SME Consultancy
[ Segítünk a növekedésben ]

Vállalkozói ötletek

2021 június 10.

Az egyik szokásos kérdés, ami felmerül vállalkozói fórumokban, vagy Google-keresésekben: a "vállalkozói ötletek". A kérdező a Facebook-csoportok tagjaitól várja, hogy mit ajánlanak neki üzleti területen. Mi ilyenkor azt szoktuk javasolni, hogy egyik válaszra se hallgasson az illető. Miért? Máris mondjuk.

 
Vállalkozói ötletek - Kép: Mark Fletcher-Brown @ Unsplash
Kép: Mark Fletcher-Brown @ Unsplash
 

"Mire/miben vállalkozzak?"

Jól működő vállalkozás nincs üzleti modell nélkül. (Nem üzleti terv, hanem üzleti modell).

Az üzleti modell helyes fellállításához ismerni kell a célcsoportunkat, valamint saját szolgáltatásunk, termékünk jellemzőit.

Ezek egyike sem fog menni iparági ismeret, piaci tájékozottság nélkül.

Hol tud valaki magabiztosan válaszolni ezen kérdésekre? Csakis a saját szakterületén.

Hogy miben vagy jó, mihez értesz (nem pedig "miről van papírod"), mi a Te szakterületed, azt Te tudod. (Egy háromsoros FB-poszt alapján senki sem fogja tudni rólad).

Lelkesedés, elhivatottság, hitelesség nélkül semmi sem fog működni, vagy ha nyögvenyelősen mégis működik, nem leled benne örömödet. Akkor pedig miért csinálnád? Az nem indok, hogy "ne legyen főnököm".

Végső soron az egész a személyiségedből indul ki, ezért önvizsgálattal, önismerettel kell kezdeni.

Nem az számít, hogy mennyi pénzzel tudsz elindulni, vagy hogy MÁSOK milyen vállalkozói ötletekkel bombáznak a kérdésfeltevésed után. (És próbálnak behúzni ügyfélnek...)

Mik a helytelen válaszok?

  • Minden válasz helytelen a fentiek fényében, amit úgy adtak, hogy nem ismernek TÉGED.
  • Ne ugorj be a pénzügyi ajánlatoknak, valuta keresztárfolyam-robotizációs ajánlatoknak, kriptovaluta ajánlatoknak.
  • Ezek jórésze mögött MLM-rendszerek vannak, ezen kívül termékes MLM-mel is nagyon hamar megkeresnek majd, ha a neten keresel vállalkozói ötletet. Ezügyben gyorsan tudunk segíteni: az "otthonról végezhető, heti pár órányi munkával euró-ezreket biztosító" munkák nem léteznek. Ha ezt hallod, azonnal gyulladjon fel a piros vészlámpa a fejedben.
  • Dropshipping webáruház, ami passzív jövedelmet hoz, csak a kassza cseng egész nap - nem. A drposhipping azt jelenti, hogy nincs mögötte csapat, bolthelyiség, bemutatóterem, szakértelem, raktárkészlet, minőségi support - vagyis semmi. Ha ezzel szemben egy rendes, minőségi, bizalomra és htielességre épülő webshopot csinálnál, az komoly meló. Vagyis itt sincs "rövid út". Webáruház-indításról szóló cikkünket egyébként itt olvashatod.
  • Lesznek, akik csakis a saját üzletüket tolják rád. Mindegy, mibe kezdesz, szükséged van logótervre (mert ő grafikus), weblapra (mert ő WordPress fejlesztő), névkártyára (mert ő nyomdász), vállalkozói biztosításra (mert ő alkusz), GDPR-nyilatkozatra (mert ő ügyvéd), stb. Ezekre valóban szükség van, de nem itt kezdődik, nem ezzel indul a dolog.
  • Vannak megmondóemberek, akik eléd tolnak egy harminctételes listát, azzal, hogy ezek szuper vállalkozói ötletek. Arról nincs szó, hogy valóban ez-e a te területed, kedveled-e, szereted-e. Szerintünk ez nem így működik! Éppenhogy az számít, hogy "ki vagy te".

Kézműves cucc?

Sokan szeretnének kézműves termékeket, apróságokat, fülbevalókat, cimkézett bögréket és hasonlókat gyártani és eladni. A termelés/gyártás és értékesítés keményebb dió, mint a szolgáltatások piacra vitele. Dísztárgyakkal és kreatív termékekkel tele a piac. Ezeket mi sem szoktuk javasolni, túl nagy a kockázat, nagy a befektetett idő/energia (még ha a tőke nem is), és kicsi a haszon. Ha egy kézműves bögrén vagy izémizén 500 forintot keresel (nem fogsz!), mennyit tudsz eladni? Két-háromezer darabot? Ennyit nem? Kevesebbet? Milyen havi bevétel, milyen órabér jön ki, egy óra alatt mennyi tárgyat tudsz készíteni? Nem árt utánaszámolni. Nem beszélve a kreatív boltok és webshopok már létező tömegéről.

Slágerterületek, "könnyű út"

Könnyű út nincs. Vannak népszerű területek, melyekről a kívülálló azt gondolja, hogy kevés szakértelemmel nagy profitot lehet elérni. Az igazság az, hogy ezek a területek hamar telítődnek (már telítődtek). Onnantól már csak akkor tudsz érvényesülni, ha a piacodat leszűkíted egy olyan területre, amihez még pluszban értesz.

Néhány példa:

  • Rengeteg a coach. Mert valakin segített egy beszélgetéssel, vagy átélt valamit, és holnaptól ő már coach. Nem. Képzettség kell, és nagyon nehéz a klientúrát kiépíteni.
  • Rengeteg a virtuális asszisztens. Nagy irántuk a bizalmatlanság, mivel kevés a jó szolgáltató. Nem tisztázott a feladatkör, mást vár el a megbízó, mint amit nyújtanál. A nevében is benne van, hogy "asszisztens". Nem "manager"!
  • Rengeteg a honlapfejlesztő, mert alacsony a belépési küszöb (WordPress ingyenessége + egyhétvégés tanfolyamok).
  • Ugyanez igaz a marketing-kivitelezőkre (akik a hirdetéseidet kezelik), szövegírókra.
  • Dropshipping webáruházról fentebb már esett szó. Sikeres webáruházhoz munka kell (lásd itt).
  • Elektronikus tananyagok árusítása automatizált módon - ki készíti az anyagokat, milyen tudás van mögötte, és a meglévő ügyfeleknek mennyi időnként és milyen új anyagot adnál? Ez nem zéró munka, és ha a népszerűsítést is hozzá vesszük (saját csoport menedzselése, stb), majdnem teljes munkaidő a végeredmény.

Mindegyik felsorolt területen kiváló szakembereket ismerünk. Egyikük sem máról holnapra lett "az", hanem évitzedes szakterületi tapasztalattal rendelkeznek.

Mi akkor a helyes válasz?

  • Vizsgáld meg, mit szeretsz csinálni, mik a jó tulajdonságaid? Nem vicc. Írd le a jó tulajdonságaidat.
  • Vizsgáld meg, hogy mihez értesz? Írd le mindet. Nemcsak azt, amiről képzettséged van.
  • Vizsgáld meg, mihez szeretnél érteni (de nem értesz), viszont van képzés azon a területen, ÉS(!) gyakorlatot is tudsz szerezni akár alkalmazottként (1-2 évre). Később önállósodhatsz.
  • Ezek közül mi az, amiről visszajelzésed van, hogy jó vagy benne?
  • Nézz szét a piacon, kik és hogyan csinálják ugyanezt?
  • Vizsgáld meg, hogy miben vagy jobb, mint ők, és arra tedd a hangsúlyt.
  • Ha két szakterületedet tudod kombinálni, egyedi versenyelőnyre tehetsz szert.
  • Próbálj meg üzleti modellt állítani, pénzügyi tervet felskiccelni (néhány szám, szorzás-osztás, semmi bonyolult). Erről bővebben írtunk már a blogon, nézd meg a többi blogcikkünket is!
  • Az ötleteidet beszéld meg valakivel, de figyelj a hamis igenekre (család, barátok) és hamis nemekre (pesszimista barátok).
  • Örök hiba: a versenyelőnyöd NE az alacsony ár legyen! Keresd meg, miben vagy igazán jó, és prémium szolgáltatást kínálj prémium áron a megfelelő ügyfélnek! Az alacsony ár alacsonyra pozicionál, és bevételed is alig lesz, ügyfeleid is ennek megfelelő rétegből fognak kikerülni.

Segítünk

Ha továbbra is bizonytalan vagy, az teljesen természetes dolog.

Vedd igénybe az ingyenes első tanácsadási lehetőséget (azaz egy beszélgetést), melyet 45p időtartamban biztosítunk.

Gyere és csatlakozz Facebook-csoportunkhoz, ahol bátran felteheted a kérdéseidet - segítünk! Természetesen ez is ingyenes.

Az összes blogcikkünket el tudod olvasni itt. Csak rákattintasz. Nem kell email-címet megadni és PDF-et letölteni. A tudás szabadon elérhető.

Végül neked szól a Vállalkozóvá válási kurzusunk, melyről itt tudhatsz meg többet.

Kapcsolat Szólj hozzá Facebookon!

Összes blogbejegyzésünk:


Vélemények

FFStudio

Agg Dániel, Ügyvezető tulajdonos, FFStudio építésziroda

Nekünk az SME-től Zoltánnal volt kapcsolatunk. Amit nagyon értékelek Zoltánban, hogy nem csak egy szerepben, vagyis a sajátjában segít profin, hanem helyesen meglátja kikre van még szükség, és így a megfogalmazott cél eléréséhez a megfelelő (és nem csak megfelelő, hanem jó!) emberek bevonásával valóban komplex és hatékony segítséget nyújt. Viszont Zoltán bármennyire is ügyes, sült galambot még ő sem tud az ügyfele szájába reptetni... :) Ezért szívből azoknak tudom csak ajánlani őket, akik tenni is hajlandóak a sikerért!
SCB Creations

Shane Bridges, Alapító tulajdonos, SCB Creations, Kanada

Definitely recommended. SME Consultancy has had excellent advice for the company and we have seen instant jump in sales. Thank you Zoltán Houdek for reaching out to me. Looking forward to working together in the new year.
Pointman Kft.

Posfai Tünde, Ügyvezető tulajdonos, Pointman Kft.

Az SME Consultancy csapata szakmailag felkészült és naprakész tanácsokkal látnak el. Mindezt korrekt és emberi hozzáállással teszik. A tanácsadások közötti rendelkezésre állásuk, majd a közös munka utáni utógondozásuk példaértékű, amely kiemeli őket a szolgáltatók közül.
Mind induló, mind újratervező vállalkozások együttgondolkodására és mentorálására szeretettel ajánlom őket.
Stitch Budapest

Víg Zsuzsi, Alapító tulajdonos, Stitch Budapest

Nagyon konstruktív, előrevivő skype konzultáción vettem részt Zoltánnal és Annamáriával. A jelenlegi járványhelyzetben teljesen megváltozott a piaci környezet és teljesen más nézőpontból kellett megközelítenem a vállalkozásom lehetőségeit a továbblépésben. Hasznosak voltak a kérdéseik és a javaslataik. A konzultációt követően egy írásos összefoglalót is kaptam a fejlesztési irányokról. Mindenkinek ajánlom, akinek elakadásai vannak vagy egy döntési helyzetben van tanácsra szüksége

Kik vagyunk? A-tól Z-ig:

 
Annamária

Annamária

EU-s vállalkozásfejlesztés Magyarországon, Írországban, Törökországban. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és a megyei helyi vállalkozásfejlesztési alapítványok tanácsadója.

Multinacionális médiacégek és nagyvállalatok marketing- és PR-vezetője, tanácsadója. Rövid- és hosszútávú stratégiájuk kialakítása, termékbevezetés.

"Amikor körbenéztünk magunk körül, rájöttünk, hogy több, mint 20 éve foglalkozunk vállalkozásokkal vagy multinacionáls környezetben dolgoztunk a versenyszférában. Innentől adott volt, hogy valamikor meg kellene valósítani az ötletet – most jött el a valamikor, az már csak véletlen, hogy egy tízmilliószoros napon indítottuk útjára a mi lelkes tervünket."
  • British Know How Fund
  • PHARE programok
  • EU Turkey ABIGEM
  • Viasat Broadcasting
  • HBO
  • RTL Motorsport Klub
  • Campona Shopping Centre
  • World Bank: PSSP International Training Mission
  • Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és hálózata
  • LinkedIn profil
Zoltán

Zoltán

Közel 20 év multinacionális cégeknél, projektkörnyezetben: résztvevőként, fejlesztőként, vezetőként - elsősorban IT bevezetések területén.

Informatikusként és gyakorló vállalkozóként erőssége az üzleti igények pontos felmérése, és ezek alapján az egyes alvállalkozók (IT-s, grafikus, nyomdász, stb) feladatainak szakszerű meghatározása, a beérkezett ajánlatok felülvizsgálata, a szállított termékek ellenőrzése.

Több mint 15 év a kisvállalkozások online megjelenésének területén. Az ügyfelek folyamatos segítése tapasztalatokkal, tanácsokkal.

2015 óta szabadúszóként két Big-4 cég tanácsadója, továbbra is a KKV-szektor online tanácsadója.

"A vállalkozások elindításánál is alkalmazható a Lean/Agile informatikai megközelítés, és ez segít Ügyfeleinknek a dolgok leegyszerűsítésében, mederbe terelésében."
  • IDOM2000 Konzulens Kft.
  • Deloitte
  • Manpower
  • KPMG
  • Számos kisvállalkozás tanácsadója
  • LinkedIn profil