SME Consultancy
[ Segítünk a növekedésben ]

Könyvajánló, 3. rész: Az üzleti modell

2019 szeptember 20.

Folytatjuk könyvajánlónkat. (A többi részt a cikk végén, a blogbejegyzések linkgyűjteményében találjátok).

Ha a Lean és a Lean Startup elvekkel már tisztában vagyunk, és a célcsoportotot megvizsgáltuk, termékünket ehhez igazítottuk, továbbléphetünk az üzleti modell felállítására.

Erre a kitöltendő ("one-pager") a legismertebb egyoldalas eszköz.

Két kötetről lesz szó, mindkettő Steve Blank és Eric Ries alapelveire épül, és a bemutatott egyoldalas tervek hasonlítanak is egymásra - leginkább kinézetükben. A lap beosztása teljesen azonos, de a mezők jórésze eltérő, és más a kitöltés javasolt sorrendje is.

Az alapelv azonos a két szerzőnél: 

  • A one-pager azért A4-es, és a mezők mérete azért kötött, hogy kényszerítve legyünk a fejünkben kavargó ötletek kikristályosítására, rendszerezésére, a felesleges sallangok elhagyására, a fókusz összpontosítására.
  • 20-30p alatt érdemes kitölteni. (Konzultációk alkalmával, a magyarázatunkkal és a közös gondolkodással együtt ez 90p is lehet).
  • Belejavítani nemhogy ajánlott, de szinte elvárt - a gondolatok letisztulása a folyamatos igazításokat fogja maga után vonni.
  • Ha elsőre egy-két mező üresen marad, az nem probléma, később is pótolható, amikor minden információ rendelkezésre áll.
  • Nyugodtan lehet színekkel vagy egyéb módon elkülönített/összetartozó részleteket jelölni (pl. különböző monetizációs modellekhez különböző elérési csatornák, stb).

Nézzük a könyveket, nézzük miben térnek el a canvas-ok, és mit kapunk mellé!

Ash Maurya - Running Lean

 
Könyvajánló, 3. rész: Az üzleti modell - 1. kép

 

One-Pager

Az egyoldalas üzleti modell neve itt Lean Canvas. Kitöltéséről, használatáról már írtunk, így azt most kihagynánk.

Röviden, a kitöltedők:

  • Célcsoport
  • A célcsoport problémája
  • A problémára adott megoldásunk
  • Elérési csatornák
  • Egyedi, tőlünk el nem vehető versenyelőny (unfair advantage)
  • Egyedi értékdefiníció (UVP, Unique Value Proposition)
  • Bevételi csatornák és struktúra
  • Kiadási költséghelyek
  • Mérendő paraméterek (KPI)

Mit kapunk egy A4-esen kívül?

A szerző végigvezet minket a Steve Blank és Eric Ries által lefektetett alapokon, azokhoz igazított munkafolyamaton. Kezdve a célcsoport megismerésével, a problémáik felderítésével és az arra adott válaszunk kidolgozásával. Teljes mértékben igazodunk a Build-Measure-Learn (Fejleszt-Mér-Tanul) ciklushoz.

Saját korábbi startup-ötletein mutatja be az összes fontos lépést:

  • A termék kidolgozása helyett a probléma alapos megismerésével kezdjünk.
  • Hogyan találunk korai befogadókat? (Early customers, early adopters)
  • Mikor érdemes tőkebevonással foglalkozni?
  • Hogyan teszteljük árazási struktúránk piacképességét, megfelelőségét?
  • Mi kerüljön az 1.0-s változatba, az MVP-be, és mi ne?
  • Hogyan hozzuk létre (és hogyan mérjük!) azt a terméket, amire az ügyfélnek valóban szüksége van?
  • Hogyan lehet hatékonyabb a tanulási folyamatunk a fejlesztés során?
  • Mi a product/market fit, azaz a termék piacképessége?
  • Hogyan alkalmazzunk folyamatos fejlesztési ciklust ennek eléréséhez?
  • Hol vannak a tervünkben a termékkel, a piaccal illetve a célcsoporttal kapcsolatos kockázatok, ezeket hogyan rangsoroljuk, és milyen kockázatcsökkentési stratégiák lehetségesek?
  • Hogyan tartsunk ügyfélinterjúkat, fókuszcsoportosan vagy négyszemközt, hatszemközt? Forgatókönyv felállítása (percre pontosan), eredmények dokumentálása. Mit kérdezzünk és hogyan az objektív eredmény érdekében?

[ A leírás a háromféle kockázati terület után folytatódik ]

 
Könyvajánló, 3. rész: Az üzleti modell - Hol találjuk - és milyen sorrendben - a piaccal, a termékkel és a célcsoporttal kapcsolatos kockázatokat?
Hol találjuk - és milyen sorrendben - a piaccal, a termékkel és a célcsoporttal kapcsolatos kockázatokat?
 

A javasolt folyamat, a könyv által is tárgyalt sorrendben:

  1. A Running Lean folyamat és alapelvek ismertetése
  2. Az "A-terv" felvázolása a Lean Canvas segítségével
  3. Kockázati pontok feltárása
  4. A terv tesztelése.

A lényeg, hogy a tervünk kezdetben tele van kockázati pontokkal, kérdéses pontokkal. Olyan kérdésekkel, melyekre nem tudjuk a választ. Ez nem baj! Ezek a megdönthető feltételezések (falsifiable hypotheses) tesztelendőek, és a tesztelés módjára pontos forgatókönyvet kapunk az ügyfélinterjúkról szóló részben.

A pivotálást külön nem tárgyalja (Eric Ries-től eltérően), de a megdőlt feltétételezések esetén a változás végrehajtását láthatjuk, ami végülis ugyanez. Mindezt valós esetekkel alátámasztva. A canvas-t, a user-interjúk felépítését, a kockázatok feltárását saját startupjaival szemlélteti a szerző.

Szó esik a megfelelő mérendő paraméterek (KPI) kiválasztásáról, és segítséget kapunk a Vanity Metrics csapdájának elkerüléséhez. Talán önbecsapásnak lehetne fordítani: ez az az eset, amikor olyan paramétert mérünk, ami nem ad valós információt a növekedésünkről. Például a havonta feliratkozók számának növekedése jónak tűnhet, de ha közben többen maradnak el, akkor a valós felhasználószámunk nem növekedik, hanem csökken.

A könyv teljes, kerek egészet ad át, nem maradnak nyitott kapuk. Gyakorlati módszert kapunk a kezünkbe az ötletünk validálásához.

Térjünk át a másik kötetre!

Alex Osterwalder - Business Model Generation

 
Könyvajánló, 3. rész: Az üzleti modell - 3. kép

 

One-pager

Az egyoldalas üzleti modell neve itt Business Model - ez beszédes.

Maga a kitöltendő hasonló elrendezésű (a táblázat kialakítása teljesen azonos), mint a Lean Canvas esetében, itt azonban egy szemléltető skiccet is kapunk, melyen egyesével kapunk részletes infókat a kitöltés menetéről, céljairól, az egyes mezők egymáshoz kapcsolódásáról.

Ezen a képen éppen a Cost Structure-nél tartunk:

 
Könyvajánló, 3. rész: Az üzleti modell - 4. kép

 

A kitöltendők, az ábrán látható kapcsolódásaikkal együtt:

  • A célcsoport (ha kitöltöttük a Value Proposition Canvas-t, akkor ide csak beillesztjük a "kört")
  • A megoldásunk (ha megvan a V.P., akkor ide csak beillesztjük a "négyzetet")
  • Elérési csatornáink (teherautó ábra)
  • Az ügyfél kötődése a hozzáadott értékeink, megoldásaink alapján (szivecske ábra)
  • 3/1. puzzle: partnereink (alvállalkozók, szolgáltatók, stb)
  • 3/2. puzzle: erőforrások (eszközök, idő, stb)
  • 3/3. puzzle: teendők (amit ténylegesen tennünk kell, pl fejlesztés, termék előállítása, stb)
  • Bevételi struktúra
  • Kiadások

Látható, hogy ez a modell nem tartalmaz mezőt a UVP számára, amivel a Running Lean hosszabban foglalkozik. A Business Model Canvas-on nem szerepel, így külön szoktunk róla beszélni a konzultációk során. (Az ekkorra már kitöltött Value Proposition Canvas alapján a legkönnyebb elindulni).

Mit kapunk az A4-es mellé?

Nagyon jó a grafikai vázlat, amit a magyarázathoz használ a szerző.

Hamar kiderül, hogy az üzleti modell felállítása egy ilyen lapon nemcsak a startupok eszköze lehet. A modell bemutatását követik valós(!) példák, olyan vállalatokra, és üzleti modellekre, mint:

  • Privát Banking (3 üzleti modell egyben) - Pictet (ez egy svájci bank)
  • Mobilszolgáltató
  • Long tail üzleti modell - LEGO
  • Többrésztvevős (marketplace) modellek - Google, Wii vs. PS/Xbox
  • Üzleti modell megváltoztatása - az Apple, mint platformszolgáltató
  • Az ingyenes szolgáltatások üzleti modellje - Metro újság
  • A Skype üzleti modellje
  • Biztosítási modellek 

A modellek után külön fejezetben a Canvas kitöltésére kapunk konkrét módszereket, főleg csoportmunkára. Hogyan kell brainstorming-olni, hogyan dolgozzunk nagy canvas-szal és PostIt cetlikkel, hogyan javítsuk csapatunk belső kommunikációját, hogyan használjuk a történetmesélést (storytelling). Hogyan készül a prototípus, mit tartalmazzon és mit ne - valós történetekkel alátámasztva!

A Value Proposition-től egyel kijjebb zoomolva kapjuk az üzleti modellt, és ha még hátrébb lépünk, el tudjuk helyezni a modellünket a piaci környezetben, melynek a szerző négy fő kategóriáját vizsgálja, ezen belül több alkérdést mutat be, és mindhez külön kérdéseket ad támpontként egy SWOT-analízishez. Melyek az itt vizsgált területek?

  1. Trendek
  2. Piaci erőhatások, irányok
  3. Makrogazdasági környezet
  4. Az ipari köryezet

Szó esik arról, amikor egy vállalaton/terméken belül több modellt kell kombinálnunk:

  • nagymértékben integráljuk a két modellt
  • kismértékben átfednek a modellek (autonóm működés)
  • teljesen szétválasztjuk a modelleket.

További példákat kapunk az üzleti modellek egymás mellett élésére olyan nagyvállalatoknál, amelyek valami újat vezettek be, mégpedig sikerrel (de nem biztos, hogy elsőre, lásd Nescafé): SMH és a Swatch, Nescafé és a Nespresso, Daimler és a Car2Go.

Végül egy rövidebb részben az üzleti modellünk teszteléséről esik szó.

Ez a kötet is teljes egészet ad át, de akkor valóban 100%-os teljességű, ha a Value Proposition Design-t is elolvassuk mellé. A módszertan ismertetésén túl itt a csapatmunkát erősítő gyakorlati módszereket is kapunk, illetve közismert nagyvállalatok példái erősítik az elvi magyarázatot.

Melyiket válasszam?

Mindkét modellbe beemelhető a már kidlgozott Value Proposition Canvas, tehát ez nem köti a felhasználót Alex Osterwalder módszeréhez. Érdemes mindkettőt megismerni, és az adott esetre szabva használni vagy egyiket, vagy másikat.

Mindkét könyvből tanultunk olyan módszereket, látásmódot, gondolatokat, amely a választott canvas-tól függetlenül használható, és igen értékes.

A konklúzió az, hogy nem tudunk választani. Mindkettőt érdemes elolvasni, és így építeni tovább azt a folyamatot vagy utat, mely az alapvetésekkel kezdődik, majd a célcsoport vizsgálatát követően az üzleti modell felépítésével folytatódik.

Mindkét könyv elvezet az új vállalkozás felépítésének, megkezdésének lehetőségéhez.

Azonos témát dolgoznak fel, mégsem vagy-vagy választásról van szó: a két kötet inkább kiegészíti egymást.

A további könyvajánlókban arról lesz szó, hogy hogyan tovább? (Az induló vállalkozás, majd az egyre növekvő vállalat skálázása).

Hozzászólni a blogposzt alatt tudtok.

Kapcsolat Szólj hozzá Facebookon!

Összes blogbejegyzésünk:


Vélemények

FFStudio

Agg Dániel, Ügyvezető tulajdonos, FFStudio építésziroda

Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
SCB Creations

Shane Bridges, Alapító tulajdonos, SCB Creations, Kanada

Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Pointman Kft.

Posfai Tünde, Ügyvezető tulajdonos, Pointman Kft.

Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Stitch Budapest

Víg Zsuzsi, Alapító tulajdonos, Stitch Budapest

Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége

Kik vagyunk? A-tól Z-ig:

 
Annamária

Annamária

EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.

Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.

"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
  • British Know How Fund
  • PHARE programok
  • EU Turkey ABIGEM
  • Viasat Broadcasting
  • HBO
  • RTL Motorsport Klub
  • Campona Shopping Centre
  • World Bank: PSSP International Training Mission
  • Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és hálózata
  • LinkedIn profil
Zoltán

Zoltán

Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.

Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.

Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.

2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.

"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."
  • IDOM2000 Konzulens Kft.
  • Deloitte
  • Manpower
  • KPMG
  • Számos kisvállalkozás tanácsadója
  • LinkedIn profil