, jól definiált folyamatoknak és vállalati struktúrának kell támogatnia. 

Személyesen láttunk több kisvállalatot naggyá nőni, majd ezek hiánya miatt lemerevedni. A túl rigid struktúra és túlszabályzás azonban szintén megakadályozza a növekedést. Az agilis megközelítés erre ad megoldásst, de a Scaling Up nem erről szól.

Mi lenne az arany középút és hogyan érhető el egyszerűen megtanulható és folyamatosan ismételhető módszerekkel? Ez derül ki ebből a kötetből. Ha rákerestek arra, hogy "Rockefeller habits", találtok némi támpontot, és ez még csak a kezdet. Jópár magyarországi közepes és nagyvállalatnál szükség lenne erre a könyvre.

Kiegészítő kötetek...

 
Könyvajánló, 0. rész: bevezető - 7. kép

 

Amint láttátok, a fentiek az ötleteléstől a nagyvállalattá válásig lefedik a folyamatot.

Ebbe a sorrendbe nem beleilleszthető, bármikor kézbe vehető kiadások következnek.

Neil Davidson: Do not Just Roll the Dice - A usefully short guide to software pricing

Hogyan árazzam a SaaS/szoftver megoldásomat? Freemium és egyéb árazási, lincenszelési struktúrák és azok csapdái. Ár vs. minőségérzet: az ár pozicionálja a terméket. Hogyan változtassak a túl alacsonyan megállapított kezdeti árakon, hogyan lőjem be azt a legmagasabb árat, amely mellett még nem történik túl nagy ügyfélvesztés? Kis ügyfélvesztés megengedhető, sőt, kívánatos. Miért? Kiderül.

Rework

A napi munka hatékonyabbá tétele, a régóta berögződött és belénk kódolt módszerek felturbózása.

A fenti, módszertani könyvek szigorú szabályainak, klisés részeinek visszabontása egészen az alapokig. Szabályok elvetése, majd újraindulás egy minimális készlettel... Ennél lean-ebb lean nem létezik :)

A grafikai tervezés kézikönyve

Szerkesztés, tipográfia, színek és érzelmek, színtanulmányok, vizuális kommunikáció. Kiderül, hogy a designhoz NEM ért mindenki, és hogy miért érdemes megfizetni a profi grafikust.

Köszönjük, hogy végigolvastad :)

A Facebook-poszt alatt tudtok vitázni, hozzászólni, egyéb könyveket javasolni.

Kapcsolat

Összes blogbejegyzésünk:


Vélemények

FFStudio

Agg Dániel, Ügyvezető tulajdonos, FFStudio építésziroda

Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
SCB Creations

Shane Bridges, Alapító tulajdonos, SCB Creations, Kanada

Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Pointman Kft.

Posfai Tünde, Ügyvezető tulajdonos, Pointman Kft.

Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Stitch Budapest

Víg Zsuzsi, Alapító tulajdonos, Stitch Budapest

Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége

Kik vagyunk? A-tól Z-ig:

 
Annamária

Annamária

EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.

Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.

"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
  • British Know How Fund
  • PHARE programok
  • EU Turkey ABIGEM
  • Viasat Broadcasting
  • HBO
  • RTL Motorsport Klub
  • Campona Shopping Centre
  • World Bank: PSSP International Training Mission
  • Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és hálózata
  • LinkedIn profil
Zoltán

Zoltán

Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.

Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.

Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.

2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.

"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."
  • IDOM2000 Konzulens Kft.
  • Deloitte
  • Manpower
  • KPMG
  • Számos kisvállalkozás tanácsadója
  • LinkedIn profil