SME Consultancy
[ Segítünk a növekedésben ]

Webáruházat indítanál?

2020 augusztus 26.

Több vállalkozói Facebook-csoportban is tagok vagyunk mindketten. A webshopokkal kapcsolatban újra és újra felmerülnek bizonyos elvi, jogi, üzleti/kereskedelmi, technikai (műszaki) kérdések. Ezeket próbáljuk összeszedni, objektíven megválaszolni - nyakon öntve némi elfogult véleménnyel.

Az új KATA-törvény miatti frissítés dátuma 2022-08-12.

[ A cikk a fotó után kezdődik ]

 
Webáruházat indítanál? - Fotó: RoseBox @ Unsplash.com
Fotó: RoseBox @ Unsplash.com
 

Jogi feltételek

Ne kezdjük a személyi, vállalkozói feltételekkel, a termékkel, célcsoporttal, az ingyenesnek hitt webshop-motorokkal... kezdjük a leggyakoribb kérdéssel, a jogi feltételekkel.

Vállalkozási és adózási forma

Válasszuk végre szét: E.V. = vállalkozási forma. KATA vagy átalányadózás = adózási forma.

A vállalkozás formája lehet egyéni vállalkozás, betéti társaság, korlátolt felelősségű társaság, esetleg ZRt vagy NyRT.

2022. szept. 1-től KATA-s egyéni vállalkozó nem számlázhat cégeknek. Márpedig lesznek céges megrendelők, nemcsak lakossági. Tehát webshophoz a KATA nem jó választás.

EV-ként az átalányadázás a járható út. Alapértelmezett költséghányad 40% (azaz az adóalap a bevétel 60%-a lesz). Ha az EV kizárólag kereskedelemmel foglalkozik, akkor a költséghányad 90% (az adóalap 10%). De csak akkor, ha ez kizárólagos. Ha bármilyen egyéb tevékenységről is készül számla, az felülírja ezt a könnyítést, és a 40% érvényes.

Mindenképpen tanácsoljuk egy JÓ könyvelő igénybevételét, aki tanácsot fog adni a fentiekben, mégpedig a webshop egyéb adatai alapján. (Mit árulsz, hol szerzed be, mennyi a bevétel, mennyi számlát állítasz ki, stb). Aki nem talál megbízható és kellő tudással rendelkező proaktív könyvelőt, keressen, segítünk. (Érdektől mentesen).

Tevékenységi kör

479102 Csomagküldő, Internetes Kiskereskedelem

NEM, NEM KELL KÉPESÍTÉS! Sem kereskedelmi, sem boltvezetői! Ez az infó 2020. augusztus szerinti. A tevékenységi kör felvétele (egyéni vállalkozóknál legalábbis) ingyenes. Magadnak megteheted, vagy a könyvelőd megteszi.

Bejelentési kötelezettség

Nem az ügyfélkapun, nem a Kormányablaknál, hanem a jegyzőnél kell bejelenteni a kereskedelmi tevékenységet. Nem a tevékenységi kört! Ez csak bejelentés-, és nem engedélyköteles (bár ez termékcsoporttól függhet, de most ne sósavról vagy dohánytermékről beszéljünk). Azaz, a bejelentés megtétele után a tevékenység máris végezhető.

A bejelentőlap egy egyszerű Word doksi, az Önkormányzatok honlapján a jegyzői hivatalhoz navigálva, vagy ügytípus alapján, stb, meg lehet találni az űrlapot és a beadás módját. A kitöltés webshopokra, valós üzlethelyiség nélkül és jövedéki termékek forgalmazása nélkül nagyon egyszerű. Általános ismertetés itt található. Az űrlap címe "Kereskedelmi tevékenység bejelentő lap" (a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX.29.) Korm. rendelet alapján). Igen, a belinkelt oldal valóban a Kormányablakon van, de lentebb olvasható benne, hogy a jegyző az illetékes (tehát emiatt ne a Kormányablaknál álljatok sorba).

ÁSzF, GDPR

Az ÁSzF, vagyis Általános Szerződési Feltételek általában a vásárló érdekeit védi, ezért érdemes nagyon alaposan átolvasni, megszerkeszteni. Legyenek pontosak az elállás feltételei mindkét részről. Legyen pontos a vásárlás menetét leíró rész. Legyen pontos annak a megfogalmazása, hogy mikor lép életbe automatikusan az ÁSzF.

A GDPR... a teljes belső működést rögzíteni kell a belső GDPR-szabályzatban. Mely adatokat (személy, rendelés, ajánlatkérés, hírlevél-feliratkozás, stb) meddig tároljuk, ki az adatkezelő, ki fér hozzá, stb. Mik a törlés módjai. Ugyanakkor a teljes vállalkozásunk működésének az összes, adatkezeléssel kapcsolatos részletét is tartalmaznia kell: munkavállalók, partneri szerződések, stb. Ami az Interneten ebből megjelenik, az csak egy kivonat, és az internetes vásárlással, honlaplátogatással kapcsolatos részeket tartalmazza. A kettő nem ugyanaz.

Érdemes-e másnak az ÁSzF-jét, GDPR-rendelkezését másolni? Nem. Hogy szerzői jogi problémák adódhatnak-e ebből, azon viták szoktak kialakulni. Ugyanakkor mindkét dokumentum olyannyira testre szabott, hogy esetleges jogi út esetén komoly problémák adódhatnak a pontatlanságból.

Láttunk már olyat, ahol a másolást végző honlap-tulaj az egyik helyen elfelejtette átírni az eredeti honlap címét, így azonnal kiderült, hogy honnan másolta...

 
Webáruházat indítanál? - Fotó: Bill Oxford @ Unsplash.com
Fotó: Bill Oxford @ Unsplash.com
 

Technikai feltételek

A honlapkészítés nem olcsó dolog. A webshop is egy honlap, csak nagyon bonyolult mind a front-end azaz a webáruház "látható része", mind a back-end, azaz az adminisztrációs felület, ahol a tulajdonos a rendeléseket, készletet, vevőket, akciókat, számlakiállítást, futárlejelentést és egyebeket végzi.

Tévhitben ringatja magát az, aki azt hiszi, hogy ingyen vagy olcsón JÓ (azaz eladásokat produkáló) webshopot lehet összehozni fejlesztői és SEO-tudás nélkül.

Mik a lehetőségek?

1. Bérelt webshop (UNAS, ShopRenter, stb).

Mindenképpen hazai platformot választanék, az itthoni számlázási és egyéb kötelmek miatt: nemzetközi platformok nem feltétlenül ismerik ezeket.

Előnyei

  • Kulcsrakész (de üres! Legnagyobb meló a termékfeltöltés, de erről később);
  • Pontosan ismert, hogy mivel és hogyan integrálódik (NAV, futárcégek, számlázz.hu, Billingo, stb);
  • Folyamatos update-ek;
  • Pontosan ismert ár, így jól kalkulálható.

Hátrányai

  • Egyedi pluszfejlesztés vagy nincs, vagy nagyon drága;
  • Nagyon erősen tudnak "bent tartani", tehát ha mégis máshová vinnéd a shopot, valószínűleg ez nehézségekbe ütközik (pl. exportok készítése, stb).
  • Folytonos bérleti díjat fizetsz akkor is, ha éppen semmilyen fejlesztés vagy egyéb nem történt. Induláskor ez érzékeny pont lehet;
  • Nem minden felett lehet kontrollod (pl. legfrissebb on-site SEO változások követése - legyen az bármi).

2. Egyedi fejlesztésű webhop

Előnyei

  • A fejlesztő (jó esetben) rendelkezésre áll;
  • Bármilyen új igény, üzleti elképzelés, kampány megvalósítható, "csak" ki kell fizetni;
  • Elvileg bármileyen formátumú importot (terméklistát, vevőlistát, stb) be tud húzni a fejlesztő, "csak" meg kell fizetni. Ugyanez igaz az exportokra (te mondod meg, csv-t vagy xls-t szeretnél), és az integrációkra (te mondod meg, mivel szeretnél számlázni, és melyik cég a futárod). Az integráció meglesz.
  • A webshop pontosan olyan lesz, ahogyan igényeled. Nincsenek olyan korlátok, hogy "ezt a gombot csak ide tudom tenni", "csak ennyi devizanemmel tudsz dolgozni", "Billingóval nincs integráció, csak számlázz.hu-val", stb.

Hátrányai

  • A kezdeti költség is magas lehet, hiszen az "alap" webshopot ki kell fizetni (párszázezertől akár pármillió Ft-ig);
  • A folyamatos fejlesztések óradíjasan vagy napidíjasan fizetendők, és havonta ezekből szép összeg jön össze. Valamelyik integrációs partner változtat a protokollján (számlázó, futár, stb), nagy tömegű export-import vagy egyéb új funkció kell, valahol változik egy interface, stb.
  • Ha a fejlesztő elérhetetlenné válik (baleset, szabadság, cég megszűnése, stb), akkor várni kell, rossz esetben szerződést kell bontani és mást kell keresni. Az új fejlesztő nem fog a régi honlaphoz "hozzányúlni" - ez tapasztalat az egyedi fejlesztések, de nem egyszer a WP-honlapok terén is.

3. "Ingyenes" webshop: WordPress + WooCommerce és társai

WordPressben profi cég profi összegért (mely az egyedi fejlesztésű shop árával összemérhető) jó oldalt tud csinálni. Mindenki más (aki nem szoftverfejlesztő és nem WP-guru) NEM tud benne jót csinálni. Az önjelölt WP-"fejlesztők" is inkább csak bénáskodnak (vállalom!), és amikor egy pro szakember tenné helyre, csak forgatja a szemét. Ennek a szakembernek a díja már ugyanannyi, mint az egyedi fejlesztésű honlapé. 

Tehát nem igaz, hogy a WP rossz - de minőségi fejlesztőt vagy fejlesztőcsapatot kell megfizetni.

Nézzük, mik a tulajdonságok, ha magadnak csinálod, "ingyen". (Azért van idézőjelben, mert később ez nagyon drága lesz majd).

Előnyei

  • Tényleg ingyenes/olcsó, de egyben "olcsó hús" effektus. Nem fog működni, és a Google Pagespeed Insights a sárga földig le fogja hordani piros minősítéssel. (Erre már megkaptam, hogy Google SEO tekintetében a Google ezen eszköze nem releváns (???) - vitáznék).

Hátrányai

  • Lassú oldalbetöltődés
  • Túl nagy overhead (felesleges állományok töltése)
  • Szaktudás nélkül összedobált modulok nem jól működnek együtt
  • Itt-ott benne maradnak nem magyarított kifejezések, az oldal félig angol, félig magyar
  • Kritikán aluli Google-megfelelés
  • Rossz on-site SEO
  • Rossz FB-integráció
  • Nem sorolom, bővebben ezekben a cikkekben írtam az olcsó honlapokról: Pár szó a WP honlapokról és Olcsó-e az olcsó honlap.

+1: Domain-név

Ha már a honlapoknál tartunk: ne "freeweb.hu", "uw.hu" és egyéb "ingyenes" tárhelyekre menjünk. A saját domain kb 10EFt+ÁFA tárhellyel és https certifikációval együtt. Ha a shop ezt nem termeli ki (havi <1EFt), akkor inkább hagyjuk.

Hogyan válasszunk shop fantázianevet és domainnevet (valami.hu)?

  • Legyen könnyen megjegyezhető;
  • Legyen érthető (telefonban, szóban, stb);
  • Legyen valamennyire specifikus (leszűkített);
  • Ne legyen túlságosan leszűkített, nehogy későbbi termékpaletta-bővülésünk ellen dolgozzon (volt rá példa);
  • Legyen szabad a .hu változata;
  • Nem baj, ha a .com vagy .eu vagy egyéb változata már foglalt, DE ott ne hitelrontó tartalom legyen ránk nézve;
  • Google-ban keressünk rá a fantázianévre és a domainnévre is(!), utóbbira még akkor is, ha jelenleg éppen szabad. Előfordult már, hogy frissen felszabadult domaint vettünk, és a google egy teljesen más - már nem is elérhető, nem létező - cég és honlap sorait hozta a találati listában.
  • Google-ban a kiválasztott név "elgépelt", rosszul írt, szóban félreértett változataira is keressünk rá. Ne legyen itt sem hitelrontó találat.
 
Webáruházat indítanál? - Fotó: Ilya Pavlov @ Unsplash.com
Fotó: Ilya Pavlov @ Unsplash.com
 

Napi munka

Sokan hiszik, hogy a webshop majd magától működik, és passzív jövedelemként hozza a pénzt. 

NEM.

Ez onnan ered, hogy hirdetnek így termékkel feltöltött, vevők számára már felfuttatott, stabil bevételt hozó shopokat - de akkor miért eladó?

A valóság szerintem, szerintünk más. Az ember elkezd valamilyen termékkel kereskedni (erről is lesz pár szó lentebb). Első igen nagy munka (persze a termékek sokféleségtől függően) a termékfeltöltés. Jó esetben a webshop egy Excel-táblázatból behúzza az adatokat. Ettől még képeket kell hozzá feltölteni, ami 5 terméknél "semmi", 500 terméknél már sok. És egy átlagos webshopban nem 500 termék van.

Ezután következik a vevőszerzés munkája, ami az on-site SEO helyes kitöltése/megadása után valamilyen fizetett kampányt jelent. Facebookon havi pártízezerből megoldható, Google-ön inkább hatjegyű ez a szám, ha komolyan akarunk eladni. De a költségekről inkább majd később. Lényeg, hogy a kampányokat kezelni kell, ha valakinek van hozzá tudása és érzéke. Ha nincs, meg kell fizetni valakit (PPC szakember), de ővele szorosan együtt kell dolgozni, vagyis ez nem 0 idő.

Amikor jönnek a megrendelések, velük foglalkozni kell, itt kezdődik az operatív rész. Beszerzés, raktárkezelés, csomagolás, csomagfeladás, futárcég-kapcsolattartás, számlázórendszerrel való integráció (számlázni azért még kell, csak picit könnyebb), stb.

Területtől függően jönnek a telefonok, emailek, melyeket szépen meg kell válaszolni. Reklamációk, melyeket pozitív és nyugodt hozzáállással kezelni kell. A vevők 80-90 százaléka sima ügy, a maradék 10-20 százalékra megy el az idő 80%-a (Pareto-elv :-)) Nagyon kérek mindenkit, ne szervezze ki az ügyfélszolgálatát indiai, romániai, szlovák területre, nagyon rossz fényt vet az értetlenség és az akcentus.

Majd a könyvelőnk is megtalál, akár könyvvizsgáló kíséretében, hogy akkor most azonnal legyen egy leltár/raktárkészlet és egy forgalmi kimutatás.

Tehát van vele munka.

Igen, a tevékenységek kiszervezhetők - ez mind a profitunkat csökkenti, ráadásul a költségek mellett felmerül a megbízhatóság is. Rosszul kezelt vevők, eltört csomagok, stb.

A másik lehetőség a kiszervezés mellett a saját alkalmazott felvétele. Általában az egyszemélyesnek induló webshopoknál eléggé késői az a növekedési pont, amikor bukás nélkül tud - akár minimálbéren, de jobb, ha szabályosan - bejelentett alkalmazottat foglalkoztatni.

 
Webáruházat indítanál? - Fotó: Curology @ Unsplash.com
Fotó: Curology @ Unsplash.com
 

A vevő szemével: milyen a jó webbolt?

Ezek a tényezők növelik a konverziós (vásárlóvá válási) %-ot, csökkentik a kosárelhagyások számát, stb.

  • Ezt a végére írtam, de előrehoztam: a keresett termék KAPHATÓ! Nem kell az 1-3 napos, 2-4 hetes beszerzés. A vevőnek kell, és most kell. Addig fog a következő Google-találatra menni, amíg meg nem találja zöld "raktáron, azonnal" jelöléssel! Ezzel egyben a dropshippingről is talán elmondtam a véleményemet. Egyes területeken működik, néhol csak ez működik... rendben. De aki hosszú távra tervez, általános fogyasztói területeken, átlagos árú termékek körében, annak legyen raktárkészlete. Megismétlem külön pontban:
  • Hazai eladó, hazai bolt, hazai raktárból, belföldi kiszállítással. 
  • Könnyen kezelhető maga a honlap, a kosárba rakás, a kosár véglegesítése, stb. (UX).
  • Jó esetben létezik hozzá "valódi" bolt (azaz üzlethelyiség).
  • Elérhető az ügyfélszolgálat, de nem az ÁSzF eldugott soraiból kibányászva, hanem büszkén hirdetve. Nemcsak online chat-en, hanem telefonon.
  • Weben, emailben pontos magyar helyesírás.
  • Telefonon szakértő és segítőkész ügyfélszolgálat.
  • Megfelelő termékleírások (lehetőleg nem a céges katalógusból bemásolva).
  • Jó minőségű képek, belenagyítható módon (belenagyításkor is szép).
  • Alváltozatok (szín, memória, stb) intuitív kiválasztása.
  • Szakértelem bemutatása. "Mindent" árusító gyűjtőáruházaknál, mint az ExtremeDigital vagy az Alza, ez nem elvárható. De ha valaki indít egy TV-webshopot vagy egy roller-webshopot, akkor úgy lesz sikeres, ha A-tól Z-ig ismeri a TV-ket, rollereket, stb. Van TV (roller) témájú blog, összegyűjtött és hasznos infók, GyIK, Facebook-oldal és csoport, közösségépítés, stb.
  • Legyenek vélemények (visszajelzések), és a vélemények legyenek hitelesek, vagy legalább tűnjenek annak (elnézést).
  • A tanácstalan vevőt segítsék szűrők, keresők, varázsló-szerű választó megoldások, szöveges cikkek.
  • Természetesen a weboldal mobilon is legyen jól kezelhető (azaz reszponzív),
  • és mindenképpen https-en működjön.
 
Webáruházat indítanál? - Fotó: Ellen Auer @ Unsplash.com
Fotó: Ellen Auer @ Unsplash.com
 

A leendő webshop-tulaj szemével...

"Milyen webshopot indítsak?" - bár van, aki vitatkozik ilyenkor, én ezt a megközelítést hibának tartom. Ha valakinek nincs meg az a tudása/szakértelme, amit valamilyen termék mögé be tud tenni, akkor kisebb az esélye a sikerre.

Ma már összemosódik a termék és a szolgáltatás. Mindenki plusz szolgáltatásokkal próbálja vonzóvá tenni fizikai termékeit, és a szolgáltatásait pedig kézzel fogható termékekkel támogatja. 

A legegyszerűbb ilyen, támogató szolgáltatás nem más, mint a szakértelem, a személyes elhivatottság, a hobbiból vagy korábbi főállás tapasztalataiból kialakult mély érdeklődés és szakismeret. Amikor az eladó nemhogy a vevő fejével gondolkodik, de még előre is gondolkodik.

Például nem egyszerűen szünetmentes tápokat és akkukat árulunk, hanem létrehozunk egy oldalt egy speciális igényre, családi házak fűtéskeringetőinek a támogatására áramszünet idején. Ez egy olyan példa, amely kizárólag egyedi fejlesztésű honlappal volt megvalósítható (mely egy másik domainen működő webshop termékkészletére alapul). Továbbá alapos szakterületi tudás és a piac+iparág ismeret nélkül létre sem jött volna.

Tehát a "milyen webshopot indítsak" kérdést úgy szoktuk átformálni, hogy mi a hivatásod, a hobbid, a "szerelmed", amiben 100% odaadással mozogsz? Erre építs fel valamit. Akár webshopot, akár más jellegű szolgáltatást vagy egyéb vállalkozást.

Persze - ahogy egy fórumtárs fogalmazott - lehet, hogy valakinek maga a kereskedelem a "szerelme", és neki mindegy, hogy mit árul. Ez is igaz, bár szerintem ez egy ritkább típus.

Az üzleti validáció

Az üzleti validációba itt nem mennénk bele, több blogcikket is írtunk már róla. Az adminisztrációt, a beszerzéseket és az indítást lehetőleg előzze meg piackutatás. A piackutatás természetesen nem azt jelenti, hogy pozitívan (szerető barátok) vagy negatívan (titkon irigy barátok) elfogult ismerősöket kérdezgetünk.

Célcsoport, üzleti modell

Korábbi blogcikkeinkben részletesen írtunk a célcsoport vizsgálatáról, az üzleti modell elemeiről. (Üzleti tervet továbbra sem javaslunk készíteni 60-100 oldalnyi folyószöveggel - de kereskedelemben egy alapvető kalkuláció mindenképpen szükséges!) - Vizsgáljuk meg a vevőmegtartási és referálási lehetőségeket: szintén volt róla szó a többi blogcikkben.

Analitika

Mindent vissza kell mérni. Melyik a legnépszerűbb termék (eladott darabszám), melyik a legtöbb hasznot hozó termék (profit), melyek a szezonális/időszakos termékek és miért, melyek az "álló" termékek (van, de nem veszik) és miért. Mekkora az átlagos kosárérték, hogy alakul a kosárelhagyás? Az egyes platformokról (Google, FB, Insta) érkezők mennyit és mire költenek, megtérülnek-e a kampányok?

Ha a mérések alapján igazítani kell a kampányokon, egyszerre csak egyvalamihez nyúljunk, különben nem fogjuk tudni, mi okozta a hatást.

Mérésekhez alapesetben használjuk a Google Analytics-t, ecommerce bekötésével (azaz forintosítva látjuk a leadeket, konverziókat, célokat, kampányokat). A honlapon való navigáció ellenőrzésére a HotJar, vagy a MouseFlow alkalmas például.

 
Webáruházat indítanál? - Fotó: Luke Chesser @ Unsplash.com
Fotó: Luke Chesser @ Unsplash.com
 

Költségek

Nehéz pontosan becsülni, mert lehet, hogy valaki ezrével fog eladni öngyújtó méretű dolgokat, más pedig havi két ipari kazánt értékesít majd online, saját teherautóval kiszállítva... nehéz általános receptet megadni.

A facebook-csoportokban kérdező leendő shop-tulajok, leendő vállalkozók kisebb és általános méretű és árú termékekben gondolkoznak. Próbáljuk eszerint nézni.

  • Készlet - a cikk első verziójából kimaradt, annyira triviálisnak tartottam, hogy azért csinál valaki shopot, hogy értékesítse azt, "ami van" (kézműves termék, stb). De, amint fentebb is javasoltam, a termék legyen raktáron. Ehhez pedig kell a készlet. Még akkor is, ha saját készítésű - az alapanyag és a befektetett munkaóra mindenképpen számít. (Köszönöm a kiegészítést Víg Zsuzsinak - Stitch Budapest)
  • Könyvelő - van egy havidíja.
  • E.V. alapítása - a könyvelővel közösen.
  • Tevékenységi kör felvétele ingyenes
  • Kereskedelmi tevékenység bejelentése a jegyző felé 3000 Ft.
  • Domain+tárhely kb 12700 Ft/év
  • ÁSzF, GDPR - volt rá 30MFt-os árajánlat is... ÁSzF-re jó megoldás az online beágyazható ÁSzF, melyet havidíj ellenében folyamatosan naprakészen tart egy jogászcsapat. Így nem lesz problémánk, ha elfelejtjük beleírni az egy héttel azelőtti jogszabályváltozás miatti dolgokat - majd jön az ellenőrzés. GDPR-ügyben több tanácsadó is kínálja magát a neten.  Érdemes vállalkozói fórumokban kérni ajánlást más webshop-tulajoktól.
  • Arculat (logó, névjegy, levélpapír) 70-100EFt, vonatkozó cikkünk itt olvasható.
  • Webshop kiakalítása 0Ft-tól (WP+Woo, nem lesz túl sok eladás) - kb. 5-600EFt-ig, ez esetben kevés extrával, kevés integrációval. Határ itt a csillagos ég - de ha megtérül, akkor "nem számít". Megtérülésre nézzük.
  • Online kampányok*, FB: kb 50-100EFt/hó (szolid visszafogott kampány, nem túl erős piacon).
  • Online kampányok*, Google: 100EFt+/hó, de ez nagyon szerény szám, inkább olyan piacon működik, ahol más még nem kezdett el hirdetni, vagy csak kevesen.
  • *Megjegyzés az előző kettőhöz: A FB és a Google kampányokat is megtérülésre számoljuk... ha 100Ft hirdetéssel keresek egy ezrest, majd legközelebb ezer forint hirdetéssel húszezret, akkor első esetben 900Ft a haszon, második esetben 19000. Ki melyiket szeretné? Szerintem az ezres jobban megérte, mint a százas :) Ha hozzáteszünk pár nullát mindenhol, az összegek ijesztőek, de a képlet ugyanaz!
  • Ha a kampányokat nem magunknak csináljuk: szabadúszókat és ügynökségeket is megbízhatunk, általában kezdeti egyszeri díjak vannak, majd a költés %-ában további havidíjak.
  • Adók, járulékok, banki költségek - ezt majd a könyvelő...
  • Helyiségbérlet (ha van)
  • Bankkártyás fizetés költsége - nem terhelhetjük át az ügyfélre ezen a jogcímen, de ha ennyivel eleve drágább a termék, arra senki semmit nem mondhat.
  • Futárcégek - a szállítási díjat a vevő fizeti természetesen, de rendre felmerülnek problémák, pl összetört/elveszett csomag, melyre a biztosítás ellenére sem fizet a futárcég, stb. Szóval adódnak járulékos veszteségek.
  • Számlázóprogram és egyéb segédprogramok havidíja.
  • Eseti fejlesztési kérések a webshopban.
  • Költségként vegyük ide a termékek karbantartását a shopban: kezdéskor az összes termék betöltése, utána új termékek felvétele, időnkénti átárazások, képek feltöltése, ehhez esetleg fotózás (saját idő vagy külsős költség).
 
Webáruházat indítanál? - Fotó: Stephen Phillips @ Unsplash.com
Fotó: Stephen Phillips @ Unsplash.com
 

A szerző

Kb 20 éve foglalkozom webes megoldásokkal. 

Négy egyedi fejlesztésű webshopot készítettem, ezek közül 3 jelenleg is prosperál, a legrégebbi immár hét és fél éve. Mindegyik webáruháznál folyamatosan merülnek fel fejlesztési igények:

  • szoftveresen (verziókövetések, security)
  • operatív téren (integrációk, automatizáció),
  • felhasználói élmény terén (kezelhetőség, kereshetőség, stb)
  • és eladási téren (újabb és újabb on-site SEO megoldások, Google-integrációk).

Ugyanakkor a forgalom is évről évre növekedik, egyrészt a tulajdonosok kiváló üzleti hozzáállásának, másrészt a fejlesztő és a PPC-szakember közös munkájának köszönhetően.

Látom, hogy ezekre az egyedi megoldásokra nem minden esetben van azonnali válasza a bérelt vagy WP-alapú shopoknak. Amíg nem jön ki rá az "ingyen letölthető" és "rádobható" modul/plugin, addig várni kell.

Azt is látom, hogy a 4-ből fennmaradt 3 webáruház mögött megvan az a hozzáadott személyes érték, tudás és tapasztalat, melynek több bekezdést is szenteltem a cikkben. A negyedik, amely leállt, "csak elpasszolni akarta a cuccot". Talán még a szakértelem is megvolt, de hiányzott az elhivatottság, az odaadás, a fókusz. Hiába a SEO, hiába a PPC.

Visszajelzések...

A fentiekkel vitázni, hozzátenni, kiegészíteni, saját tapasztalatot megosztani a FB-poszt alatt tudtok.

Kapcsolat Szólj hozzá Facebookon!

Összes blogbejegyzésünk:


Vélemények

FFStudio

Agg Dániel, Ügyvezető tulajdonos, FFStudio építésziroda

Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
SCB Creations

Shane Bridges, Alapító tulajdonos, SCB Creations, Kanada

Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Pointman Kft.

Posfai Tünde, Ügyvezető tulajdonos, Pointman Kft.

Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Stitch Budapest

Víg Zsuzsi, Alapító tulajdonos, Stitch Budapest

Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége

Kik vagyunk? A-tól Z-ig:

 
Annamária

Annamária

EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.

Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.

"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
  • British Know How Fund
  • PHARE programok
  • EU Turkey ABIGEM
  • Viasat Broadcasting
  • HBO
  • RTL Motorsport Klub
  • Campona Shopping Centre
  • World Bank: PSSP International Training Mission
  • Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és hálózata
  • LinkedIn profil
Zoltán

Zoltán

Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.

Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.

Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.

2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.

"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."
  • IDOM2000 Konzulens Kft.
  • Deloitte
  • Manpower
  • KPMG
  • Számos kisvállalkozás tanácsadója
  • LinkedIn profil