SME Consultancy
[ Segítünk a növekedésben ]

Vendégposzt: e-szerződés B2B és B2C területen

2020 március 16.

Hogyan írjunk alá szerződéseket világjárvány idején?

A globális járvány ideje alatt könnyen előfordulhat, hogy az üzleti partnerek nem képesek vagy nem hajlandóak személyesen találkozni, hogy aláírjanak egy szerződést. Mit tehetünk, hogy ne álljon le az üzletkötés?

 
Vendégposzt: e-szerződés B2B és B2C területen - Fotó: Sebastian Herrmann @ Unsplash
Fotó: Sebastian Herrmann @ Unsplash
 

Erdei Gabriellával (email), a TrustChain Systems Kft. vezető kommunikációs vezetőjével beszélgettünk telefonon.

Az e-szerződéseket támogató rendszerrel kapcsolatban elmondta, hogy B2B szektorban, azaz vállalat-vállalat közötti szerződéskötéskor már többen alkalmazzák az e-szerződés lehetőségét.

A rendszer képes B2C-ben, azaz vállalat és magászemély, sőt, két magánszemély közötti szerződések kezelésére is, azonban ezen a területen még gyenge a jelenlét. A magánemberek jobban szeretik a kék tollal, pecsétekkel, szárazbélyegzővel aláírt szerződéseket, és hivatali ügyintézéskor is ennek érzik szükségességét.

A trustchain.com-tól kapott cikkben elsősorban azt feszegetik a szerzők, hogy melyek azok a szerződéses körülmények, melyeket a mostanihoz hasonló speciális körülmények közt is teljesíteni kell, illetve mi ennek a mértéke. Ha mégsem lehetséges, akkor kell-e tájékoztatnunk a másik felet, és mikor? Kell-e ezt dokumentálni?

Sajnos a jelenlegi járványügyi helyzetben nem minden esetben tudnak találkozni a szerződő felek, de ez egészségügyi "békeidőben" sem feltétlen történik meg: nagyobb földrajzi távolságok esetén utazgatni kell, vagy az értékes hivatalos okiratot a Posta kegyeire bízzuk.

Az e-szerződés éppoly kényelmes, mint számlatömb körmölgetése helyett átállni az e-számlára.

[ A kép után következik a vendégcikk ]

 
Vendégposzt: e-szerződés B2B és B2C területen - Fotó: Sebastian Herrmann @ Unsplash
Fotó: Sebastian Herrmann @ Unsplash
 

Az egyre több országot érintő járvány időszakában előbb-utóbb minden vállalkozás találkozik azzal a kihívással, hogy működésüket visszavetheti a személyes találkozók elhalasztása, a szerződések, jogi dokumentumok aláírásának elmaradása.

Sajnos az érvényben lévő szerződések teljesítései is problémásak lehetnek.

A leginkább érintett iparágak (jelenlegi ismereteink szerint): 

  • az eseményszervezés,
  • a turizmus,
  • gyártás,
  • logisztika,
  • kiskereskedelem,
  • valamint a vendéglátóipar.

A COVID-19 azaz a koronavírus közvetlen egészségügyi hatásai a cikk írásakor (2020-03-12) legnagyobb mértékben Kínát érintik, Európában pedig Olaszországot és Spanyolországot (2020-03-16). Ettől függetlenül a kereskedelmi hatások világszerte érzékelhetőek. Az alábbiakra mindenfajta szerződés esetén oda kell figyelnünk, az e-szerződés maga nem mentesít a körültekintő szerződéskötési folyamat alól.

Szerződések jóváhagyása és aláírása

A világjárvány ideje alatt megtörténhet, hogy az üzleti partnerek nem tudnak személyesen találkozni, hogy aláírjanak egy szerződést. Ilyen rendkívüli körülmények mellett a szerződések elektronikus aláírása talán még fontosabb lehet, mint korábban.

A 910/2014 EU Rendelet 25.§ 2. bekezdésének értelmében a minősített elektronikus aláírás a kézzel tett aláírással azonos joghatással bír.

„A TrustChain Platform egyik legfontosabb integrált elemét szolgáltató Evrotrust mobil applikációnak köszönhetően a videón keresztül történő személy-azonosítás és a minősített elektronikus aláírás (QES) használata segít fenntartani az üzletmenet folytonosságát járvány idején is” – mondta el dr. Romhány Gergely, a Trustchain Systems Kft. ügyvezetője.

A szerződéses határidők betartása

Sok szerződésben alkalmazzák az „üzleti nap” fogalmát annak megállapítására, hogy mennyi idő áll a felek rendelkezésére egyes szerződéses kötelezettségeik teljesítésére. Fontos lehet áttekinteni a szerződésekben az üzleti nap fogalmát, valamint azokat a szerződéses pontokat, amelyekben szerepel az „üzleti nap”, és átértékelni, hogy reális-e az üzleti napokban megadott határidők betartása.

Azt is érdemes figyelembe venni, hogy különböző országok eltérően reagálhatnak a rendkívüli helyzetre, mint ahogyan azt a vírus által eddig leginkább érintett területeken is látható: pl.: Kínában rendkívüli munkaszüneti napokat vezettek be, míg a hongkongi kormányzat eddig nem jelentett be munkaszüneti napot, de ideiglenesen bezárt, illetve felfüggesztett számos közszolgáltatást, beleértve a postát is.

Különösen fontos a szerződés pontos megfogalmazása, valamint a szerződésben megadott irányadó jog. Ahol bizonytalan szerződéses pontok maradnak, javasolt lehet proaktivitást gyakorolni, jó előre egyeztetést kezdeményezni a szerződő féllel.

Mindez természetesen nemcsak az e-szerződésekre, de a hagyományos, papír alapú szerződésekre is igaz. A megváltozott körülmények között különösen ügyeljünk a fentiekre!

Szerződések felfüggesztése vagy megszüntetése

Milyen további buktatók lehetnek, akár e-szerződés, akár papíralapú szerződések esetén?

A járványok kitörése vagy egyéb meghatározó események megzavarhatják az ellátási láncot, szolgáltatások lemondását vonhatják maguk után és általában csökkentik a befektetési és költekezési kedvet. A pénzügyi nyomás alatt lévő vállalatok számos kihívással találhatják szembe magukat, amikor teljesíteni próbálják szerződéseiket. Ha arra a megállapításra jutnak, hogy nem lehetséges tovább folytatni a teljesítést, akkor megpróbálhatnak módot találni kötelezettségeik felfüggesztésére vagy megszüntetésére.

A kereskedelmi szerződések gyakran tartalmaznak vis maior klauzulát, amely a rendkívüli helyzetekről rendelkezik. Ugyanakkor a szerződő felek országában eltérő szabályok lehetnek érvényben a vis maior helyzetek kezelésére, ezért ismét csak lényeges a szerződés pontos megfogalmazása, valamint az irányadó jog megválasztása

A vis maior események sem mentik fel a feleket a szerződéses kötelezettségeik teljesítése alól. Továbbra is teljesíteni kell a vállalt fizikai és pénzbeli kötelezettségeket, a jóhiszeműség elvét követve. Ezen a ponton különösen fontos, hogy megállapítsuk és megfelelően dokumentáljuk, hogy milyen mértékben köthető a szerződés (vagy annak egy részének) teljesítésének elmulasztása közvetlenül a koronavírus-járvány kitöréséhez, illetve az ehhez kapcsolódó állami intézkedések követéséhez.

Amennyiben a szerződés egy szállítói teljesítésnek a koronavírus-járvány kitöréssel összefüggésben lévő elmulasztása miatt nem teljesíthető, arról szintén egyértelműen tájékoztatni kell a szerződéses partnert és azt (azaz a tájékoztatás megtörténtét!) megfelelően dokumentálni szükséges.

Minden észszerű lehetséges lépést meg kell tenni a veszteség mérséklése érdekében és azért is, hogy a szerződés teljesíthető részei valóban teljesítve legyenek, és hogy a szerződés egésze teljesüljön, miután a koronavírus jelentette kihívások enyhülnek.

A vállalatokat érintő kihívásokat a KPMG Hongkong és KPMG Kína mellett működő ügyvédi irodák közös kiadványa alapján összegeztük.

TrustChain Platform

A fenti kötelezettségeket hogyan lehetséges elektronikus módon támogatni?

A TrustChain online szerződéskötő platformon vállalkozók, cégek, egyéb üzleti szereplők egymás között hoznak létre, egyeztetnek és a telefonjukon írnak alá dokumentumokat digitális, mégis jogilag biztonságos módon. Olyan, a mindennapi működést jelentősen lassító adminisztrációs folyamatok tehetők így gyorsabbá, egyszerűbbé és biztonságosabbá, mint például a szerződések tartalmának egyeztetése, vagy jegyzőkönyvek, teljesítésigazolások, társasági jogi dokumentumok aláírása.


...Eddig a vendégbejegyzés,

Hamarosan további, a kialakult helyzetben (karantén/vesztegzár) segítséget nyújtó posztokkal fogunk jelentkezni, keressétek a Kapcsolódók között.

Hozzázólni a FB-poszt alatt tudtok.

Kapcsolat Szólj hozzá Facebookon!

Összes blogbejegyzésünk:


Vélemények

FFStudio

Agg Dániel, Ügyvezető tulajdonos, FFStudio építésziroda

Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
SCB Creations

Shane Bridges, Alapító tulajdonos, SCB Creations, Kanada

Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Pointman Kft.

Posfai Tünde, Ügyvezető tulajdonos, Pointman Kft.

Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Stitch Budapest

Víg Zsuzsi, Alapító tulajdonos, Stitch Budapest

Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége

Kik vagyunk? A-tól Z-ig:

 
Annamária

Annamária

EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.

Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.

"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
  • British Know How Fund
  • PHARE programok
  • EU Turkey ABIGEM
  • Viasat Broadcasting
  • HBO
  • RTL Motorsport Klub
  • Campona Shopping Centre
  • World Bank: PSSP International Training Mission
  • Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és hálózata
  • LinkedIn profil
Zoltán

Zoltán

Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.

Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.

Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.

2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.

"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."
  • IDOM2000 Konzulens Kft.
  • Deloitte
  • Manpower
  • KPMG
  • Számos kisvállalkozás tanácsadója
  • LinkedIn profil