(Olvasási idő: kb. 15 perc. Megspórolt tanulási idő: pár év).
Az induló vállalkozásoknak általában azt tanácsoljuk, hogy hozzák létre saját arculatukat. Vállalkozásfejlesztési tanácsadóként remek grafikust tudunk ajánlani, segítünk az elvárások megfogalmazásában (design brief), és az alvállalkozótól pontosan azt fogjuk megkapni és átadni, amire szükség van.
Szeretnénk bemutatni ennek a lépéseit, hogy aki önállóan vállalkozik rá, az is biztonságban érezze magát minőség és díjazás szempontjából.
[ Részletek a kép után ]
De hogyan? Nehéz kérdés - leginkább ismeretség és ajánlás útján. De az ajánlás ne az illető valamilyen haverja vagy ismerőse legyen, hanem olyan valaki, aki már dolgozott vele. Nézzük meg a referenciáit, mármint a grafikusét :). Ha nincs, az baj.
Ha nincs ismeretséged, akkor javaslom a Facebookon a Budapest Artsjobs csoportot. Figyelem: árazási vitát ne indítsunk! :) A kiválasztásban ne az ár domináljon, hanem a meglévő referenciák, mégpedig speciálisan abban az iparágban és abban a stílusban, ami az adott munkához közel áll.
A művészemberek nehezen tűrik az olyan kötöttségeket, mint pl. a határidők, illetve nem szívesen foglalkoznak időmenedzsmenttel. Ez nem negatív előítélet, ez így van, ezek a gyakorlatias szempontok általában idegenek a művészi gondolkodásmódtól. Egy szoftverfejlesztő legyen készen időre azzal, amit ígért - ugyanezt az artist-unktól lazábban kell kezelni.
Nem kívülről ítélkezek, elég sokáig dolgoztam grafikusként, és tudom, hogy ez nem olyan, mint a csavarválogatás. Ha az embernek nincs hozzá hangulata, nem fog jó megoldás születni. Ha szabad nagy szavakat használni: "várni kell az ihletre". A szabad munkaidő-beosztás is kötetlenné teszi mindezt. Ügynökségeknél nincs ilyen, ott időre készen van minden, ráállítanak egy junior-t, és addig nem mehet kávézni, amíg kész nincs (bocsánat, túloztam :-)). De ennek ára van, lásd lentebb.
Amiről itt szó van, az az általában elfogadott ún. "kisarculat". Ennek ára 50 és 500EFt között bármi lehet, vagy akár ez fölött is.
Jelenleg (2019), úgy érezzük, hogy a mikrovállalati (E.V.) megrendelők esetében a 100-120EFt alatti díjazás az elfogadható, ha egyszemélyes vállalkozás adja a megoldást.
Stúdiók esetében természetesen nagyobb is lehet az ár, hiszen céget és irodát kell fenntartani, alkalmazottakat/beszállítókat fizetni, stb.
Az elvárások egy része az átadandókra vonatkozik, és ez elég konkrét:
A kinézetet, image-t, dizájnt illetően nehezebb bármi kézzelfoghatót leírni.
Mi nagyjából a következőket szoktuk megadni, ami alapján a grafikus el tud indulni:
Ha mindkét lista elemeit összeírtuk, áttekinthető formátumban (tehát az átadandók listáját és az arculat elvárásait is), akkor készen is van az ún. "design brief", melyet már csak az esetleges határidőkkel kell kiegészíteni.
[ A cikk a kép után folytatódik ]
Jó, ha a design brief-ben, vagy a kísérőlevelében* is benne van, hogy a tervezés a logóval és a tipográfiával kezdődjön, és több változatot is kérünk.
(* Ja igen: a design brief nem az email törzsébe vagy neadj Isten Messenger üzenetbe kerül! Word-ben írjuk meg, PDF-ként mentjük. Nem nehéz: Windows10: a Microsoft print to PDF nevű nyomtatóval. Csatolmányként küldjük).
Elsőként tehát kapni fogunk pár (2-3) változatot, esetleg mindhez néhány alváltozatot, variánst.
Nézzük meg, nézzük át, majd zárjuk be a PDF-et. Pár órával később - vagy másnap - ismét nézzük át. Szedjük össze, hogy:
Mindezt konkrétan megfogalmazva küldjük el.
A grafikus ezután már egyetlen, a kéréseinknek leginkább megfelelő, új változattal fog jelentkezni, amit esetleg még tovább lehet alakítgatni.
Amikor végre elfogadtuk véglegesként a vázlatot (mert eddig vázlatokról volt szó), akkor kerülnek legyártásra a logó különböző formátumai, és megkapjuk a színkódokat, fontkészleteket. Illetve ezután 1-2 változatban névjegy-tervek is készülnek, majd a végleges névjegyet megkapjuk PDF-ben.
A kisarculat díja a terveket fedi le, konkrét nyomdatermék ebbe nem értendő bele, tehát vagy mi készíttetjük el a névjegyeket, vagy felárért ezt a grafikustól is kérhetjük, aki nyilván ismer megbízható nyomdát.
[ A kép után folytatjuk ]
A honlapkészítőnknek adjuk át a logo grafikai anyagait.
Ha lesz autóüvegre egyszínű fóliakivágás, homlokzatra habkivágás, acéllemezből lézervágás vagy például baseball-sapkára hímzés, akkor a vektoros (AI, CDR) állományokat kell majd átadni.
A névjegy megrendelésekor meg kell adni, hogy milyen minőségű legyen a papír, fényes vagy matt, mindkét oldalon (pl angol és magyar) vagy csak az egyik oldalán nyomott, stb. Érdemes személyesen kiválasztani a papírt.
Ha lakkozott felület is van, akkor a lakkozandó felülethez külön vektoros állomány szükséges.
Ez kézenfekvő: minden doksit, PDF-et a céges fejléccel és lábléccel ellátott, saját fontkészletünkkel megírt változatban készítünk!
A betűkészletnek támogatnia kell a magyar lokalizációt, amit az ő ű Ő Ű betűk meglétével tudunk leggyorsabban ellenőrizni. A fontkészletet is adjuk át a webes szakembernek. Kérjük a címsorok (h1 .. h4, stb.) és a folyószöveg betűtípusainak külön beállítását (ha az arculat így készült).
A színekre a honlapkészítőtől a szobafestőn át a fotósig és a PPT-k készítőjéig többeknek szüksége lesz.
Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége
EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.
Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.
"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.
Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.
Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.
2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.
"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."