SME Consultancy
[ Segítünk a növekedésben ]

Könyvajánló, 4. rész: Scaling Up

2019 november 27.

A cikk elolvasási ideje kb. 8 perc.

A könyvajánlónk eddigi részeiben a startupok, induló ötletek, egyéni vállalkozások számára hasznos kötetekkel foglalkoztunk.

Azonban az üzleti élet olyan, mint a gyereknevelés: kis cég kis gond, nagy cég nagy gond...

A struktúra nélkül nagyra nőtt cég sok gondot okozhat a vezető(k) számára. Ha már az elején tartjuk magunkat egy kiválasztott és/vagy jól kialakult rendhez, simábban vesszük az akadályokat. Hogy mik az akadályok, és miként lehet az átugrásukat megkönnyíeni, arról szól ez a könyv.

 
Könyvajánló, 4. rész: Scaling Up - 1. kép

 

A könyvben négy fő pillérről van szó, melyek az Emberek, a Stratégia, a Végrehajtás (Működés) és végül a Pénz.

A teljes módszertan a Rockefeller szokásokra (Rockefeller Habits) épül, mely tíz fő kérdésből áll, és mind a tíz kérdés további négy alkérdésre bontható. Ezek azok a fő elvek, melyeket szép sorban rendbe kell tenni. A szerző javaslata szerint üzleti negyedévenként egy, max kettő dolgon változtassunk.

A tíz fő kérdés mindegyike a fenti négy fő téma egyikéhez köthető (újra: Emberek, Stratégia, Végrehajtás, Pénz).

A Rockefeller-elvek és a hozzájuk tartozó módszertan (többnyire papíron kitöltendő anyagok, "canvas"-ok) célja, hogy a vállalat könnyebben vegye a "mélypontokat". Angolul kicsit kegyetlenebbül "Valley of Death". Hogy néznek ezek ki?

 
Könyvajánló, 4. rész: Scaling Up - Egy dia a témában tartott workshopunkról.
Egy dia a témában tartott workshopunkról.
 

Amikor a gyermek növekedik, és a cipőjét már kinőtte, de az eggyel nagyobb cipő még túl nagy... hasonló jelenség a halálvölgy: a növekedéshez szintet kellene lépni, de a szintlépéshez még kicsik vagyunk.

Példák:

  • Ahhoz, hogy növekedjünk, fel kellene venni három alkalmazottat, de a bevétel ezt még nem teszi lehetővé.
  • A struktúránk kézben tartásához középvezetői réteget kellene kialakítani, de ehhez még éppen kicsik vagyunk.
  • Hasonló szintlépés az ERP-rendszer bevezetése / leváltása, a digitális transzformáció, stb.

Az alapértékek

A könyvben több eszköz is található, és mind nagyon értékes.

Részünkről a legfontosabb, mielőtt bármely másik dologgal foglalkozhatnánk, az alapértékek (core values), a küldetés és a célok kérdése. Utóbbi kettő azonosnak tűnhet, de nem az. A vezetőség üljön össze (egyszemélyes cégnél csak te egyedül), és határozza meg ezt a három fő alapkövet. Legyen leírva, időről időre legyen felülvizsgálva (változtatni ér!)

Lássuk:

Szavak

Adjunk meg 10-20 (-30) szót, mely a cégre jellemző. Erőltetni nem kell! Nem az a feladat, hogy új értékeket találjunk ki! Az a feladat, hogy a meglévőket megtaláljuk. Ez egy ötletbörze: semmilyen ötletet nem vetünk el, mindent leírunk. Még ha triviális, vagy nem oda tartozik (látszólag), nem értünk egyet azzal, aki bedobta: akkor is írjuk le.

Amikor megvannak a szavak, priorizáljuk őket. A priorizálás már lehet vita tárgya. Válasszuk ki a 3-5 legnépszerűbb szót, mellyel mindenki azonosulni tud, magáénak tudja vallani.

Küldetés

Eredetileg mission volt, de ez a szó egy rövidtávú feladatot jelez, itt pedig hosszabb távról van szó, ezért a szerző a Purpose szót használja. Mi a cégünk értelme az iparban, a szakterületünkön, a társadalomban? (Mi a küldetése?) Például:

  • "olyan szintet bevezetni az iparágamban, melynek hatására...", vagy
  • "hozzásegíteni a vásárlóinkat ahhoz, hogy megismerjék...", vagy
  • "az ügyfeleink karbonlábnyomát .... alá csökkenteni", stb.

Cél

Ezek már lehetnek magának a cégnek a céljai: "x év múlva n városban legyen telephelyünk". "3 éven belül negyvenszerezzük a forgalmunkat".

Mire jó, ha ez megvan?

A módszertanban: az összes többi, a könyvben szereplő eszközt ezeknek megfelelően használjuk.

A való életben: ezek alapján kommunikálunk a beosztottakkal, az ügyfelekkel, a vezetőinkkel. Ez az üzenet jelenik meg marketinganyagokban, a weben, a Facebookon és az Instán. Nem, nem konkrétan a küldetést vagy az alapértékeket kell odaírni! - Hanem mindent ezeknek megfelelően, ezek ismeretében, ezek által "átitatva" fogalmazunk meg. Akár egy tervezőgrafikusnak vagy egy rendezvényszervezőnek átadott brief-ben, vagy a HR-es alvállalkozónk megbízásakor. Ezekből az alapértékekből tudnak dolgozni a beszállító partnereink.

A vezetők, dolgozók kiválasztáskor elsősorban az ezeknek való megfelelést vizsgáljuk (a tárgyi tudást a seniorabb kollégák át tudják adni). Ez nem  más, mint a "culture fit". Ha eszerint dolgozik a HR, csökkentjük a fluktuációt, szó szerint pénzt spórolunk meg. Ez persze csak egyetlen példa az alapértékek használatára.

Lényeg, hogy általuk kifelé és befelé(!) is egységesek leszünk. Ha valaki gondolt már az employer branding-re - nos, annak is ez lesz az alapja.

[ A kép után pár szó a vezetőségről ]

 
Könyvajánló, 4. rész: Scaling Up - Kép: Andreas Klassen @ Unsplash
Kép: Andreas Klassen @ Unsplash
 

A vezetőség

Fájdalmas igazság, de a szűk keresztmetszet a vezetőségnél keresendő. Ezért a vizsgálódást a vezetői rétegnél kezdi a szerző (és így javasoljuk mi is).

Drasztikus intézkedésekről szó sincs! A LEAN elveknek megfelelően, aki felszabadul egy tevékenység alól, azt NEM RÚGJA KI a felettese. A felszabadult munkaerőt termelékenység növelésére, az innovációban való részvételre, és sok más, hasznos területen alkalmazzuk.

Funkciók és folyamatok

Egy érdekes gyakorlat, melynek során A4-es lapokra leírjuk a vállalatnál meglévő folyamatokat (pl. marketingtevékenység, sales tevékenység, PR-kapcsolatok, új lead-ek generálása, HR toborzás, HR onboarding, stb). A vezetőség minden tagja kap egy ilyen lapot. Mindenki beírja az adott feladatkör mellé, hogy szerinte ki látja el az adott funkciót.

Nem azt kell beírni, hogy ki felel érte, hanem hogy ténylegesen ki foglalkozik vele. Lehet, hogy a dolgok 80%-ával a CEO? Lehet, hogy a marketinges végez sales-tevékenységet? Lehet, hogy a projektvezetők végzik az onboardingot?

A kitöltéseket összesítve problémát jelez, további magyarázat nélkül, ha:

  • egy funkciót többen látnak el
  • egy funkciót senki sem lát el
  • egy ember több funkcióért felel
  • valakinek a neve sehová sem került be...

A tervezés

A módszertan több űrlapot is használ a tervezésre: a dolgozók egyéni tervei, a csoportok tervei, a vállalat egészének rövid-, közép-, és hosszútávú tervei. Az ezekhez hozzárendelt tennivalók, elérendő feladatokhoz tartozó célszámok (KPI), és az elérésüket megkönnyíő (vagy legalább a folyamat követését megkönnyítő) módszerek.

A végrehajtás

A szerző számtalan meeting-fajtát javasol (nem opcionálisan, hanem egymás mellett), mi itt Magyarországon leginkább az adott ügyfélhez igazítva teszünk javaslatot. A napindító meeting a szoftverfejlesztésben (Agile, Scrum) elfogadott, más területen rossz emlékeket idézhet. Heti meetingre a projektalapon működő cégeknél szükség van. 

A vezetőségnél üzleti negyedévenként és üzleti évenként is vannak javaslatok, ahol a kötetlen megbeszélés mellett a módszertanhoz tartozó, korábban lefektetett alapértékek, tervek, célok, KPI-k ellenőrzése, módosítása, kiigazítása történik meg - gyakorlatilag egy vezetett, facilitált stratégiai tervezés zajlik.

[ folytatás a kép után ]

 
Könyvajánló, 4. rész: Scaling Up - Kép: Campaign Creators @ Unsplash
Kép: Campaign Creators @ Unsplash
 

Még a meetingekről, keretrendszerekről, módszertanokról pár szó.

Ezektől a legtöbb munkatárs hidegrázást kap.

Lehet azonban kíméletesen, hatékonyan és hasznosan csinálni, amiben segíteni tudunk (keressetek bátran).

Nincs szükség másfél órás meetingre, ha 20 perc alatt elintézhető. Legyen napirend, legyenek a végén végrehajtható feladatok ("actionable items") emberre kiosztva (www - who, what, when). A következő meetingen vegyük végig, hogy a listából mi lett teljesítve.

Ugyanez érvényes a keretrendszerekre: nem másoljuk szolgai módon, hanem az adott céges kultúrához igazítva alkalmazzuk. Nem minden elemét használjuk, csak a szükségeseket. Illetve a résztvevőket motiválttá kell tenni.

És az a szó, hogy módszertan? Lehet bármennyi tapasztalatunk egyéni, mikro, kis, közép és nemzetközi vállalatoknál - ha nincs ezen tudásanyag számára egy forma, akkor nem tudjuk hitelesen átadni, az csak "beszélgetés". Az üzleti életben a beszélgetésre nincs idő, mérhető tettek kellenek. Ezt a formát találtuk meg a Scaling Up-ban, ezt adja meg számunkra és Ügyfeleink számára a módszertan.

Akinek a KKV szektorban van vállalata, vagy egyszer szeretne KKV-vá válni, mindenképpen olvassa el ezt a könyvet, és olvastassa el a vezetőivel is. Ha erre nincs időd - várjuk a hívásod :)

Forrás

Hozzászólni, vitázni a FB-poszt alatt tudtok

Kapcsolat Szólj hozzá Facebookon!

Összes blogbejegyzésünk:


Vélemények

FFStudio

Agg Dániel, Ügyvezető tulajdonos, FFStudio építésziroda

Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
SCB Creations

Shane Bridges, Alapító tulajdonos, SCB Creations, Kanada

Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Pointman Kft.

Posfai Tünde, Ügyvezető tulajdonos, Pointman Kft.

Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Stitch Budapest

Víg Zsuzsi, Alapító tulajdonos, Stitch Budapest

Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége

Kik vagyunk? A-tól Z-ig:

 
Annamária

Annamária

EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.

Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.

"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
  • British Know How Fund
  • PHARE programok
  • EU Turkey ABIGEM
  • Viasat Broadcasting
  • HBO
  • RTL Motorsport Klub
  • Campona Shopping Centre
  • World Bank: PSSP International Training Mission
  • Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és hálózata
  • LinkedIn profil
Zoltán

Zoltán

Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.

Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.

Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.

2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.

"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."
  • IDOM2000 Konzulens Kft.
  • Deloitte
  • Manpower
  • KPMG
  • Számos kisvállalkozás tanácsadója
  • LinkedIn profil