SME Consultancy
[ Segítünk a növekedésben ]

KATA - mik a lehetőségek

2022 július 14.

Többszázezer ember bevétele lehetetlenül el az új KATA-törvény miatt. Ebbe beleesnek bújtatott munkavállalók (rendszerváltás utáni szóval élve: kényszervállalkozók), becsületes vállalkozók kis bevétellel (a nagyok már Kft-t alapítanak), és a saját társas vállalkozásukba beszámlázó adóelkerülők.

Pénzügyi, adózási tanácsot NEM tudunk adni, kizárólag vállalkozói szempontból tudunk segíteni.

Olvasási idő kb. 7 perc. A cikk tartalma:

  • Pár gondolat: bújtatott munkavállalók vs. egyéni vállalkozók. Lakossági vagy vállalati üfgyélkör?
  • Lehetőségek: nem változtatsz; árat emelsz; felülvizsgálod az ügyféköröd; optimalizálod a marketinged; új tevékenységet vezetsz be vagy teljes váltást hajtasz végre.
 
KATA - mik a lehetőségek - Kép: Kelly Sikkema / Unsplash
Kép: Kelly Sikkema / Unsplash
 

1. Munkavállalók

Sokan valóban bújtatott munkavállalók voltak (ételfutár, programozó, stb), nem pedig (egyéni) vállalkozók.

Mit csinál a bújtatott munkavállaló? Nem fejleszti az üzletét, nem keres új ügyfeleket, nem hirdet FB-n vagy Google-n, nincs céges honlapja és Facebook-oldala, nem gondolkozik vállalkozóként, nem próbál növekedni és ügyfélkört bővíteni, hanem hónapról hónapra ugyanannak az egy ügyfélnek kiszámlázza gyakran ugyanazt az összeget. Ez nem vállalkozás, ez kényszervállalkozás. Ezek azok az emberek, akik a megbízójukra "alkalmazóm", tevékenységükre a "munka" szót használják (még tévés "utca embere" megszólalásban is!)

Mit lehet tenni? Majd a munkáltatók kitalálják: kifehérítik a pozíciókat (bejelentik az illetőt), vagy más megoldást találnak. Ha át kell térned átalányadózásra, és ezt nem kompenzálják, akkor sokkal kevesebb lesz "a fizetésed".

Nem értünk egyet azokkal, akik ezt a csoportot okolják a KATA "levágásáért", hiszen főként a "munkáltatók" kényszerítették őket ebbe a helyzetbe. Ugyanakkor a bújtatott munkavállalók sírásrívását sem kell túltolni, mert ez valójában adóelkerülés volt mindkét részről.

2. Vállalkozók

2.1. Lakossági ügyfelek esetén

Nincs komolyabb probléma. A mellékállású KATÁzás megszűnik és jópár dolog változik, de a normál "ötvenezres" KATA alól ugyanúgy lehet lakosságnak szolgáltatni, ahogy eddig.

2.2. Céges ügyfelek esetén

Aki több céges ügyfélnek számláz, esetleg pár magánszemélynek is mellette (ami persze nem számít), az NEM bújtatott munkavállaló, hanem becsületes egyéni vállalkozó (EV), aki folyamatosan ügyfészerzésben és üzletfejlesztésben van, és dolgozik a vállalkozásán (nemcsak "benne"). Grafikusok, szövegírók, marketingesek, VA-k, óraadó tanárok, fordítók, tolmácsok, lektorok, tördelők, webfejlesztők, tanácsadók, céges coach-ok és trénerek stb-stb.

A kép után szeretnénk sorra venni a lehetőségeket. (Még egyszer: nem adóügyi szempontból).

 
KATA - mik a lehetőségek - Kép: Christin Hume @ Unsplash
Kép: Christin Hume @ Unsplash
 

A vállalkozások lehetőségei

Az egyértelmű, hogy adózási formát, esetleg vállalkozási formát is kell váltani. Ezügyben a könyvelőd tud segíteni. Egy biztos: cégeknek KATA alól nem számlázhatsz. A többi adózási forma pedig sokkal kedvezőtlenebb a KATÁ-nál, azaz "kevesebb pénz marad".

A legfontosabb: mindenki beszéljen a könyvelőjével (aki lehetőleg adótanácsadó is egyben).

Mielőtt a könyvelődhöz fordulsz, nézd át az üzleti modelledet, melyhez itt írtunk egy segédeszközről és talán ezt is érdemes elolvasni. Legyél tisztában az egyedi értékkínálatoddal (erről is van egy cikkünk). Kicsit saját magadon (nem mint EV, hanem mint személy) is gondolkozz: mihez értesz, mit szeretsz csinálni, miben vagy jó, az eddigi vállalkozásodban mit szeretsz és mit nem, stb. Mi ezek összességében tudunk Téged segíteni, ezért beszúrok ide egy reklámot, de utána folytatódik a cikk!

Találd meg a célcsoportodat

Találd meg a célcsoportodat

Segítünk megtalálni és kiemelni a terméked, szolgáltatásod egyediségét, és közösen meghatározzuk, kik a vevőid és mire van szükségük. Hozzájuk kell szólnod - de milyen csatornán szólítod meg őket?

Bővebben

Ha annyit szeretnél keresni, mint előzőleg, akkor növekedned kell! Használd ehhez a fenti cikkeket, és keress növekedési pontokat, amelyeket kihasználhatsz, vagy keress elakadási pontokat amelyeket feloldhatnál.

A változ(tat)ásokról: egyszerre csak EGYvalamin változtass, hogy tudd, hogy az eredmény mitől következett be! Erről itt írtunk. Siker esetén megtartod a változtatást, ha pedig nem vált be, akkor vissza az eredeti állapothoz, és másik valamin változtatsz (de megint csak egyvalamin).

1. Mindent hagysz a régiben, nem növekedsz (ügyfelek, árak)

Rosszabbul fogsz járni, csökken az adózás utáni jövedelmed, az életszínvonalad, és ennyi. Lehet búslakodni a KATA eltörlésén, ahelyett, hogy előre néznél. Szerintünk TE nem ilyen vállalkozó vagy.

Tudomásul kell venni, hogy növekedni kell, és lehetőleg csak a kezdeti szakaszban EV-ként, utána már társas vállalkozásként. Adózni, járulékot fizetni pedig minden esetben kell...

​2. Egyszerűen csak többet dolgozol naponta

Így több ügyfelet tudsz kiszolgálni, több projektet tudsz lezavarni, több (vagy nagyobb értékű) számlát tudsz kiadni ugyanannyi idő alatt. A munka-magánélet egyensúlyod felborul, és hamar meg fogod únni azt a tevékenységet, ami azelőtt örömet okozott.

Csak azért ne akard ezt az opciót választani, mert nem mersz szólni az ügyfeleidnek az áremelésről. 

​3. Áremelés

Az árazásról, áremelésről itt írtunk, az árajánlat-adásról pedig itt.

Az áremelés ügyfélvesztéshez vezethet, de ez sem biztos. Ha sikerül kivitelezned, akkor létbiztonságban maradsz, esetleg kevesebb ügyféllel / munkával többet keresel (javul az óradíjad - mi például a saját teljesítményünket mindig óradíjra számoljuk vissza. Egy bizonyos óradíj alatt nem vállalunk el semmit és Neked is ezt javasoljuk).

Ezzel kapcsolatban egy termékünk is van, de a hirdetéses panel után folytatjuk a cikket.

Árajánlat-tuning Csomag

Árajánlat-tuning Csomag

Segítünk feljebb igazítani az árazást, úgy, hogy el is fogadják. Megszerkesztünk és átadunk egy számodra testre szabott árajánlati doksit, melyet újra és újra fel tudsz használni. Átnézzük az árajánlatodat, mielőtt kiadnád.

Bővebben

Részünkről több vállalkozótársunkkal együtt azt tartjuk korrektnek, hogy a régi "törzs" ügyfelünkre nem terheljük át az adózási problémáinkat (az inflációt esetleg igen, de az más téma). Az új ügyfeleknek azonban már új árakat ajánlunk ki.

Mivel a többi ex-KATÁs is emel, így velük nem fogsz árharcba kerülni (remélhetőleg).

Ugyanakkor egyes területeken a feketemunka (kézbe fizetés) vissza fog jönni, és velük nehéz konkurálni.

4. Ügyfelek

Általában az a tanácsunk: "nem mindenki az ügyfeled!"

Lesz, aki a megemelt árak miatt megy el, vagy új ügyfélként nem fogadja el az árajánlatot.

Az új ügyfeleknek magasabb árat érdemes már kiajánlani.

Érdemes jobban fizető ügyfélkört keresni, kisvállalkozások helyett nagyobb vállalatokat, stb. ("Customer segment pivot", azaz változtatsz az ügyfélkörön!)

Az ügyfeled és a terméked, szolgáltatásod viszonyát is elemezheted, ennek egyik gyors eszközét itt mutatjuk be.

5. Marketing: javítás az ügyfélszerzési módszereken

Sokan ilyenkor rögtön a fizetett hirdetésekhez ugranak (kapkodva).

Vagy megcsinálják saját maguknak (és elégetik a pénzüket), vagy megbíznak valakit. Ez a valaki elemezni fogja a vállalkozást, és ha becsületes, akkor nem feltétlen vállalja el a feladatot. Ha nincs "összerakva" a vállalkozásod, a fizetett hirdetés sem fog rajta javítani! Hogy össze van-e rakva, azt közösen is át tudjuk nézni, de az alábbi cikkben is olvashatsz róla:

Ugyanis a PPC (fizetett hirdetés) csak a jéghegy csúcsa, és a teljes jégjhegyet ebben a cikkben mutattuk be.

Lehetséges, hogy a PPC helyett az üzleti modellben, a weboldaladon, vagy más "egyszerűbb" területen is elég változtatni, és elkezdenek bejönni az ügyfelek, Te pedig egyre értékesebb árajánlatokat adhatsz ki.

Ez a szolgáltatásunk az online megjelenésed "összerakásáról" szól, de utána folytatódik a cikk!

Hogyan alakítsd online megjelenésedet?

Hogyan alakítsd online megjelenésedet?

Átnézzük online jelenlétedet (Web, SEO, Face, Insta) és egy átfogó listát adunk a teendőkről. Az eredményt részletesen elmagyarázzuk egy 90 perces konzultáció során, a kivitelezést pedig képernyőmegosztással vagy személyesen mutatjuk.

Bővebben

6. Karrierváltás, teljesen más vállalkozói tevékenység

Lehetséges, hogy céges ügyfelek helyett a lakosság felé fordulsz, és maradsz a KATÁban. Ehhez akár teljes karrierváltásra is szükség lehet (új szakma, stb).

Lehetséges, hogy sikerül jobban jövedelmező vállalkozást kitalálnod, és azzal mész tovább céges ügyfeleknél (B2B).. Arra azért figyelj, hogy ne ülj fel mindenféle netes ötleteknek, hanem maradj meg a saját önazonosságodnál! Másként nem fogod bírni. Az önazonosságról, értékkínálatról itt írtunk.

A gyökeres változtatás keretében azt fontolgatod, hogy a vállalkozóként megszerzett iparági tapasztalatodat, tudásodat felhasználva megpályázol egy 8-órás bejelentett állást? Gondolkozz el kérlek még egyszer az alkalmazotti és a vállalkozói életmód különbségein. Akár egy papírra leírva a mellette/ellene érveket. Olvasd el még egyszer ezt a cikket, és a belinkelt többi blogcikkünket is - ne add fel!

Miben segít a tanácsadó?

  • Az összes fenti témában tudunk segíteni: lehetőségek kiaknázása, elakadások feloldása, üzleti modell, célcsoport-elemzés, árazás, árajánlat-adás, tárgyalások és kommunikáció (online és offline), stb.
  • Nagyon sok vállalkozással dolgoztunk már együtt (a sajátunkon kívül), mindenféle iparágban. EV-től a KKV-n át nagyvállalatokig van tapasztalatunk. Olyan ötletekkel tudjuk segíteni az üzletedet, amelyek akár már aznap (megtörtént eset!) üzletet hoznak neked. 
  • A külső nézőpont megismerése segíti a gondolkodásodat, előrehaladásodat.
  • Megfelelő és bevált partnereket tudunk ajánlani ott, ahol olyan szakemberre van szükséged (könyvelő, adótanácsadó, grafikus, PPC, stb), amely túlmutat rajtunk.
  • Az is lehet, hogy épp Te vagy az a partner, akit másnak azonnal ajánlani tudunk.
Vállalkozói tanácsadás, egy alkalom

Vállalkozói tanácsadás, egy alkalom

Vállalkozásfejlesztési tanácsadásaink egyesével is igénybe vehetőek, időtartamuk 90 perc, és ez alatt már eredményt tudunk elérni!

Bővebben

Mi a következő lépés?

A fent belinkelt cikkek végigolvasása után, reméljük, sikerült kicsit összerakni az elképzeléseidet, és már nem látod olyan borúsan a jövőt. Ha segítségre van szükséged, keress minket elérhetőségeinken.

A cikkhez a FB-poszt alatt lehet hozzászólni, kommentben.

Kapcsolat Szólj hozzá Facebookon!

Összes blogbejegyzésünk:


Vélemények

FFStudio

Agg Dániel, Ügyvezető tulajdonos, FFStudio építésziroda

Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
SCB Creations

Shane Bridges, Alapító tulajdonos, SCB Creations, Kanada

Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Pointman Kft.

Posfai Tünde, Ügyvezető tulajdonos, Pointman Kft.

Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Stitch Budapest

Víg Zsuzsi, Alapító tulajdonos, Stitch Budapest

Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége

Kik vagyunk? A-tól Z-ig:

 
Annamária

Annamária

EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.

Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.

"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
  • British Know How Fund
  • PHARE programok
  • EU Turkey ABIGEM
  • Viasat Broadcasting
  • HBO
  • RTL Motorsport Klub
  • Campona Shopping Centre
  • World Bank: PSSP International Training Mission
  • Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és hálózata
  • LinkedIn profil
Zoltán

Zoltán

Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.

Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.

Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.

2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.

"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."
  • IDOM2000 Konzulens Kft.
  • Deloitte
  • Manpower
  • KPMG
  • Számos kisvállalkozás tanácsadója
  • LinkedIn profil