A Facebook tele van párhetes webfejlesztői tanfolyamokkal, Wordpress-oktatóanyagokkal, olcsó, sőt, ingyenes honlapkészítést ajánló cégekkel. Sajnos jópár ilyen olcsó honlapot láttunk, és jópár ügyfelünk érkezett, aki teljesen kiábrándult a "webes szakemberekből".
Sajnos a mai napig sokan csak a kinézetet nézik, és valóban, kis gyakorlattal könnyen összevasvillázható egy viszonylag szép oldal.
Adott két teljesen azonos kinézetű, szép autó, de az egyikben nincs motor, váltó és elektronika. Valóban olcsóbb, mint a másik. Ha már a jövő héten utaznunk kell, melyiket választjuk? Hasonlóan: számtalan olyan honlap van (olcsó, ingyenes, stb), mely szép, de mégsem alkalmas arra, hogy online kampány landing-oldalaként működjön.
Ha nem tudod, milyen alapelvárásoknak kell megfelelnie egy weboldalnak (azaz, mit kell megkövetelni a webes fejlesztődtől) 2019-ben, akkor Neked szól ez a cikk.
[ A cikk a kép után folytatódik ]
Ha a látogató már az oldalunkon van, meg kell őt szereznünk ügyfélként. Ehhez bizalmat kell kiépíteni, és erre nagyon rövid időnk van. Továbbra is igaz, hogy "content is king", de nézzünk pár egyszerű elvárást.
Következzenek olyan elemek, melyek többségének megléte nélkül nem lenne szabad az alvállalkozótól átvenni az elkészült honlapot. Mégis napról napra fordul hozzánk olyan ügyfél, akinek az oldala a lentiek közül például eggyel sem rendelkezik.
Némelyik elhagyható, ha az adott iparág/terület egyedi működése, elvárásai ezt indokolják. Azért törekedjünk a maximumra.
A sorszámozás nem jelent fontossági sorrendet!
Nem mindenki figyeli a címsorban, de a Google nagyon is. A rangsornál tekintetbe veszi. A modernebb böngészők az oldalt külön OK-zás nélkül már meg sem jelenítik, ha http-ről nincs https-re átirányítva.
A Title és a Description legyen kitöltött, oldalanként egyedi és beszédes. A Keywords mező használatáról megoszlanak a vélemények, én egyelőre még tölteni szoktam. A nyelvet (LANG) a html5 szerint kell megadni. Ezen mezők kitöltése legyen kontrollálható a honlap admin-felületén.
A Facebook (és más közösségi média) által figyelt paraméterek a META cimkékhez hasonlóan minden al-oldalra legyenek egyediek, relevánsak és beszédesek. Az og.image cimke legyen kitöltött, és minden oldalhoz legyen egyedi és releváns. Ez a Facebook által beágyazott kép lesz, megosztáskor. A képarány legyen 16:9-es, a méret 1200-nál nem kisebb, a JPG tömörítés 100kB-nál ne adjon nagyobb képet. (Ekkor a FB fogja kicsinyíteni, ami minőségromlással jár). További tippek itt.
Hogy milyen a rossz Facebook-megjelenés, megosztáskor? Íme egy képkivágás. Nézzük: "mysite" ("azénoldalam") a cím. A fotón valakinek a válla látszik. Az oldal leírása sehol sincs, a címe irreleváns:
A webfejlesztőnek ma már kötelessége létrehozni az Ügyfél számára / vele közösen az Analytics fiókot, a mérőkódot bekötni a honlapba, és megmutatni az alapvető nézeteket a Google Analytics-ben. A fiók nem a fejlesztőé!
A weboldalnak legyen olyan sitemap állománya, mely a Google Search Console (korábban Webadmin Tools) számára megmondja, milyen al-oldalak vannak a honlapon. A Search Console-ban legyen felvéve a honlap, és legyen megadva a fiókban a sitemap címe. További lehetőségeket is biztosít ez a Google-eszköz, de a sitemap használata a minimum!
Ezzel az eszközzel a honlap használhatóságát méri a Google, melyet a rangsorolásnál figyelembe vesz. Régebben külön mérte asztali számítógépes és mobilos megjelenítésre, ma már a mobilos van előtérben. A minősítés legyen zöld. Narancs elfogadható, ha csak pár al-oldalnál fordul elő, és erre magyarázat is van. Piros elfogadhatatlan.
A minél jobb eredmény érdekében legyen bekapcsolva a siteon a cache-elés, a tömörítés, legyenek optimalizálva a képek, minél kevesebb legyen a betöltött állomány (lásd nagyon lassú WP-oldalak).
Bárki megmérheti bármely honlap teljesítményét ezen a linken.
A Facebook Pixel a Facebook saját mérőkódja. Ha ez nincs benne az oldalban, akkor a fizetett Facebook hirdetések menedzselése nehezebb, pl nem tudunk remarketing kampányt létrehozni, részletes méréseket végezni. Márpedig mérések nélkül az egész kampány nem sokat ér.
A Google nézi azt is, hogy mekkora a HTML-kód (+ a betöltések), és ez mennyi tartalmat jelenít meg. Cél a lehető legkevesebb programkóddal a lehető legszemléletesebb és legtartalmasabb honlap kialakítása.
A stíluslapok és a javascript programok minimalizálhatók (szóközök, enterek eltűntetése). Feleslegesen ne töltögessünk js-eket. (Ez is a rosszul összerakott WP-oldalakra jellemző). Ennek felelőssége a fejlesztőé, ilyen mélységben a megrendelő már nem feltétlenül ért a webes technológiákhoz.
Nem tudom, ezt érdemes-e még kiírni, de máig vannak Latin1 kódolású honlapok. Ez történelmileg is kialakulhatott ("úgy maradhatott"), de az újonnan leszállított site csak UTF-8-as lehet. Ez az ékezetes és egyéb speciális karakterek kódolására vonatkozik.
Ma már nemcsak a böngésző címsorában lévő apró, 24x24 pixel méretű mini képre (favicon.ico) kell gondolni. A méret 260x260-nál kezdődik, és számtalan platform számtalan helyén kell megjeleníteni. Ha van egy jó ikonunk, gyerekjáték az elkészítése, ami a honlapkészítő dolga (és alapelvárás).
Népszerű és gyors megoldás a Google fontok használata. Saját, a stíluslapon (css) megadott lokális fontkészletekkel viszont saját magunk szabályozhatjuk a gyorsítótárazást, a tömörítést, így javíthatjuk a Google Pagespeed Insights ereedményeit. Igen, a Google mérőeszköze gyakran épp a Google termékeit kifogásolja, pl az Analytics javascriptjével az a problémája, hogy nincs gyorsítótárazva. (Nem is lehet ugye).
A fontsquirrel.com -ról számtalan fontkészlet tölthető le. A lista óriási, és többféle szempont szerint szűrhető. Javasolt szűrések: magyar nyelv támogatása legyen meg, és free (local) font legyen, azaz a Fontsquirrel saját adatbázisából származzon. Ugyanezen a siteon a betűkészlet használatához szükséges css-t (stíluslapot) is le tudjuk generálni!
A honlapon elhelyezett Like-gombok helyett a betöltődést kevésbé akadályozó megosztás-gombot javaslom, mégpedig nem a FB saját pluginjével, hanem egyszerű linkként. Ez nem rontja a Pagespeed eredményeinket.
A Facebook idővonal beágyazása a honlapba látványos, ugyanakkor megfontolandó: lassítja a töltést, ezen kívül a honlapra beeső látogatókat eltereli onnan. Ha ez a cél, akkor ez nem probléma! Ha azonban a honlapon várjuk el a konverziót, akkor ne tereljük az embereinket máshová.
Mindez csak rövid ízelítő, a listát még lehet folytatni.
[ A cikk a kép után folytatódik ]
A trehány munkát gyakran próbálják magyarázni.
Fontos a weboldal, a Facebookon nem mindent lehet megoldani, az időrendisége néha kaotikus, stb. Egy komoly vállalkozásnak saját domainje van (pl: vallalkozas.hu), ha pedig megvan a domain, legyen rajta tartalom.
A hagyományos honlap még jó ideig egyik fontos darabja lesz annak a kirakósjátéknak, melyet online marketingnek nevezünk.
A fentiek nem kizárólag SEO-célokat szolgálnak. Például a Facebook-kép a megosztásoknál kap szerepet, amit fizetett kiemeléssel megturbózva ez és csakis ez a kép lesz a hirdetésünkben.
Az erős keresőszavakra - valóban - a fizetett hirdetések "letolják" az organikus találatokat a Google-n, de:
Vannak rövid távú trükkök (legalábbis régebben voltak), hosszú távon viszont akkor nyerjük el az ügyfél és a különböző keresőmotorok bizalmát, ha megfelelő, a leendő közönsgünket minél jobban szolgáló tartalmat teszünk közzé. Ezt a látogatók is értékelik.
Első kézből tudunk olyan eseteket hozni különböző iparágakból, ahol az ügyfél határozottan közölte, hogy hosszas kutatás után a tartalom miatt döntött a mi siteunk mellett.
[ A cikk a kép után folytatódik ]
Legyen a csapatodban olyan társ, aki számon tudja kérni a webfejlesztőt, és a fenti elvárásokat határozottan tudja felé kommunikálni, átadáskor pedig ellenőrizni.
Tudunk segíteni a webfejlesztésben, vagy:
Vitázni, commentelni a Facebook poszt alatt lehet.
Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége
EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.
Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.
"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.
Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.
Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.
2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.
"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."