Folytatjuk könyvajánlónkat. (A többi részt a cikk végén, a blogbejegyzések linkgyűjteményében találjátok).
Ha a Lean és a Lean Startup elvekkel már tisztában vagyunk, és a célcsoportotot megvizsgáltuk, termékünket ehhez igazítottuk, továbbléphetünk az üzleti modell felállítására.
Erre a kitöltendő ("one-pager") a legismertebb egyoldalas eszköz.
Két kötetről lesz szó, mindkettő Steve Blank és Eric Ries alapelveire épül, és a bemutatott egyoldalas tervek hasonlítanak is egymásra - leginkább kinézetükben. A lap beosztása teljesen azonos, de a mezők jórésze eltérő, és más a kitöltés javasolt sorrendje is.
Nézzük a könyveket, nézzük miben térnek el a canvas-ok, és mit kapunk mellé!
Az egyoldalas üzleti modell neve itt Lean Canvas. Kitöltéséről, használatáról már írtunk, így azt most kihagynánk.
Röviden, a kitöltedők:
A szerző végigvezet minket a Steve Blank és Eric Ries által lefektetett alapokon, azokhoz igazított munkafolyamaton. Kezdve a célcsoport megismerésével, a problémáik felderítésével és az arra adott válaszunk kidolgozásával. Teljes mértékben igazodunk a Build-Measure-Learn (Fejleszt-Mér-Tanul) ciklushoz.
Saját korábbi startup-ötletein mutatja be az összes fontos lépést:
[ A leírás a háromféle kockázati terület után folytatódik ]
A javasolt folyamat, a könyv által is tárgyalt sorrendben:
A lényeg, hogy a tervünk kezdetben tele van kockázati pontokkal, kérdéses pontokkal. Olyan kérdésekkel, melyekre nem tudjuk a választ. Ez nem baj! Ezek a megdönthető feltételezések (falsifiable hypotheses) tesztelendőek, és a tesztelés módjára pontos forgatókönyvet kapunk az ügyfélinterjúkról szóló részben.
A pivotálást külön nem tárgyalja (Eric Ries-től eltérően), de a megdőlt feltétételezések esetén a változás végrehajtását láthatjuk, ami végülis ugyanez. Mindezt valós esetekkel alátámasztva. A canvas-t, a user-interjúk felépítését, a kockázatok feltárását saját startupjaival szemlélteti a szerző.
Szó esik a megfelelő mérendő paraméterek (KPI) kiválasztásáról, és segítséget kapunk a Vanity Metrics csapdájának elkerüléséhez. Talán önbecsapásnak lehetne fordítani: ez az az eset, amikor olyan paramétert mérünk, ami nem ad valós információt a növekedésünkről. Például a havonta feliratkozók számának növekedése jónak tűnhet, de ha közben többen maradnak el, akkor a valós felhasználószámunk nem növekedik, hanem csökken.
A könyv teljes, kerek egészet ad át, nem maradnak nyitott kapuk. Gyakorlati módszert kapunk a kezünkbe az ötletünk validálásához.
Térjünk át a másik kötetre!
Az egyoldalas üzleti modell neve itt Business Model - ez beszédes.
Maga a kitöltendő hasonló elrendezésű (a táblázat kialakítása teljesen azonos), mint a Lean Canvas esetében, itt azonban egy szemléltető skiccet is kapunk, melyen egyesével kapunk részletes infókat a kitöltés menetéről, céljairól, az egyes mezők egymáshoz kapcsolódásáról.
Ezen a képen éppen a Cost Structure-nél tartunk:
A kitöltendők, az ábrán látható kapcsolódásaikkal együtt:
Látható, hogy ez a modell nem tartalmaz mezőt a UVP számára, amivel a Running Lean hosszabban foglalkozik. A Business Model Canvas-on nem szerepel, így külön szoktunk róla beszélni a konzultációk során. (Az ekkorra már kitöltött Value Proposition Canvas alapján a legkönnyebb elindulni).
Nagyon jó a grafikai vázlat, amit a magyarázathoz használ a szerző.
Hamar kiderül, hogy az üzleti modell felállítása egy ilyen lapon nemcsak a startupok eszköze lehet. A modell bemutatását követik valós(!) példák, olyan vállalatokra, és üzleti modellekre, mint:
A modellek után külön fejezetben a Canvas kitöltésére kapunk konkrét módszereket, főleg csoportmunkára. Hogyan kell brainstorming-olni, hogyan dolgozzunk nagy canvas-szal és PostIt cetlikkel, hogyan javítsuk csapatunk belső kommunikációját, hogyan használjuk a történetmesélést (storytelling). Hogyan készül a prototípus, mit tartalmazzon és mit ne - valós történetekkel alátámasztva!
A Value Proposition-től egyel kijjebb zoomolva kapjuk az üzleti modellt, és ha még hátrébb lépünk, el tudjuk helyezni a modellünket a piaci környezetben, melynek a szerző négy fő kategóriáját vizsgálja, ezen belül több alkérdést mutat be, és mindhez külön kérdéseket ad támpontként egy SWOT-analízishez. Melyek az itt vizsgált területek?
Szó esik arról, amikor egy vállalaton/terméken belül több modellt kell kombinálnunk:
További példákat kapunk az üzleti modellek egymás mellett élésére olyan nagyvállalatoknál, amelyek valami újat vezettek be, mégpedig sikerrel (de nem biztos, hogy elsőre, lásd Nescafé): SMH és a Swatch, Nescafé és a Nespresso, Daimler és a Car2Go.
Végül egy rövidebb részben az üzleti modellünk teszteléséről esik szó.
Ez a kötet is teljes egészet ad át, de akkor valóban 100%-os teljességű, ha a Value Proposition Design-t is elolvassuk mellé. A módszertan ismertetésén túl itt a csapatmunkát erősítő gyakorlati módszereket is kapunk, illetve közismert nagyvállalatok példái erősítik az elvi magyarázatot.
Mindkét modellbe beemelhető a már kidlgozott Value Proposition Canvas, tehát ez nem köti a felhasználót Alex Osterwalder módszeréhez. Érdemes mindkettőt megismerni, és az adott esetre szabva használni vagy egyiket, vagy másikat.
Mindkét könyvből tanultunk olyan módszereket, látásmódot, gondolatokat, amely a választott canvas-tól függetlenül használható, és igen értékes.
A konklúzió az, hogy nem tudunk választani. Mindkettőt érdemes elolvasni, és így építeni tovább azt a folyamatot vagy utat, mely az alapvetésekkel kezdődik, majd a célcsoport vizsgálatát követően az üzleti modell felépítésével folytatódik.
Mindkét könyv elvezet az új vállalkozás felépítésének, megkezdésének lehetőségéhez.
Azonos témát dolgoznak fel, mégsem vagy-vagy választásról van szó: a két kötet inkább kiegészíti egymást.
A további könyvajánlókban arról lesz szó, hogy hogyan tovább? (Az induló vállalkozás, majd az egyre növekvő vállalat skálázása).
Hozzászólni a blogposzt alatt tudtok.
Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége
EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.
Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.
"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.
Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.
Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.
2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.
"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."