SME Consultancy
[ Segítünk a növekedésben ]

Könyvajánló, 1. rész: Lean startup alapok

2019 június 13.

Startup: valamilyen cél elérésére létrejött emberi szerveződés, mely extrém bizonytalanság közepette működik (Eric Ries). 

Hogyan irányítsunk egy startup kezdeményezést? Mi vezet sikerre?

Eleinte hagyományos menedzsmenttel próbálkoztak, de az túl merev volt a fejlődő startupok dinamikus változásaihoz. Ezután következett a "majd én azt tudom" jellegű menedzsment (azaz a menedzsment hiánya). Ez még gyorsabb bukásokhoz vezetett.

A kihívásra adott válasz a Lean Startup, melyet Steve Blank és Eric Ries ebben a két kötetben alapozott meg.

 
Könyvajánló, 1. rész: Lean startup alapok - 1. kép

 

Steve Blank: The Four Steps to the Epiphany

Múlt = termékfejlesztés. Jelen = ügyfélfejlesztés.

Dollármilliós bukások

Több, dollármilliós befektetéssel rendelkező startup bukott meg azért, mert nem figyeltek az ügyféligényekre. A könyvben erre több példát is olvashatunk. Ez pedig a HotJar saját példája blogunkon.

A hibás módszer szerint a termékötletet a termékfejlesztés követi, majd a prototípus házon belüli tesztelése, ezután befektetések, gyártás, piacra dobás - és sok esetben kudarc.

Mit javasol Steve Blank?

Először alaposan térképezzük fel a célcsoportunkat, és olyan terméket fejlesszünk, amely azokkal és csakis azokkal a tulajdonságokkal rendelkezik, melyekre valóban szükség van. (A klasszikus, ipari/logisztikai Lean-ben ez a húzóelv).

Miért Négy Lépés?

A teljes fejlesztési folyamatot a szerző négy lépésre bontja. A lépéseken belül fázisokat határoz meg. A fázisokon belül további teendők sorakoznak. Minden egyes teendő egy elkészítendő rövid összegzés, táblázat, ügyfélinterjú, vagy egyéb hasonló dokumentum.

Minden fázis végén önellenőrzés következik, amelynek ha negatív az eredménye, javítgatnunk kell az addigi elképzeléseinken, és az adott fázist újra végigcsináljuk. (Iteráció). A fázisokat befejezve a teljes lépésre ugyanez igaz. Csak pozitív eredmény esetén jutunk a következő fázisra, majd a következő lépésre.

A teendők alaposan körülírtak, és mire mindegyikkel végzünk, egy olyan doksi-kötegünk lesz, mely egyrészt olyan alapos, mint egy klasszikus üzleti terv, másrészt viszont azzal szöges ellentétben ez nem egy vágy, hanem egy minden szempontból validált és valóban kivitelezhető megvalósítási terv.

A négy lépés:

  1. Célcsoport feltérképezése, megismerése (Customer Discovery)​
  2. Célcsoporttal kapcsolatos feltételezések igazolása (Customer Valiation)
  3. Célcsoport megnyerése (Customer Creation)
  4. Vállalatépítés (Company Building)

A kötetről

Minden lépés és fázis elején olvasmányos bevezetőt találunk az adott témához kapcsolódóan. Ezt követi a teendőkre való felbontás, mely kicsit száraz, és a kreatív magyar gondolkodással kicsit szembe megy az angolszász, klisé-alapú felfogás, ahol mindenre módszert keresünk.

a könyv végén található függelék a teljes kötet majdnem egynegyedét teszi ki, és jól használható táblázatban foglalja össze a teljes folyamatot.

Elérhető:

Eric Ries: The Lean Startup

Véleményem szerint ezt mindenkinek el kellene olvasnia, aki bármibe (vállalkozás, új ötlet) bele szeretne vágni, attól függetlenül, hogy saját magát "startup"-ként határozza meg, vagy sem.

A könyv rendkívül olvasmányos. A szerző saját startupja bukásain és sikerein keresztül mutatja be módszereit, és indokolja azok szükségességét. Saját vállalkozása mellett mentori tevékenységéből is hoz példákat.

Bevezeti a Build-Measure-Learn (fejleszt-mér-tanul) ciklust. A ciklus rövidítésével közelíthetjük a klasszikus lean elvek egyikét: a mintaméret (batch size) csökkentését.

Megmutatja, hogyan találjuk meg a projektünk kockázati pontjait, kérdéses részeit. Hogyan állítsunk fel ezekre igazolható feltételezéseket, és hogyan döntsünk ezekről.

Kiderül, hogy mi az az MVP (Minimal Viable Product, legkisebb működő termék), és miért van rá szükség, mit tartalmazzon és mit ne tartalmazzon?

Mikor és hogyan folytassunk ügyfélinterjúkat, illetve kik legyenek ezen fókuszcsoportok tagjai?

Mik annak a jelei, hogy a teljes projekt rossz úton halad. Hogyan válasszunk meg olyan mérőszámokat (KPI, Key Performance Indicator), melyek a valós teljesítményt mutatják, nem pedig a külvilágnak szóló statisztikai szépítgetések (rosszabb esetben önbecsapással együtt).

Mik a pivot jelei, mikor következik ez el, mik a fajtái, és hogyan kezeljük a helyzetet, hogyan hajtsuk végre a váltást?

A kötet jelentős része foglalkozik azzal, hogy meglévő, akár multinacionális méretű nagyvállalatokon belüli innovatív projektcsoportok hogyan működhetnek startupként, hogyan alkalmazhatják a Lean Startup elveket. Hogyan végezzék munkájukat úgy, hogy közben megfelelően integrálódjanak a vállalati környezetbe, folyamatokba. Kitér arra, hogy ezen projektek végeztével a projektcsapat "megy tovább" a termékével (és ezért átalakul), vagy megmarad innovációs csoportnak, és elengedi a készterméket, majd új projektet kap és azon dolgozik tovább.

Elérhető:

Mondd el!

hozzászólni, vitázni a Facebook-poszt alatt lehet:

Kapcsolat Szólj hozzá Facebookon!

Összes blogbejegyzésünk:


Vélemények

FFStudio

Agg Dániel, Ügyvezető tulajdonos, FFStudio építésziroda

Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
SCB Creations

Shane Bridges, Alapító tulajdonos, SCB Creations, Kanada

Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Pointman Kft.

Posfai Tünde, Ügyvezető tulajdonos, Pointman Kft.

Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Stitch Budapest

Víg Zsuzsi, Alapító tulajdonos, Stitch Budapest

Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége

Kik vagyunk? A-tól Z-ig:

 
Annamária

Annamária

EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.

Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.

"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
  • British Know How Fund
  • PHARE programok
  • EU Turkey ABIGEM
  • Viasat Broadcasting
  • HBO
  • RTL Motorsport Klub
  • Campona Shopping Centre
  • World Bank: PSSP International Training Mission
  • Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és hálózata
  • LinkedIn profil
Zoltán

Zoltán

Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.

Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.

Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.

2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.

"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."
  • IDOM2000 Konzulens Kft.
  • Deloitte
  • Manpower
  • KPMG
  • Számos kisvállalkozás tanácsadója
  • LinkedIn profil