Az egyik szokásos kérdés, ami felmerül vállalkozói fórumokban, vagy Google-keresésekben: a "vállalkozói ötletek". A kérdező a Facebook-csoportok tagjaitól várja, hogy mit ajánlanak neki üzleti területen. Mi ilyenkor azt szoktuk javasolni, hogy egyik válaszra se hallgasson az illető. Miért? Máris mondjuk.
Jól működő vállalkozás nincs üzleti modell nélkül. (Nem üzleti terv, hanem üzleti modell).
Az üzleti modell helyes fellállításához ismerni kell a célcsoportunkat, valamint saját szolgáltatásunk, termékünk jellemzőit.
Ezek egyike sem fog menni iparági ismeret, piaci tájékozottság nélkül.
Hol tud valaki magabiztosan válaszolni ezen kérdésekre? Csakis a saját szakterületén.
Hogy miben vagy jó, mihez értesz (nem pedig "miről van papírod"), mi a Te szakterületed, azt Te tudod. (Egy háromsoros FB-poszt alapján senki sem fogja tudni rólad).
Lelkesedés, elhivatottság, hitelesség nélkül semmi sem fog működni, vagy ha nyögvenyelősen mégis működik, nem leled benne örömödet. Akkor pedig miért csinálnád? Az nem indok, hogy "ne legyen főnököm".
Végső soron az egész a személyiségedből indul ki, ezért önvizsgálattal, önismerettel kell kezdeni.
Nem az számít, hogy mennyi pénzzel tudsz elindulni, vagy hogy MÁSOK milyen vállalkozói ötletekkel bombáznak a kérdésfeltevésed után. (És próbálnak behúzni ügyfélnek...)
Sokan szeretnének kézműves termékeket, apróságokat, fülbevalókat, cimkézett bögréket és hasonlókat gyártani és eladni. A termelés/gyártás és értékesítés keményebb dió, mint a szolgáltatások piacra vitele. Dísztárgyakkal és kreatív termékekkel tele a piac. Ezeket mi sem szoktuk javasolni, túl nagy a kockázat, nagy a befektetett idő/energia (még ha a tőke nem is), és kicsi a haszon. Ha egy kézműves bögrén vagy izémizén 500 forintot keresel (nem fogsz!), mennyit tudsz eladni? Két-háromezer darabot? Ennyit nem? Kevesebbet? Milyen havi bevétel, milyen órabér jön ki, egy óra alatt mennyi tárgyat tudsz készíteni? Nem árt utánaszámolni. Nem beszélve a kreatív boltok és webshopok már létező tömegéről.
Könnyű út nincs. Vannak népszerű területek, melyekről a kívülálló azt gondolja, hogy kevés szakértelemmel nagy profitot lehet elérni. Az igazság az, hogy ezek a területek hamar telítődnek (már telítődtek). Onnantól már csak akkor tudsz érvényesülni, ha a piacodat leszűkíted egy olyan területre, amihez még pluszban értesz.
Néhány példa:
Mindegyik felsorolt területen kiváló szakembereket ismerünk. Egyikük sem máról holnapra lett "az", hanem évitzedes szakterületi tapasztalattal rendelkeznek.
Ha továbbra is bizonytalan vagy, az teljesen természetes dolog.
Vedd igénybe az ingyenes első tanácsadási lehetőséget (azaz egy beszélgetést), melyet 45p időtartamban biztosítunk.
Gyere és csatlakozz Facebook-csoportunkhoz, ahol bátran felteheted a kérdéseidet - segítünk! Természetesen ez is ingyenes.
Az összes blogcikkünket el tudod olvasni itt. Csak rákattintasz. Nem kell email-címet megadni és PDF-et letölteni. A tudás szabadon elérhető.
Végül neked szól a Vállalkozóvá válási kurzusunk, melyről itt tudhatsz meg többet.
Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége
EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.
Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.
"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.
Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.
Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.
2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.
"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."