SME Consultancy
[ Segítünk a növekedésben ]

Lean Canvas - egyoldalas üzleti modell

2018 november 16.

Mire jó?

Eric Ries Lean Startup c. könyvére és az abban bemutatott rendszerre alapozta Ash Maurya a Running Lean és a Scaling Lean módszertanokat (az elinduláshoz ill. a későbbi növekedéshez). A Running Lean-ben bemutatott Lean Canvas egy egyoldalas üzleti modell.

A modell 9 mezőre van felosztva, melyeket őszintén kitöltve azonnal tükröt kapunk vállalkozásunk, termékünk életképességéről. Az eszközt eredetileg online szoftvertermékekre alapuló startupok indításához dolgozták ki, de megfelelően adaptálva szinte bármilyen változás bevezetésére alkalmazható.

[A poszt a kép után folytatódik.]

 
Lean Canvas - egyoldalas üzleti modell - 1. kép

 

Hogyan kell használni?

A módszertan szerint nem késztermékkel megyünk ki a piacra (és megpróbáljuk ráerőltetni), hanem valamilyen problémára kell megoldást találnunk. A kilenc mezőt megadott sorrendben kell (érdemes) kitölteni, és természetesen az első mező a probléma leírása.

A Lean Canvas kitölthető online a leanstack.com oldalon, ingyenes accounttal. Ki is nyomtatható, és egy A4-esen papír-ceruza módszerrel is dolgozunk. Az SME Consultancy-nél gyakran dolgozunk távmunkában, akár külföldön élő ügyféllel, ezért saját online Canvas-t fejlesztettünk, mégpedig magyarra fordítva. Ügyfeleink tetszőleges mennyiségű lapot hozhatnak létre a rendszerünkben.

Néhány gondolat a kitöltéshez:

  • A lapot egy "ülésben" érdemes kitölteni, 30-60p alatt. Konzultációink alkalmával, a magyarázatok miatt általában ez 90p.
  • Legyünk teljesen őszinték, máskülönben hamis képet kapunk.
  • Ne a saját céljaink (termék bevezetése, profit bezsebelése) szempontjából, hanem a problémára adott válasz, illetve a leendő felhasználók szempontjából töltsük ki (ott, ahol ez értelmezhető).
  • Tartsuk be a számokkal jelölt kitöltési sorrendet.
  • A mezők szándékosan kicsik, ezzel a szerző arra kényszerít, hogy kikristályosítsuk gondolatainkat, és eljussunk a lényeghez.
  • A jelenlegi állapot, illetve az elérendő első cél szerint töltsük ki, ne a tíz év múlva esedékes céljaink szerint.
  • Kitöltés után beszéljük át valakivel az egészet, mégpedig olyan valakivel, aki nem vesz részt a projektben: családtag, barát. Több szem többet lát!
  • Ha jól elkülöníthető több terméktípusról, esetleg több célcsoportról van szó, mindegyikük külön lapot kaphat. Szokás először egy lapot kitölteni, majd a felfedezett elágazások szerint "később szétszedni".

[A poszt a kép után folytatódik.]

 
Lean Canvas - egyoldalas üzleti modell - 2. kép

 

Mik a kitöltendők?

Az egyes mezőkhöz a könyvben egész alfejezetek tartoznak, melyek alapján a konzultáció során alaposan átbeszélünk mindent.

Aki önállóan töltené ki az üzleti modellt, megteheti: sok anyag található a neten, illetve mi is segítünk. Lássuk kitöltési sorrendben a mezőket és néhány alapgondolatot.

  1. A probléma. Az adott piaci lehetőség esetében mi a felhasználók 3 fő megoldandó problémája, fájdalmi pontja? Ez egy nagyobb mező (függőleges irányban), így marad hely a következőknek: mi az a három létező megoldás, mely a konkurensünk lesz?
  2. Vásárlói szegmensek. Melyik az a három fő célcsoport, akiket vevőinkként szeretnénk majd tudni? Bármilyen tulajdonság beírható, de akár komplett persona-kat (avatar-okat) is kidolgozhatunk. Ez is egy nagyobb cella: az alsó felébe a korai befogadókat (early adopter) jegyezzük fel.
  3. Egyedi értékdefiníció (Unique Value Proposition, UVP). A UVP egy rövid jelmondat, értelmezhetjük pl főcím/alcím-ként is, amely legjobban leírja leendő termékünket, egyúttal megkülönböztet a konkurensektől. El tudjuk képzelni akár egy hirdetés szövegeként, vagy a logónk alatti szövegként.
  4. Megoldás: most jutottunk el a megoldáshoz, mely a problémára ad választ. Jegyezzük fel termékünk 3 olyan tulajdonságát, melyre megoldásként tekintünk.
  5. Csatornák: Melyek azok a marketingcsatornák, melyeken keresztül új lead-eket találunk majd? Lehet inbound és outbound egyaránt. PPC (AdWords, Facebook), hírlevél, direkt megkeresés, szájhagyomány, workshop-okon való ügyfélszerzés, stb.
  6. Bevételi oldal: ne klasszikus üzleti tervet írjunk. A fontosabb sarokszámok: havi ügyfélszerszés, egy ügyfél teljes életciklusa (hónap), az ezidő alatt nálunk elköltött összeg, ajánlások száma (ügyfél %), az ügyfélmegtartások száma (%), és egy célszám (exit number). Ezek alapján, tetszőleges célszámra meghatározható a többi paraméter, de ez másik poszt témája (Customer Factory Model). Jegyezzük fel az egyszeri és a rendszeres bevételeket, per user.
  7. Kiadási oldal: Egyszeri és rendszeres (havi, éves) költség. Ide tartozik a tárhelybérlés, irodabérlés, raktárbérlés, eszközök amortizációja, workshopok/tanfolyamok, akkreditációk, társasági adó vagy KATA, stb. Fontos: az idő pénz - a saját befektetett időnkkel is számoljunk.
  8. Mérendő paraméterek (Key Performance Indicator-ok, KPI-k): a Lean elindulás után a  korai befogadókkal folytatott vevői interjúk, majd újabb fejlesztések folymatos egymásutánja során alakul ki az eladható termék. Az ilyen iterációk során folyamatosan mérnünk kell, mégpedig olyan számokat, melyekre reagálni is tudunk. Példák: új vevők száma, visszatérő vevők száma, költés/fő mindkét esetben, stb.
  9. Egyedi versenyelőny, Unfair Advantage: olyan versenyelőny, melyet nem vehetnek el tőlünk. Egy drágább gép, vagy egy új technológia elsőként történő alkalmazása nem ilyen, hiszen a konkurencia is meglépheti ugyanezt. Azonban két iparág évtizedes ismerete, majd ezek metszéspontjára felépített üzlet - ez valószínűleg nehezebben máslolható. 

[A poszt a kép után folytatódik.]

 
Lean Canvas - egyoldalas üzleti modell - Lean Canvas kitöltése online - ügyfeleink ingyenesen használhatják a rendszert a többi online eszközünkkel együtt.
Lean Canvas kitöltése online - ügyfeleink ingyenesen használhatják a rendszert a többi online eszközünkkel együtt.
 

Mi történik ezután?

Általában maga a kitöltés és a hozzá tartozó konzultáció során elhangzottak is új szempontokat adnak, új ötletekre ébresztik rá az ügyfeleket. A közös munka során az ügyfél ötleteit saját, évtizedes tapasztaltainkkal egészítjük ki.

A módszertannak azonban itt nincs vége.

A Canvas-t képzeletben két részre osztva a bal oldal a termékkel kapcsolatos megállapításokat, míg a jobb oldal a piaccal kapcsolatos eredményeket fogja mutatni.

A termékkel, a piaccal és a felhasználókkal kapcsolatos kockázatok is kiolvashatók, ha a cellákat adott sorrendben tekintjük. Ez csak 8 mezőt érint - marad 1. A kockázatkezelés szempontjából az egyedi versenyelőnyt (unfair advantage) nem vesszük figyelembe. Hiszen ezen nem tudunk változtatni...

Mindhárom téma (termék, piac, vevők) négy lépésben vizsgálandó, és ezek mindegyikénél van kockázati tényező: 1. a probléma megértése, 2. a megoldás meghatározása, 3. megvalósíthatóság, 4. skálázhatóság. 

Ez összesen 12 vizsgálandó eset/szempont, melyek a Canvas adott mezőiből olvashatók ki.

A Canvas alapján meghatározzuk tehát a kockázatokat, és az ügyfél döntést hoz a terve megvalósíthatóságáról. Pozitív döntés esetén tovább segítjük őt a Running Lean módszertan következő lépésein...

Segítünk!

A vállalkozásfejlesztési, termékbevezetési támogatást a fenti módszerrel valósítjuk meg. Keressen minket, kérjen visszahívást. Célunk az ügyfelek sikeres elindulása. Gyakran már az első elfogadott árajánlat visszahozza a konzultációk költségeit.

Kapcsolat Szólj hozzá Facebookon!

Összes blogbejegyzésünk:


Vélemények

FFStudio

Agg Dániel, Ügyvezető tulajdonos, FFStudio építésziroda

Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
SCB Creations

Shane Bridges, Alapító tulajdonos, SCB Creations, Kanada

Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Pointman Kft.

Posfai Tünde, Ügyvezető tulajdonos, Pointman Kft.

Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Stitch Budapest

Víg Zsuzsi, Alapító tulajdonos, Stitch Budapest

Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége

Kik vagyunk? A-tól Z-ig:

 
Annamária

Annamária

EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.

Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.

"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
  • British Know How Fund
  • PHARE programok
  • EU Turkey ABIGEM
  • Viasat Broadcasting
  • HBO
  • RTL Motorsport Klub
  • Campona Shopping Centre
  • World Bank: PSSP International Training Mission
  • Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és hálózata
  • LinkedIn profil
Zoltán

Zoltán

Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.

Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.

Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.

2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.

"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."
  • IDOM2000 Konzulens Kft.
  • Deloitte
  • Manpower
  • KPMG
  • Számos kisvállalkozás tanácsadója
  • LinkedIn profil