SME Consultancy
[ Segítünk a növekedésben ]

Külső finanszírozás vagy önfenntartás?

2018 november 27.

Ez a bejegyzés is a Lean Startup módszertan gyakorlati használatáról szóló Running Lean c. kötet (Ash Maurya) alapján íródott. A magyar viszonyok között persze minden kicsit másként működik.

A 2017. decemberi kiadás függelékében lettem figyelmes arra a részre, mely szerint a túl korai tőkebefektetés / külső finanszírozás veszteséget (waste, muda - bővebben itt) jelent a lean folyamatban.

Valószínűleg tőlünk Nyugatra sem fenékig tejfel a kezdő vállalkozók élete, mivel a korai külső finanszírozás ellenérvei után kapunk pár gyakorlati tippet az életben maradáshoz...

Sok ponton bele lehet kötni, ezért inkább vitaindító, semmint "megmondó" cikk ez.

[ A poszt a kép után folytatódik ]

 
Külső finanszírozás vagy önfenntartás? - Fotó: Michael Longmire @ Unsplash
Fotó: Michael Longmire @ Unsplash
 

Érvek az önfenntartó vállalkozás mellett

1. A befektetők meggyőzése még nem igazolja a megvalósíthatóságot

Azok, akik a vállalkozás kezdeti fázisában a befektetés mellett döntenek, éppúgy nem képesek megjósolni a jövőt, ahogyan az összeg felhasználója sem. Aki ebben a fázisban befektet, az ilyenkor a csapatot, az eddigi referenciákat (ha vannak) és az ötlet előadását tudják csak értékelni, ez alapján döntenek. Ez még nem a leendő termék vagy szolgáltatás validálása.

A módszertan szerint a kezdeti validáció nagyon fontos - ha tőkeemeléshez jutunk, azt ne értékeljük validációként, a módszertan által előírt lépéseken így is menjünk végig!

Anélkül ugyanis nem lesz képünk a termék piacképességéről (product/market fit), ezért pedig később árat kell fizetnünk.

2. A befektetők másként mérik a növekedést

A Lean Startup módszernél a növekedés mércéje a több iterációban megtörténő folyamatos tanulás, megismerés, és az új ismeretek/kérdések mérhető módon való igazolása. Ezután a tanultakhoz való gyors alkalmazkodás következik, majd elölről újra és újra. A befektetők azonban az anyagi növekedésre kíváncsiak.

A kezdeti stádiumban a két szempontnak való párhuzamos megfelelés igencsak nagy kihívást jelenthet!

3. A tőkeemeléshez is idő kell

Előadásokkal, találkozókkal és demózással töltött hónapok állhatnak egy-egy komolyabb befektetés megtörténte mögött. Ez az idő veszteség, hszen ezalatt elkészíthető egy felhasználói demó, esetleg egy MVP, és a befektetők helyett már a fizető felhasználókat célozhatnánk - azaz a vállalkozás máris kezd beindulni.

4. A túl sok pénz kárt okoz

Nem véletlen a magyar feltalálók, kutatók, mérnökök sikere: a megkötések és a korlátok ösztönzik az innovációt és szinte kikényszerítik a különböző ötletes és előremutató lépéseket.

Bőséges erőforrás esetén könnyen elkényelmesedünk, vagy letérünk a lean útról: például elkezdünk alkalmazottakat felvenni, a termékbe pedig olyan funkciókat beépíteni, melyek nem is biztos, hogy szükségesek.

5. És a jótanácsok, a kapcsolatok?

A külső tanácsokat nem feltétlenül a tőkebefektetők irányából kell várni. Már a vállalkozás kezdeti időszakában érdemes megmozgatni (vagy ha nincs, kiépíteni) a network-ünket, és változatos szakemberekből álló tanácsadói körrel körülvenni magunkat.

Sokan közülük csak a felkérésre várnak, és örömmel segítenek! Mások esetleg ellentételezést is várnak a szolgáltatásaikért cserébe.

6. Hogyan jutunk el így a piacképességig?

A tőkebefektetés ideális pontja a piacképessé válás (product/market fit), de iparágtól függően nehéz, vagy akár lehetetlen önerőből idáig eljutni. Ilyenkor nem probléma, ha kisebb összeget már a folyamat elején igénybe veszünk, de mindig tartsuk szem előtt a fentebb leírtakat. A cél, hogy minél tovább jussunk önerőből.

[ A poszt a kép után folytatódik ]

 
Külső finanszírozás vagy önfenntartás? - Fotó: bruce mars @ Unsplash
Fotó: bruce mars @ Unsplash
 

Kétségek...

Az itt leírtak azok számára ismerősek, akik Lean/Agile módon fejlesztenek szoftverterméket, és esetleg ezt vinnék piacra, ahol a bevételt a felhasználók regisztrációs vagy egyéb díjai jelentik, B2C területen (ritkábban B2B is lehet).

Egyéb iparágakban (kereskedelem, építőipar, vendéglátó, stb) szinte lehetetlennek tűnik a módszer követése. Ilyenkor az adott gazdasági szegmens körülményeihez igazítjuk az alapelveket. A cél mindig a veszteség csökkentése, a mihamarabbi (validált!) termékbevezetés és a fokozatosság.

A módszertan a nevében is a startup-okra koncentrál, de már a kezdeti fázisban deklarálta a szerző, hogy SaaS szoftverterméken kívül szinte bármilyen szolgáltatásra, termékre ráhúzhatóak az elvek.

[ A poszt a kép után folytatódik ]

 
Külső finanszírozás vagy önfenntartás? - Fotó: Li Yang @ Unsplash
Fotó: Li Yang @ Unsplash
 

Tippek a túléléshez :)

1. Még ne lépj ki!

Az addigi munka megtartása mellett el lehet indulni a Lean Startup módszerrel. Az első cél, a "problem/solution fit" eléréséig szükséges tevékenység bőven elvégezhető egy 9-17h állás mellett is. Mi kell ehhez? Rálelni a problémára, amire azután megoldásunk születik, ezzel kapcsolatban felhasználói interjúkat tartunk, az eredményeket összegezzük, és látjuk, hogy azok minket igazolnak.

A folyamat végén birtokában leszünk azon funkciók sorának, melyre a leendő vevőink vágynak. Ezt kell megvalósítani (és semmi mást).

Fontos: bármilyen hasonló tevékenységet úgy végezzünk, hogy az alkalmazotti jogviszonyunkból adódó függetlenségi kikötések ne sérüljenek!

2. Költségek alacsonyan tartása

A szoftveriparban az emberi erőforrás a legdrágább. A hardver és a szoftver olcsó, de azt is inkább bérelni érdemes. Alkalmazottat nem kell felvenni egészen addig, amíg hiánya már fájdalmat nem okoz.

3. Kérd el az árát

Az első naptól számlázz a felhasználóknak! (Ezt egy másik posztban pontosítjuk azért...) Az első cél a HW/SW bérleti díjának és az egyéb havi költségeknek a fedezése legyen.

4. Adj el mást is, network-ölj

Csábító lehet a vállalkozáshoz nem kapcsolódó tanácsadói vagy egyéb munka/üzletág felfuttatása, ezzel azonban saját energiánkat vonjuk el attól, amire koncentrálnunk kellene. Ehelyett gondolkozhatunk a fő irányvonalhoz tartozó "melléktermék" értékesítésén, akár egy kisebb ötlet lienszelésén, fizetős workshop-ok megtartásán, oktatáson stb.

Ez nemcsak jövedelmet hoz, de remek emberekkel ismerkedhetsz össze, növeli az online ismertséget, sőt, akár a végén egyedi versenyelőnyt ("unfair advantage") is adhat.

Kapcsolat Szólj hozzá Facebookon!

Összes blogbejegyzésünk:


Vélemények

FFStudio

Agg Dániel, Ügyvezető tulajdonos, FFStudio építésziroda

Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
SCB Creations

Shane Bridges, Alapító tulajdonos, SCB Creations, Kanada

Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Pointman Kft.

Posfai Tünde, Ügyvezető tulajdonos, Pointman Kft.

Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Stitch Budapest

Víg Zsuzsi, Alapító tulajdonos, Stitch Budapest

Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége

Kik vagyunk? A-tól Z-ig:

 
Annamária

Annamária

EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.

Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.

"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
  • British Know How Fund
  • PHARE programok
  • EU Turkey ABIGEM
  • Viasat Broadcasting
  • HBO
  • RTL Motorsport Klub
  • Campona Shopping Centre
  • World Bank: PSSP International Training Mission
  • Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és hálózata
  • LinkedIn profil
Zoltán

Zoltán

Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.

Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.

Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.

2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.

"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."
  • IDOM2000 Konzulens Kft.
  • Deloitte
  • Manpower
  • KPMG
  • Számos kisvállalkozás tanácsadója
  • LinkedIn profil